Escape roomy w Polsce: ujęcie popytowe z wykorzystaniem badań netnograficznych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.29.1.08Keywords:
czas wolny, formy rekreacji, escape roomy, pokoje zagadek, gospodarka doświadczeńAbstract
W ciągu pięciu lat niezwykle dynamicznego i żywiołowego rozwoju escape roomy na trwałe wpisały się w przestrzeń polskich miast. Równocześnie powstała też specyficzna społeczność miłośników tej formy rekreacji. Celem artykułu jest wieloaspektowa charakterystyka odwiedzających pokoje zagadek w Polsce. W przeprowadzonym drogą internetową badaniu ankietowym wzięło udział 718 osób skupionych wokół największego w kraju portalu promocyjno-rezerwacyjnego lockme.pl. Uzyskane wyniki umożliwiły identyfikację m.in.: cech społeczno-demograficznych graczy, źródeł informacji o pokojach, motywów odwiedzin, charakteru i przebiegu wizyt, emocji towarzyszących rozgrywce, a także ogólnych opinii i ocen polskich escape roomów.
Downloads
References
Csikszentmihályi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York: Harper and Row.
Google Scholar
Dilek, S.E., Dilek, N.K. (2018). Real-life escape rooms as a new recreational attraction: The case of Turkey. Anatolia, 29 (4), 1–12.
Google Scholar
Lockme Deutschland. Pobrane z: https://lockme.de (28.03.2019).
Google Scholar
Lockme Österreich. Pobrane z: https://lockme.at (28.03.2019).
Google Scholar
Lockme Polska. Pobrane z: https://lockme.pl (28.03.2019).
Google Scholar
Lockme Schweiz. Pobrane z: https://lockme.ch (28.03.2019).
Google Scholar
Lockme United States. Pobrane z: https://lock.me (28.03.2019).
Google Scholar
Kolar, T. (2017). Conceptualising tourist experiences with new attractions: the case of escape rooms. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29 (5), 1322–1339.
Google Scholar
Kolar, T., Čater, B. (2018). Managing group flow experiences in escape rooms. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30 (7), 2637–2661.
Google Scholar
Kubal, M., Pawlusiński, R. (2016). Escape rooms – nowe zjawisko w przestrzeni turystycznej Krakowa. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Geographica, 221, 244–258.
Google Scholar
Nicholson, S. (2015). Peeking behind the locked door: A survey of escape room facilities. White paper. Pobrane z: http://scottnicholson.com/pubs/erfacwhite.pdf (28.03.2019). O poprzednich edycjach PolandEscape. Pobrane z: https://polandescape.com/poprzednie-edycje (28.03.2019).
Google Scholar
Plutchik, R. (1980). Emotion: A psychoevolutionary synthesis. New York: Harper and Row.
Google Scholar
Rynek EscapeRoom w Polsce. Raport (2018). Pobrane z: https://lockme.pl/userfiles/files/RynekERwPolsce_raport.pdf (28.03.2019).
Google Scholar
Są wyniki kontroli w escape roomach. 9 na 10 z nieprawidłowościami. Są nowe przepisy (2019). Pobrane z: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,24352499,sa-wyniki-kontroliw-escape-roomach-dziewiec-na-dziesiec-obiektow.html#s=BoxOpImg1 (28.03.2019).
Google Scholar
Stasiak, A. (2016). Escape rooms – a new offer in the recreation sector in Poland. Turyzm/Tourism, 26 (1), 31-47.
Google Scholar
Stasiak, A. (2019). Przestrzeń turystyczna jako przestrzeń doświadczeń. Prace i Studia Geograficzne, 64.1, 61–87.
Google Scholar
Wiliams, A. (2002). Understanding the hospitality consumer. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.