Łódź as an arena of grand sport events: selected examples

Authors

  • Bogdan Włodarczyk University of Lodz, Institute of Urban Geography and Tourism Studies, Department of Tourism Geography

DOI:

https://doi.org/10.1515/tour-2016-0004

Keywords:

Łódź, sport, tourism, sports infrastructure, sports events, sports tourism

Abstract

The paper presents Łódź as a city where major sports events are held. Several sports facilities are featured which make it possible to organize various kinds of events, including international ones. In recent years, based on the existing infrastructure, several such events, for instance European or world championships, have been held in Łódź. The city is also perceived as a leading centre for volleyball competitions (league matches, Champions League, World League, European Championship, World Championship).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALEJZIAK W., 2008, Wielkie wydarzenia sportowe jako czynnik walki konkurencyjnej na globalnym rynku turystycznym, [in:] Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji, G. Gołembski (ed.), Gremium Ekspertów Turystyki, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, pp. 52-66.
Google Scholar

BOŃCZAK B., 2013a, Aktywne formy turystyki – problemy terminologiczne, [in:] Nowe-stare formy turystyki w przestrzeni, R. Wiluś, J. Wojciechowska (eds.), ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 4, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 49-62.
Google Scholar

BOŃCZAK B., 2013b, Turystyka aktywna, kwalifikowana czy sportowa? Wzajemne relacje między zjawiskami w świetle literatury polskiej i zagranicznej, [in:] Współczesne uwarunkowania i problemy rozwoju turystyki, R. Pawlusiński (ed.), Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, pp. 121-134.
Google Scholar

BOSIACKI S., 2015, Wydarzenia sportowe jako atrakcja turystyczna na przykładzie miasta Poznania, [in:] Turystyka sportowa – kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju, M. Kazimierczak (ed.), Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Poznań, pp. 119-128.
Google Scholar

BORZYSZKOWSKI J., 2011, Wpływ eventu na rynek turystyczny – przykład ślubu księcia Williama i Kate Middleton, Turystyka Kulturowa, 6, pp. 4-16.
Google Scholar

BRUMM K., 2012, Fanoturystyka – kibice sportowi w pozytywnym świetle, Wyd. K&A K.M.A. Karasik, Poznań, 84 pp.
Google Scholar

BUDNER W., 2014, Organizacja wielkich imprez sportowych jako wyraz wzrostu konkurencyjności miasta, Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań, www.klub-biegacza.pl/artykuly/29/imprezy_sportowe_prof_budner.pdf.
Google Scholar

FAULKNER B., 1993, Evaluating the Tourism Impact of Hallmark Events, Occasional Paper, 16, Bureau of Tourism Research, Canberra, 22 pp.
Google Scholar

GETZ D., 2008, Event Tourism: Definition, Evolution, Research, Tourism Management, 29, pp. 403-428.
Google Scholar

GIBSON H.J., 1998, Sport tourism: a critical analysis of research, Sport Management Review, 1, pp. 45-76.
Google Scholar

HADZIK A., 2014, Turystyka sportowa ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowych widowisk sportowych, AWF Katowice, 131 pp.
Google Scholar

HADZIK A., TOMIK R., RYŚNIK J., 2015, Międzynarodowe widowisko sportowe jako przykład produktu turystyki sportowej, [in:] Turystyka sportowa – kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju, M. Kazimierczak (ed.), Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Poznań, pp. 129-137.
Google Scholar

HINCH T., HIGHAM J., 2011, Sport Tourism Development, Channe View Publ. – XVIII, Bristol, Buffalo, Toronto, 258 pp.
Google Scholar

JAKÓBCZYK-GRYSZKIEWICZ J., DYBA W., MARCIŃCZAK S., TANAŚ S., 2008, Zagospodarowanie terenów rekreacyjnych w Łodzi. Plany, perspektywy, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź.
Google Scholar

KACZMAREK J., STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2010, Produkt turystyczny – pomysł, organizacja, zarządzanie, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa, 447 pp.
Google Scholar

KAZIMIERCZAK M., MALCHROWICZ-MOŚKO E., 2013, Turystyka sportowa – specyfika i trendy rozwojowe, Folia Turistica, 28, pp. 67-90.
Google Scholar

KOZAK M., 2010, Wielkie imprezy sportowe – korzyść czy strata?, Studia Regionalne i Lokalne, 1(39), pp. 48-69.
Google Scholar

KOZAK M., 2015, Analiza mechanizmu wielkiej imprezy sportowej, [in:] Turystyka sportowa – kulturowy potencjał i perspektywy rozwoju, M. Kazimierczak (ed.), Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu, Poznań, pp. 18-27.
Google Scholar

LISZEWSKI S. (ed.), 2010, Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2009 roku, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, 176 pp.
Google Scholar

MOKRAS-GRABOWSKA J., 2015, Turystyka aktywna – zagadnienia terminologiczne i klasyfikacje, [in:] Wczoraj, dziś i jutro turystyki aktywnej i specjalistycznej, A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (eds.), Wyd. PTTK „Kraj”, Warszawa, pp. 11-25.
Google Scholar

OTTEVANGER H.J., 2007, Sport Tourism: Factor of influence on sport events visit motivation, Master of Arts in European Tourism Management, Bournemouth University (UK), pp. 7-28.
Google Scholar

PIECHOTA N., 2015, Zarys założeń metodologicznych badań nad wpływem wydarzeń sportowych i turystyki biznesowej na konkurencyjność miast, [in:] Badania nad turystyką. Jeden cel, różne podejścia, M. Makowska-Iskierka (ed.), ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 6, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 149-158.
Google Scholar

ROSE A.K., SPIEGEL M.M., 2011, Do mega sporting events promote international trade?, SAIS Review of International Affairs, 31, 1, Winter-Spring, pp. 77-85.
Google Scholar

SOBIERAJSKA K., 2015, Wpływ wielkich wydarzeń sportowych na turystykę w Łodzi – przykład Mistrzostw Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn 2014 – praca magisterska napisana pod kier. prof. B. Włodarczyka w Instytucie Geografii Miast i Turyzmu UŁ.
Google Scholar

STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2015, Czy turystyka może nie być aktywna? O potrzebie podziałów i klasyfikacji turystyki, [in:] Wczoraj, dziś i jutro turystyki aktywnej i specjalistycznej, A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (eds.), Wyd. PTTK „Kraj”, Warszawa, pp. 39-51.
Google Scholar

SZNAJDER A., 2015, Marketing sportu, PWE, Warszawa, 310 pp.
Google Scholar

ŚNIADEK J., 2013, Wpływ megaeventów sportowych na społeczność i gospodarkę kraju goszczącego, Zeszyty Naukowe, 26: Gospodarka turystyczna w XXI wieku, Wyd. Wyższej Szkoły Handlu i Usług w Poznaniu, Poznań, 124 pp.
Google Scholar

TUREK M., 2007, Wielkie imprezy sportowe i ich długoterminowy wpływ na turystykę, [in:] Turystyka jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego regionów europejskich, M. Turek (ed.), Europejska Szkoła Hotelarstwa, Turystyki i Przedsiębiorczości – Szkoła Wyższa w Sopocie, Sopot, 42 pp.
Google Scholar

WEED M., BULL CH., 2005, Sport tourism: participations, policy and providers, Butterword-Heinemann, Oxford.
Google Scholar

WŁODARCZYK B. (ed.), 2011, Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2010 roku, ROTWŁ, Łódź, 188 pp.
Google Scholar

WŁODARCZYK B. (ed.), 2012, Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2011 roku, ROTWŁ, Łódź, 205 pp.
Google Scholar

http://fotopolska.eu/stadiony; 10.06.2016.
Google Scholar

http://lodz.fotopolska.eu; 10.06.2016.
Google Scholar

http://myself.rogatek.pl; 10.06.2016.
Google Scholar

http://sportowefakty.wp.pl/zuzel/416277/znamy-wizualizacje-stadionu-orla-lodz; 10.06.2016.
Google Scholar

http://stadiony.net/stadiony/pol/stadion_lks_lodz; 10.06.2016.
Google Scholar

http://www.eventim.pl; 10.06.2016.
Google Scholar

http://www.fakt.pl/sport/pilka-nozna; 10.06.2016.
Google Scholar

https://www.youtube.com; 10.06.2016.
Google Scholar

www.atlasarena.pl; 10.06.2016.
Google Scholar

www.lodz.gazeta.pl; 10.06.2016.
Google Scholar

www.lodz.sport.pl; 10.06.2016.
Google Scholar

www.mmlodz.pl; 10.06.2016.
Google Scholar

www.mosir.lodz.pl; 10.06.2016.
Google Scholar

Downloads

Published

2016-06-30

How to Cite

Włodarczyk, B. (2016). Łódź as an arena of grand sport events: selected examples. Turyzm/Tourism, 26(1), 49–59. https://doi.org/10.1515/tour-2016-0004

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>