Behawioralne czynniki lokalizacji hoteli – studium przypadku obiektów z województwa opolskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.30.1.10Keywords:
lokalizacja, hotele, czynniki behawioralne, województwo opolskieAbstract
Wybór lokalizacji hotelu jest jedną z kluczowych decyzji gospodarczych. We współczesnej ekonomii coraz częściej kwestionuje się klasyczne czynniki, za podstawy uznając niedoskonałą konkurencję, ograniczoną racjonalność zachowań oraz pozyskiwanie informacji w niepełnym zakresie lub brak umiejętności ich wykorzystania. Znalazło to również odzwierciedlenie w teorii lokalizacji, w ramach której powstał nurt behawioralny. Jego zwolennicy zakładają występowanie pozaekonomicznych, subiektywnych czynników podejmowania decyzji lokalizacyjnych. Wciąż nierozpoznane empirycznie są jednak mieszczące się w tym nurcie przesłanki decydujące o wyborze lokalizacji hoteli. W kontekście tak sformułowanych luk badawczych celem artykułu jest próba identyfikacji behawioralnych czynników lokalizacji hoteli z województwa opolskiego. W pracy wykorzystano cztery główne metody badawcze: przegląd literatury, dokumentacyjną, sondażu diagnostycznego oraz indywidualnych przypadków. Uzyskane wyniki badań potwierdziły istotne znaczenie podejścia behawioralnego w procesie wyboru lokalizacji hoteli niezależnych z województwa opolskiego. Wiąże się to z wyborem lokalizacji wtórnej lub pierwotnej. W tym drugim przypadku, w sytuacji gdy zastosowanie podejścia obiektywnego nie wiązało się z uzyskaniem pewności, że postanowienia są słuszne, czynniki behawioralne odgrywały najważniejszą rolę w procesie decyzyjnym lub stanowiły jego uzupełnienie. Za kluczowe w tym kontekście należy uznać takie czynniki behawioralne, jak: intuicja, naśladownictwo, doświadczenie, miejsce pochodzenia i zamieszkania, przypadek oraz wpływ osób znaczących.
Downloads
References
Albert Tóth, A., Rechnitzer, J. (2018). Choice of location in the hotel industry. Tér és Társadalom, 32 (3), 128–142. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.32.3.3054
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17649/TET.32.3.3054
Alexander, N., Lockwood, A. (1996). Internationalization: A comparison of the hotel and retail sectors. The Service Industries Journal, 16 (4), 458–473. DOI: https://doi.org/10.1080/02642069600000041
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02642069600000041
Budner, W. (2004). Lokalizacja przedsiębiorstw. Aspekty ekonomiczne, przestrzenne i środowiskowe. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Google Scholar
Butler, R. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. The Canadian Geographer, 24 (1), 5–12. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.x
Cheng, S. (2018). Autocratic multi attribute group decision making for hotel location selection based on interval-valued intuitionistic fuzzy sets. Information Sciences, 427, 77–87. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ins.2017.10.018
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ins.2017.10.018
Chou, T., Hsu, C., Chen, M. (2008). A fuzzy multi-criteria decision model for international tourist hotel’s location selection. International Journal of Hospitality Management, 27 (2), 293–301. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2007.07.029
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2007.07.029
Christaller, W. (1964). Some considerations of tourism location in Europe: The peripheral regions underdeveloped countries – recreations areas. Papers, Regional Science Association, 12 (2), 95–105. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01941243
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01941243
Damborsky, M., Wokoun, R. (2010). Location factors of small and medium entrepreneurship under the economic conditions of the Czech Republic. E&M Ekonomie a Management, 13 (2), 32–43.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (2019). Pobrane z: www.stat.gov.pl (7.06.2019).
Google Scholar
Godlewska, H. (2005). Lokalizacja działalności gospodarczej. Warszawa: Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie. Griffin, D., Tversky, A. (1992). The weighing of evidence and the determinants of confidence. Cognitive Psychology, 24 (3), 411–435. DOI: https://doi.org/10.1016/0010-0285(92)90013-R
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0010-0285(92)90013-R
Hotelling, H. (1929). Stability in competition. Economic Journal, 39 (1), 41–57. DOI: https://doi.org/10.2307/2224214
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/2224214
Ju, P., Zhang, H., Wang, J. (2018). A projection-based outranking method with multi-hesitant fuzzy linguistic term sets for hotel location selection. Cognitive Computation, 10, 737–751. DOI: https://doi.org/10.1007/s12559-018-9552-2
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s12559-018-9552-2
Kahneman, D. (2011). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Warszawa: Media Rodzina.
Google Scholar
Kowalczyk, A. (2001). Geografia hotelarstwa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kuciński, K. (2009). Geografia ekonomiczna. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.
Google Scholar
Kundu, S., Contractor, F. (1999). Country location choices of service multinationals: An empirical study of the international hotel sector. Journal of International Management, 4, 299–317. DOI: https://doi.org/10.1016/S1075-4253(99)00017-4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/S1075-4253(99)00017-4
Leśniewska-Napierała, K., Napierała, T. (2017). Funkcja hotelarska w rewitalizacji obszarów wiejskich. Studium przypadków w województwie pomorskim. Turyzm/Tourism, 27 (2), 65–76. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.06
Mariotti, S., Mutinelli, M., Piscitello, L. (2008). The internationalization of production by Italian industrial districts’ firms: Structural and behavioural determinants. Regional Studies, 42 (5), 719–735. DOI: https://doi.org/10.1080/00343400701543264
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/00343400701543264
Matczak, A. (2017). Zmiany w liczbie i pojemności hoteli w Polsce. Turyzm/Tourism, 27 (2), 77–87. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.07
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.07
Ministerstwo Sportu i Turystyki (2019). Pobrane z: www.msit.gov.pl (12.06.2019).
Google Scholar
Miossec, J. (1977). Un modele de lespace touristique. L’Espace Géographique, 6 (1), 41–48. DOI: https://doi.org/10.3406/spgeo.1977.1690
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3406/spgeo.1977.1690
Popovic, G., Stanujkic, D., Brzakovic, M., Karabasevic, D. (2019). A multiple-criteria decision-making model for the selection of a hotel location. Land Use Policy, 84, 49–58. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2019.03.001
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2019.03.001
Puciato, D. (2015). Przesłanki lokalizacji hoteli w Polsce. Praca doktorska. Warszawa: SGH.
Google Scholar
Puciato, D. (2016). Attractiveness of municipalities in South-Western Poland as determinants for hotel chain investments. Tourism Management, 57, 245–255, DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.06.019
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.06.019
Puciato, D., Dziedzic, E. (2017). The attractiveness of the municipalities of the south-western Polish for hotel investors. Tourism Economics, 23 (3), 702–711. DOI: https://doi.org/10.5367/te.2016.0539
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5367/te.2016.0539
Puciato, D., Gawlik, A., Goranczewski, B. (2016). The origin of capital as a factor influencing location of new hotels on the example of Poland. International Journal of Contemporary Management, 15 (4), 31–55. DOI: https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.16.023.6704
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.16.023.6704
Puciato, D., Gawlik, A., Goranczewski, B., Oleśniewicz, P., Woś, B., Jandová, S., Markiewicz-Patkowska, J., Sołtysik, M. (2017). The factors influencing the decision on the location of hotels depending on their size in Poland. E&M Ekonomie a Management, 20 (2), 216–225. DOI: https://doi.org/10.15240/tul/001/2017-2-016
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15240/tul/001/2017-2-016
Puciato, D., Oleśniewicz, P., Gawlik, A., Markiewicz-Patkowska, J., Widawski, K., Słaby, T., Kasprzak, R., Mróz-Gorgoń, B. (2019). Location factors for budget, medium standard and luxury hotels based on the example of hotels operating in Poland.
Google Scholar
Operation Research and Decisions, 29 (1), 61–73. DOI: https://doi.org/10.5277/ord190104
Google Scholar
Ren, L., Qiu, H., Ma, C., Lin, P. (2018). Investigating accommodation experience in budget hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30 (7), 2662–2679. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-11-2016-0625
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-11-2016-0625
Romero-Martinez, A., Garcia-Muina, F., Chidlow, A., Larimo, J. (2019). Formal and informal institutional differences between home and host country and location choice: Evidence from the Spanish Hotel Industry. Management International Review, 59 (1), 41–65. DOI: https://doi.org/10.1007/s11575-018-0369-8
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11575-018-0369-8
Thaler, R., Sunstein, C. (2017). Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Google Scholar
Townroe, P. (1972). Some behavioural considerations in the industrial location decision. Regional Studies, 6 (3), 261–272. DOI: https://doi.org/10.1080/09595237200185221
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09595237200185221
Ussi, M., Wei, J. (2011). The location determinants for hotel foreign direct investment in Zanzibar. Management and Service Science, 8, 105–112.
Google Scholar
Włodarczyk, B. (2017). Hotele w przestrzeni miejskiej Łodzi. Turyzm/Tourism, 25 (2), 63–76.
Google Scholar
Yang, Y., Wong, K., Wang, T. (2012). How do hotels choose their location? Evidence from hotels Beijing. International Journal of Hospitality Management, 31 (3), 675–685. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.09.003
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.09.003
Zhank, H., Guillet, B., Gao, W. (2012). What determines multinational hotel groups’ locational investment choice in China. Hospitality Management, 31 (2), 350–359. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.05.008
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.05.008
Zielonka, P. (2011). Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych. Warszawa: CeDeWu.
Google Scholar
Żakowska, S., Podhorodecka, K. (2018). Rozmieszczenie walorów turystycznych a lokalizacja noclegowej bazy turystycznej w województwie łódzkim. Turyzm/Tourism, 28 (2), 79–91, DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.09
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.09
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.