SWOT analysis in the formulation of tourism development strategies for destinations
DOI:
https://doi.org/10.2478/v10106-010-0008-7Keywords:
strategic management, SWOT analysis, tourism development strategy, destinationAbstract
The aim of the paper is to identify the role of SWOT analysis in the formulation of tourism development strategies for destinations. SWOT analysis helps to establish a reliable diagnosis of the internal potential shown by a tourism destination and its environment. In the Polish economic situation, SWOT analysis is frequently used in a fragmentary manner which should be considered as a serious methodological oversight and may jeopardize the value of the entire process related to the strategic management of the tourism destination.
Downloads
References
BEDNARSKA M., GOŁEMBSKI G., MARKIEWICZ E., OLSZEWSKI M., 2007, Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa.
Google Scholar
BERLIŃSKI L., 2002, Zarządzanie strategiczne małym przedsiębiorstwem, OPO, Bydgoszcz.
Google Scholar
BERLIŃSKI L., PENC-PIETRZAK I., 2004, Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa, Diffin, Warszawa.
Google Scholar
DZIEDZIC E., 1998, Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, SGH, Warszawa.
Google Scholar
GIERSZEWSKA G., ROMANOWSKA M., 2002, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar
GOŁĘBIOWSKI T., 2001, Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Diffin, Warszawa.
Google Scholar
KAPLAN R., NORTON D., 1992, The balanced scorecard – measures that drive performance, Harvard Business Reviev, 70 (1), pp. 71-80.
Google Scholar
KORNAK A., RAPACZ A., 2001, Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie, AE, Wrocław.
Google Scholar
KOTLER PH., 2005, Marketing, Rebis, Poznań.
Google Scholar
MEYER B., MILEWSKI D., 2009, Strategie rozwoju turystyki w regionie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
NIESTRÓJ R., 1998, Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.
Google Scholar
ROMANOWSKA M., 2007, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
Google Scholar
STABRYŁA A., 2000, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.
Google Scholar
STRUŻYCKI M., 2004, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Diffin, Warszawa.
Google Scholar
SUPERNAT J., 1998, Zarządzanie strategiczne: pojęcia i koncepcje, Kolonia Limited, Wrocław.
Google Scholar
SZROMIK A., 2008, Marketing terytorialny, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
WEIHRICH H., 1982, The TOWS matrix. A tool for situational analysis, Long Range Planning, 15 (2), pp. 54-66.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.