Zastosowanie analizy SWOT w formułowaniu strategii rozwoju turystyki na obszarach recepcyjnych

Authors

  • Bolesław Goranczewski Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Wydział Ekonomiczny w Opolu
  • Daniel Puciato Politechnika Opolska, Instytut Turystyki i Rekreacji

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.20.2.03

Keywords:

zarządzanie strategiczne, analiza SWOT, strategia rozwoju turystyki, obszar recepcyjny

Abstract

Celem autorów pracy jest określenie roli analizy SWOT w formułowaniu strategii rozwoju turystyki na obszarach recepcyjnych. Analiza SWOT pozwala na przeprowadzenie wiarygodnej diagnozy potencjału wewnętrznego oraz otoczenia obszaru recepcji turystycznej. W polskiej rzeczywistości gospodarczej analizę SWOT wykorzystuje się jednak bardzo często tylko w sposób fragmentaryczny, co należy uznać za poważne uchybienie metodologiczne, wypaczające sens realizacji całego procesu zarządzania strategicznego obszarem recepcji turystycznej.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEDNARSKA M., GOŁEMBSKI G., MARKIEWICZ E., OLSZEWSKI M., 2007, Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne, PWE, Warszawa.
Google Scholar

BERLIŃSKI L., 2002, Zarządzanie strategiczne małym przedsiębiorstwem, OPO, Bydgoszcz.
Google Scholar

BERLIŃSKI L., PENC-PIETRZAK I., 2004, Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa, Diffin, Warszawa.
Google Scholar

DZIEDZIC E., 1998, Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, SGH, Warszawa.
Google Scholar

GIERSZEWSKA G., ROMANOWSKA M., 2002, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Google Scholar

GOŁĘBIOWSKI T., 2001, Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Diffin, Warszawa.
Google Scholar

KAPLAN R., NORTON D., 1992, The balanced scorecard-measures that driver performance, Harvard Business Reviev, 70 (1), s. 71–80.
Google Scholar

KORNAK A., RAPACZ A., 2001, Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie, AE, Wrocław.
Google Scholar

KOTLER PH., 2005, Marketing, Rebis, Poznań.
Google Scholar

MEYER B., MILEWSKI D., 2009, Strategie rozwoju turystyki w regionie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

NIESTRÓJ R., 1998, Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.
Google Scholar

ROMANOWSKA M., 2007, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
Google Scholar

STABRYŁA A., 2000, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.
Google Scholar

STRUŻYCKI M., 2004, Zarządzanie przedsiębiorstwem, Diffin, Warszawa.
Google Scholar

SUPERNAT J., 1998, Zarządzanie strategiczne: pojęcia i koncepcje, Kolonia Limited, Wrocław.
Google Scholar

SZROMIK A., 2008, Marketing terytorialny, Wyd. Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar

WEIHRICH H., 1982, The TOWS matrix. A tool for situational analysis, Long Range Planning, 15 (2), s. 54–66.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0024-6301(82)90120-0

Published

2011-06-21

How to Cite

Goranczewski, B., & Puciato, D. (2011). Zastosowanie analizy SWOT w formułowaniu strategii rozwoju turystyki na obszarach recepcyjnych. Turyzm/Tourism, 20(2), 47–55. https://doi.org/10.18778/0867-5856.20.2.03

Issue

Section

Articles