Identyfikacja wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań atrakcyjności parków wodnych jako produktów turystycznych destynacji
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.32.1.02Słowa kluczowe:
produkt turystyczny, produkt systemowy, parki wodne, aquaparki, atrakcje turystyczneAbstrakt
Celem artykułu jest określenie kluczowych problemów zarządzania parkami wodnymi jako produktami turystycznych destynacji, z uwzględnieniem wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań atrakcyjności tych obiektów, na przykładzie województwa śląskiego. Aby ten cel osiągnąć, zastosowano metody analizy rynkowej parków wodnych w Polsce oraz analizy i syntezy z kwerendy opracowań zwartych (zwłaszcza w odniesieniu do aspektów teoretycznych), analizy raportów i innych opracowań dotyczących parków tematycznych – sensu stricto parków wodnych na świecie i w Polsce, a szczególnie na terenie województwa śląskiego. Opisane wyniki badań wskazują na szerokie spektrum różnych czynników atrakcyjności aquaparków jako produktów turystycznych miast i regionów. Autorzy opracowania, po analizie rynkowej i analizie opinii klientów zamieszczonych na portalach internetowych poświęconych parkom wodnym (głównie ParkiWodne.pl oraz Google.com), dokonują podziału czynników na wewnętrzne (zależne od administracji obiektu) i zewnętrzne (na które administracja nie ma wpływu), istotne dla atrakcyjności tych obiektów. Badania i wnioskowanie koncentrują się na identyfi czynników atrakcyjności parków wodnych jako miejsc aktywnego spędzania czasu wolnego przez mieszkańców i przyjezdnych, a także jako obiektów wyjątkowo kapitałochłonnych w okresie budowy oraz w utrzymaniu. Analizowane warunki ich funkcjonowania oraz rozwoju mogą posłużyć zarządzającym, zarówno aquaparkami, jak i produktem turystycznym regionu, na terenie którego są zlokalizowane, do przygotowania i realizacji badań marketingowych biorących pod uwagę specyfikę działalności tychże miejsc.
Pobrania
Bibliografia
Agha, N. (2011). The economic impact of stadiums and teams. Journal of Sports Economics, 14 (3), 227–252. https://doi.org/10.1177/1527002511422939
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1527002511422939
Barczak, M., Grzeszczak, S. (2016). Konkurencja i kooperacja interesariuszy klastra na rzecz rozwoju turystyki. Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace, 16, 33–46.
Google Scholar
Berbeka, J. (2018). Konsumpcja oparta na doznaniach i wiedzy – analiza zachowań konsumentów na rynku aktywnej turystyki sportowej. Handel Wewnętrzny, 3 (374), 48–58.
Google Scholar
Borowiecka, M. (2017). Oferta rekreacyjna wybranych parków wodnych w Polsce. Warsztaty z Geografii Turyzmu, 8 (1), 23–34. https://doi.org/10.18778/2544-7440.01.03
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2544-7440.01.03
Chudy, W. (2013). Infrastruktura sportowo-rekreacyjna warunkiem rozwoju aktywności rekreacyjnej społeczeństwa na przykładzie województwa małopolskiego i śląskiego. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, 3 (1), 195–204.
Google Scholar
Cieślikowski, K. (2019). Rola bezpieczeństwa w zarządzaniu produktem turystycznym. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20 (2), 25–38.
Google Scholar
Cieślikowski, K., Żemła, M. (2002). Pozycjonowanie obszaru recepcji turystycznej z wykorzystaniem map percepcji. Marketing i Rynek, 2, 20–26.
Google Scholar
De Groote, P. (2010). Globalisation of commercial theme parks case: The Walt Disney Company. Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 4 (5–6), 15–22. https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2010/5-6/2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2010/5-6/2
Google Maps (2021). Retrieved from: https://www.parkiwodne.pl/mapka (19.09.2021).
Google Scholar
Grupa BST (2018). Ocena realizacji zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (jst) w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty odnoszących się do spraw kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Raport końcowy. Warszawa: Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Google Scholar
GUS (2021). Retrieved from: https://stat.gov.pl/ (20.08.2021). EWA. European Waterpark Association (2021a). Retrieved from: https://www.european-waterparks.com (21.09.2021).
Google Scholar
EWA. European Waterpark Association (2021b). Retrieved from: https://www.ewa.info (20.09.2021).
Google Scholar
IAAPA. The Global Association for the Attraction Industry (2021). Retrieved from: https://www.iaapa.org (20.09.2021).
Google Scholar
Jafari, J. (2000). Encyclopedia of Tourism. London–New York: Routledge.
Google Scholar
Jolliffe, L. (2000). Theme parks as flagship attractions in peripheral areas. Annals of Tourism Research, 27 (1), 250–252.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00048-1
Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie. Warszawa: PWE.
Google Scholar
KOKiS – Komisja Oświaty, Kultury i Sportu (2019). Park Wodny – funkcjonowanie, koszty, inwestycje, oferta. Materiały na Komisję Oświaty, Kultury i Sportu. Tychy: RCGW SA. Retrieved from: https://bip.umtychy.pl/index.php?action=PobierzPlik&d=1&id=456521 (20.09.2021).
Google Scholar
Kotler, P. (1980). Principles of marketing. Englewood Clifs–New Jersey: Prentice-Hall.
Google Scholar
Kruczek, Z. (2011). Amusement parks as flagship tourist attractions. Development and globalization. Economic Review of Tourism, 3, 156–163.
Google Scholar
Kruczek, Z. (2012). Parki tematyczne jako flagowe atrakcje turystyczne. Rozwój i globalizacja. Turystyka Kulturowa, 3, 29–40.
Google Scholar
Łukaszewski, B. (2020). Czas wolny Polaków w kontekście potencjału turystycznego. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja, 1 (25), 139–157.
Google Scholar
Maciąg, J., Kantyka, J., Prawelska-Skrzypek, G. (2018). Zarządzanie jakością usług rekreacyjnych w mieście i gminie. Kraków: Instytut Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Marcisz, S. (2021). Wodny Park Tychy. Opinie. Retrieved from: https://www.google.com/search?q=wodny+park+tychy+opinie&client=firefox-b-d&ei=yyWKYseNJIKSwPAP1OWU2AY&ved=0ahUKEwiHn9e5h_P3AhUCCRAIHdQyBWsQ4dUDCA0&uact=5&oq=wodny+park+tychy+opinie&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEIAEMgYIABAeEBZKBAhBGAFKBAhGGABQvwVYvwVg8QZoAXAAeACAAVKIAVKSAQExmAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz#lrd=0x4716b7fe11be5f19:0x512-330b4a79847d4,1, (10.10.2021).
Google Scholar
Middleton, V. (1996). Marketing w turystyce. Warszawa: PAPT.
Google Scholar
Mossberg, L. (2007). A marketing approach to the tourist experience. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7 (1), 59–74. https://doi.org/10.1080/15022250701231915
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/15022250701231915
Niezgoda, A. (2013a). Prosument na rynku turystycznym – próba zdefiniowania. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 203–210.
Google Scholar
Niezgoda, A. (2013b). Rola doświadczenia w zachowaniach konsumenta na rynku turystycznym. Koncepcja ekonomii doświadczeń i marketingu doznań. Folia Turistica, 28 (1), 91–106.
Google Scholar
Nowacki, M. (2014). Obecne tendencje w rozwoju atrakcji turystycznych. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 45, 185–195.
Google Scholar
Panasiuk, A. (2019). Produkt turystyczny. Pojęcie, struktura, uwarunkowania kreowania. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20 (2), 11–24.
Google Scholar
ParkiWodne.pl (2021). Retrieved from: https://www.parkiwodne.pl/ (10.09.2021).
Google Scholar
Parkmania.pl (2021). Retrieved from: https://www.parkmania.pl/ (10.09.2021).
Google Scholar
Parzych, K., Gotowski, R. (2013). Zróżnicowanie przestrzenne i rola parków wodnych w rekreacji czynnej Polaków. Journal of Health Sciences, 3 (14), 372–382.
Google Scholar
Pierścionek, Z. (2001). Strategie rozwoju firmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Pine, B.J., Gilmore, J.H. (1999). The experience economy, work is theatre and every business a stage. Boston: Harvard Business School Press.
Google Scholar
Rapacz, A. (2001). Parki wodne elementem wzbogacającym ofertę turystyczną obszaru. In: A. Rapacz (ed.), Gospodarka turystyczna. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania (pp. 57–70). Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
Google Scholar
Rapacz, A. (2007). Przedsiębiorstwo turystyczne. Warszawa: Difin. Rupik, K. (2010). Prosument w procesie planowania marketingowego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 608 (15), 331–332.
Google Scholar
Stasiak, A. (2013). Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń. Turyzm/Tourism, 23 (1), 29–38. https://doi.org/10.2478/tour-2013-0003
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.23.1.03
Stasiak, A. (2019). Przestrzeń turystyczna jako przestrzeń doświadczeń. Prace i Studia Geograficzne, 64 (1), 61–87.
Google Scholar
Suntago Park of Poland (2021). Retrieved from: https://parkofpoland.com (20.09.2021).
Google Scholar
Themed Entertainment Association – TEA (2021). Retrieved from: https://aecom.com/theme-index (11.09.2021).
Google Scholar
Uchwała nr PR.0007.94.2019 Rady Miasta Ruda Śląska z dnia 23 maja 2019 r.
Google Scholar
Vedos (2022). Wodny Park Tychy. Opinie. Retrieved from: https://www.google.com/search?q=wodny+park+tychy+opinie&client=firefox-b-d&ei=yyWKYseNJIKSwPAP1OWU2AY&ved=0ahUKEwiHn9e5h_P3AhUCCRAIHdQyBWsQ4dUDCA0&uact=5&oq=wodny+park+tychy+opinie&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQgAEIAEMgYIABAeEBZKBAhBGAFKBAhGGABQvwVYvwVg8QZoAXAAeACAAVKIAVKSAQExmAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz#lrd=0x4716b7fe11be5f19:0x512-330b4a79847d4,1, (10.03.2022).
Google Scholar
Wodny Park Tychy (2020). Retrieved from: https://www.wodnypark.tychy.pl (20.02.2020).
Google Scholar
WSJP (2021). Park wodny. Retrieved from: https://wsjp.pl/haslo/podglad/867/park-wodny (11.09.2021).
Google Scholar
WWA. World Waterpark Association (2021). Retrieved from: https://www.waterparks.org (20.08.2021).
Google Scholar
Zawada, D. (2020). Produkt turystyczny miasta. Studia Miejskie, 16, 37–46. https://doi.org/10.25167/sm.2411
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.25167/sm.2411
Żabiński, L. (2012). Środowisko, sfera i marketing produktów systemowych. Pojęcia i problemy podstawowe. In: L. Żabiński (ed.), Marketing produktów systemowych (pp. 24–44). Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Żemła, M. (2005). Znaczenie współpracy lokalnej i regionalnej dla jakości i konkurencyjności produktu ośrodka narciarskiego. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1074, 137–142.
Google Scholar
Żemła, M. (2012). Evaluation of tourism destination products by consumers: Theoretical model. International Journal of Hospitality and Tourism, 2 (1), 57–68.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.