SWOT analysis in the formulation of tourism development strategies for destinations

Authors

  • Bolesław Goranczewski Wrocław School of Banking, Faculty of Economics in Opole
  • Daniel Puciato Opole University of Technology, Institute of Tourism and Leisure

DOI:

https://doi.org/10.2478/v10106-010-0008-7

Keywords:

strategic management, SWOT analysis, tourism development strategy, destination

Abstract

The aim of the paper is to identify the role of SWOT analysis in the formulation of tourism development strategies for destinations. SWOT analysis helps to establish a reliable diagnosis of the internal potential shown by a tourism destination and its environment. In the Polish economic situation, SWOT analysis is frequently used in a fragmentary manner which should be considered as a serious methodological oversight and may jeopardize the value of the entire process related to the strategic management of the tourism destination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEDNARSKA M., GOŁEMBSKI G., MARKIEWICZ E., OLSZEWSKI M., 2007, Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa.
Google Scholar

BERLIŃSKI L., 2002, Zarządzanie strategiczne małym przedsiębiorstwem, OPO, Bydgoszcz.
Google Scholar

BERLIŃSKI L., PENC-PIETRZAK I., 2004, Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa, Diffin, Warszawa.
Google Scholar

DZIEDZIC E., 1998, Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, SGH, Warszawa.
Google Scholar

GIERSZEWSKA G., ROMANOWSKA M., 2002, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar

GOŁĘBIOWSKI T., 2001, Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Diffin, Warszawa.
Google Scholar

KAPLAN R., NORTON D., 1992, The balanced scorecard – measures that drive performance, Harvard Business Reviev, 70 (1), pp. 71-80.
Google Scholar

KORNAK A., RAPACZ A., 2001, Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie, AE, Wrocław.
Google Scholar

KOTLER PH., 2005, Marketing, Rebis, Poznań.
Google Scholar

MEYER B., MILEWSKI D., 2009, Strategie rozwoju turystyki w regionie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

NIESTRÓJ R., 1998, Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.
Google Scholar

ROMANOWSKA M., 2007, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
Google Scholar

STABRYŁA A., 2000, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Kraków.
Google Scholar

STRUŻYCKI M., 2004, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Diffin, Warszawa.
Google Scholar

SUPERNAT J., 1998, Zarządzanie strategiczne: pojęcia i koncepcje, Kolonia Limited, Wrocław.
Google Scholar

SZROMIK A., 2008, Marketing terytorialny, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar

WEIHRICH H., 1982, The TOWS matrix. A tool for situational analysis, Long Range Planning, 15 (2), pp. 54-66.
Google Scholar

Downloads

Published

2011-06-21

How to Cite

Goranczewski, B., & Puciato, D. (2011). SWOT analysis in the formulation of tourism development strategies for destinations. Turyzm/Tourism, 20(2), 45–53. https://doi.org/10.2478/v10106-010-0008-7

Issue

Section

Articles