Multisensoryczność krajobrazu jako inspiracja w kreowaniu produktu turystycznego

Authors

  • Mateusz Rogowski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Katedra Turystyki i Rekreacji

DOI:

https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.2.03

Keywords:

multisensoryczność krajobrazu, percepcja krajobrazu, produkt turystyczny

Abstract

Coraz większa konkurencja na rynku turystycznym pobudza do ciągłego udoskonalenia oferty sprawiając, że jej twórcy sięgają po coraz bardziej wyrafinowane środki. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na coraz częściej wykorzystywaną wielozmysłową percepcję krajobrazu gwarantującą wykreowanie interesującego i unikatowego produktu turystycznego. Fakt ten pobudza do ciekawszych doznań oraz większego zaangażowania, co z pewnością daje większą satysfakcję z uczestnictwa w turystyce. Celem autora artykułu jest udowodnienie tezy, że multisensoryczny odbiór krajobrazu posiada zastosowanie w kreowaniu produktu turystycznego, co zostanie poparte przykładami odpowiadającymi poszczególnym bodźcom krajobrazowym. Zamiarem autora jest wykazanie, że multisensoryczność krajobrazu jest zjawiskiem coraz częściej wykorzystywanym we współczesnej ofercie turystycznej.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDREJCZUK W., 2010, Krajobraz a turystyka: aspekt konceptualny, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 14, pp. 15-24.
Google Scholar

ARRIAZA M., CANAS-ORTEGA J.F., CANAS-MADUENO J.A., RUIZAVILES P., 2004, Assessing the visual quality of rural landscapes, Landscape and Urban Planning, 69, 1, pp. 115-125.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2003.10.029

BAGIŃSKI E., 1991, Badania percepcji krajobrazu w aspekcie fizjonomicznym, [in:] J. Wyrzykowski (ed.), Ocena krajobrazu Polski w aspekcie fizjonomicznym na potrzeby turystyki, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, pp. 76-104.
Google Scholar

BARTNICKA M., 1989, Percepcja środowiska w badaniach geograficznych, Przegląd Zagranicznej Literatury Naukowej, 2, pp. 5-28.
Google Scholar

BARTKOWSKI T., 1985, Nowy etap dyskusji nad pojęciem krajobrazu, Czasopismo Geograficzne, LVI, 1, pp. 73-79.
Google Scholar

BELL P.A., GREENE TH.C., FISHER J.D., BAUM A., 2004, Psychologia środowiskowa, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk, pp. 81-130.
Google Scholar

BENEDICTSON K., LUND K. A., HUIJBENS E., 2011, Inspired by eruptions? Eyjafjallajokull and Icelandic tourism, Mobilities, 6, 1, pp. 77-84.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/17450101.2011.532654

BERNAT S. (ed.), 2008, Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, Lublin, 11.
Google Scholar

BERNAT S., 2010, Strefy ciszy w krajobrazie rekreacyjnym, Krajobrazy rekreacyjne – kształtowanie, wykorzystanie, transformacja, Problemy Ekologii Krajobrazu, XXVII, pp. 35-42.
Google Scholar

BERNAT S., 2012, Percepcja i ocena jakości krajobrazów dźwiękowych w polskich parkach narodowych, Problemy Ekologii Krajobrazu, XXXIII, pp. 175-184.
Google Scholar

BERNAT S., 2013, Turystyka dźwiękowa i spacery dźwiękowe jako formy aktywności turystyczno-rekreacyjnej w lasach, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 15, 37/4, pp. 45-50.
Google Scholar

BERNAT S., 2014a, Potencjał nieczynnych kamieniołomów dla turystyki dźwiękowej (na wybranych przykładach), Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 21, pp. 11-22.
Google Scholar

BERNAT S., 2014b, Potencjał turystyki dźwiękowej, Turystyka Kulturowa, 6, pp. 36-51.
Google Scholar

BERNAT S., 2015a, Dźwięk w krajobrazie. Podejście geograficzne, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 326 pp.
Google Scholar

BERNAT S., 2015b, Krajobraz a turystyka na przykładzie Nadwieprzańskiego Parku Krajobrazowego, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 17, 45/4, pp. 23-29.
Google Scholar

BERNATEK-JAKIEL A., JAKIEL M., 2013, Landscape perception and its implications in tourism, [in:] N. Kozak, M. Kozak (eds.), Tourism research: An interdisciplinary perspective, Cambrindge Scholars, Publishing, pp. 95-107.
Google Scholar

BŁAŻEJCZYK K., KUNERT A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania rekreacji i turystyki w Polsce, Prace Geograficzne, 192, PAN, IGiPZ, Warszawa, pp. 33-71.
Google Scholar

BOGDANOWSKI J., ŁUCZYŃSKA-BRUZDA M., NOVAK Z., 1979, Architektura krajobrazu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa–Kraków.
Google Scholar

BOGDANOWSKI J., 1994, O percepcji środowiska, Komitet Naukowy przy Prezydium PAN, „Człowiek i Środowisko”, Zeszyty Naukowe, 9, Instytut Ekologii, PAN, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 240 pp.
Google Scholar

BONIFACE P., 2003, Tasting tourism: travelling for food and drink, Ashgate Publishing Limited, Aldershot, pp. 167-174.
Google Scholar

BORKOWSKI Z., 2003, Ocena atrakcyjności wizualnej ciągu pieszego doliny Marianki, [in:] M. Pietrzak (ed.), Krajobraz – Turystyka – Ekologia, ser. Problemy Ekologii Krajobrazu, XI, PWSZ Leszno, PAEK, Leszno, pp. 177-183.
Google Scholar

BRADEN C., 2012, Acoustic tourism – an emerging industry, The Global Composition. Sound, Media and the Environment, Darmstadt-Dieburg, www.blackicesound.com.
Google Scholar

BRASSLEY P., 1998, On the unrecognized significance of the ephemeral landscape, Landscape Research, 23, pp. 119-132.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01426399808706531

BROSSARD T., JOLY D., WIEBER J.C., 1980, Des objests aux images (analyse des flux du systeme „paysage visible”), Seminares et Notes de Recherches des Cahiers de Geographie de Besacon, 22.
Google Scholar

BROSSARD T., WIEBER J.C., JOLY D., 1998, Analyse visuelle systematique des paysages de cours d’eau par deux approaches complementaires, Revue de geographique de Lyon, 73, 4, pp. 299-308.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3406/geoca.1998.4845

BUCZKOWSKA K., 2008, Turystyka kulturowa. Przewodnik metodyczny, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań, 100 pp.
Google Scholar

CHEN Y., SUN B., LIAO S., CHEN L., LUO S., 2015, Landscape perception based on personal attributes in determining the scenic beauty of in-stand natural secondary forests, Annals of Forest Research, 59, 1, pp. 91-103.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15287/afr.2015.440

CHMIELEWSKI T.J., MICHALIK-ŚNIEŻEK M., 2011, Adaptacja metody krzywej wrażeń K. Wejcherta dla potrzeb badań krajobrazów o rożnym stopniu antropogenicznego przekształcenia, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Zakład Ekologii Krajobrazu i Ochrony Przyrody, Lublin, mps, pp. 1-16.
Google Scholar

CHMIELEWSKI T., MYGA-PIĄTEK U., SOLON J., 2015, Typologia aktualnych krajobrazów Polski, Przegląd Geograficzny, 87, 3, pp. 377-408.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2015.3.0

CHOINKA K., 2009, Wartości kreowane przez produkty kulinarne, [in:] Z. Dolatowski, D. Kołożyn-Krajewska (eds.), Rozwój turystyczny regionów a tradycyjna żywność, Wyd. Wyższa Szkoła Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie, Częstochowa, pp. 22-32.
Google Scholar

CLAY G.R., DANIEL T.C., 2000, Scenic landscape assessment: the effects of land management jurisdiction on public perception of scenic beauty, Landscape and Urban Planning, 49, pp. 1-13.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0169-2046(00)00055-4

CLAY R.G., SMIDT R., 2004, Assessing the validity and reliability of descriptor variables used in scenic highway analysis, Landscape and Urban Planning, 66, pp. 239-255.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0169-2046(03)00114-2

DANN G., JACOBSEN J.K.S., 2003, Tourism smellscapes, Tourism Geographies, 5(1), pp. 3-25.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/1461668032000034033

DUPONT L., ANTROP M., VAN EETVELDE V., 2013, Eye-tracking analysis in landscape perception research: Influence of photograph properties and landscape characteristics, Landscape Research, 39, 4, pp. 1-16.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01426397.2013.773966

FROCZEK-BRATANIEC U., NOSALSKA P., 2011, Krajobraz widziany z bieszczadzkich dróg – stadium i koncepcja ochrony walorów widokowych, Roczniki Bieszczadzkie, 19, pp. 359-374.
Google Scholar

FYHRI A., STEEN JACOBSEN J.K., TOMMERVIK H., 2009, Tourists’ landscape perceptions and preferences in a Scandinavian coastal region, Landscape and Urban Planning, 91, pp. 202-211.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2009.01.002

GRISELIN M., NAGELEISEN S., 2003, ≪Quantifier≫ le paysage au long d’un itineraire a partir d'un echantillonnage photographique au sol, 6èmes Rencontres de Theo Quant, Besancon, France 20–21 fevrier 2003. Articles selectionnes par Cybergeo; http://cybergeo.revues.org/3684
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4000/cybergeo.3684

HARTIG T., STAATS H., 2006, The need for psychological restoration as a determinant of environmental preferences, Journal of Environmental Psychology, 26, pp. 215-226.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2006.07.007

JACOBS M., 2004, Metropolitan matterscape, powerscape and mind-scape, [in:] B. Tress, (ed.), Planning metropolitan landscapes: concepts, demands, approaches, Delta Series 4, WUR/Alterra, Wageningen, pp. 26-37.
Google Scholar

JACOBSEN T., 2010, Beauty and the brain: Culture, history and individual differences in aesthetic appreciation, Journal of Anatomy, 216, pp. 184-191.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-7580.2009.01164.x

JANECZKO E., ANDERWALD D., 2011, Birdwatching jako nowa forma turystyki na obszarach leśnych i przyrodniczo cennych w Polsce, Studia i Materiały CEPL w Rogowie, 13, 2(27), pp. 307-314.
Google Scholar

JASZCZAK A.A., 2008, Droga krajobrazowa jako produkt turystyczny, Nauka. Przyroda. Technologie, 2 ,4, Poznań, pp. 1-9.
Google Scholar

KACZMAREK J., STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, Polskie Wyd. Ekonomiczne, Warszawa, pp. 447.
Google Scholar

KAŁAMUCKA W., 2008, Krajobraz idealny, [in:] S. Bernat (ed.), Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, XI, Instytut Nauk o Ziemi UMCS, Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG, Lublin, pp. 134-142.
Google Scholar

KISTOWSKI M., 2007, Metoda delimitacji i oceny wartości wizualno-estetycznej jednostek krajobrazowych i jej zastosowanie dla obszaru województwa pomorskiego, [in:] K. Ostaszewska (ed.), Znaczenie badań krajobrazowych dla zrównoważonego rozwoju: profesorowi Andrzejowi Richlingowi w 70. Rocznicę urodzin i 45-lecie pracy naukowej, Warszawa, pp. 681-699.
Google Scholar

KOWALCZYK Al., 1992, Badanie spostrzegania krajobrazu multisensorycznego – podstawą kształtowania obszarów rekreacyjnych, Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 126 pp.
Google Scholar

KOWALCZYK A., 1992, Metodologia i metodyka badań percepcji krajobrazu z punktu widzenia potrzeb turystyczno-wypoczynkowych, [in:] Metody oceny środowiska przyrodniczego, Gea, 2, Warszawa–Płock Murzynowo.
Google Scholar

KOWALCZYK A., 2007, Atrakcyjność turystyczna krajobrazu kulturowego, [in:] K. Ostaszewska, I. Szumacher, S. Kulczyk, E. Malinowska (eds.), Znaczenie badań krajobrazowych dla zrównoważonego rozwoju, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, pp. 25-33.
Google Scholar

KOZAK M., 2009, Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa, 328 pp.
Google Scholar

KOZŁOWSKA-SZCZĘSNA T., KRAWCZYK B., KUCHCIK M., 2004, Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Monografie IGiPZ PAN, 4, pp. 198.
Google Scholar

KROLIKOWSKI J.T., 2015, Widzenie krajobrazu, [in:] J.T. Królikowski, E. Kosiacka-Beck, E.A. Rykała (eds.), Widzenie krajobrazu. Sztuka ogrodu. Sztuka krajobrazu, „Sztuka ogrodu. Sztuka krajobrazu”, 1, Warszawa, pp. 9-11.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21005/pif.2016.26.A-01

KRUCZEK Z., 2011, Atrakcje turystyczne, Proksenia, Kraków, 192 pp.
Google Scholar

KULCZYK S., 2013, Krajobraz i turystyka. O wzajemnych relacjach, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiow Regionalnych, Warszawa, 185 pp.
Google Scholar

KULCZYK S., 2014, Atrakcyjność turystyczna krajobrazu – przykłady podejścia systemowego, Turystyka Kulturowa, 4, pp. 6-15.
Google Scholar

Landscapes and individual and social well-being, European Landscape Convention Report on Theme of the 2003 Workshop. Council of Europe Strasbourg 2003, 132 pp.
Google Scholar

LEBIEDOWSKA B., 2009, Silence as a competitive tourist product, Polish Journal of Sport and Tourism, 16 (3), pp. 176-183.
Google Scholar

LEVINSON J., 2005, The Oxford Handbook of Aesthetics, Oxford Handbook online, doi: 10.1093/oxfordhb/9780199279456.001.0001.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199279456.001.0001

LEWANDOWSKI W., SZUMACHER I., 2008, Dźwięk jako walor krajobrazu, [in:] S. Bernat (ed.), Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, 11, Lublin, pp. 54-62.
Google Scholar

MATEO RODRIQUEZ J.M., 2003, La idea del paisaje en el turismo de los siciedades post modernas, Retos y alternativas, [in:] A. Capacci (ed.), Paisaje, ordenamiento territorial y turismo sostenible, Brigati, Genova, pp. 125-134.
Google Scholar

MATUSIAK A., 2009, Kulinarne wojaże jako element turystyki kulturowej. Dziedzictwo kulinarne Gornego Śląska, Turystyka Kulturowa, 2, pp. 4-19.
Google Scholar

MIEDZIŃSKA I., 2008, Krajobraz dźwiękowy w turystyce kulturowej – peregrynacje muzyczne, [in:] M. Kazimierczak (ed.), W kręgu humanistycznej refleksji nad turystyką kulturową, AWF Poznań, pp. 197-201.
Google Scholar

MŁYNARCZYK Z., POTOCKA I., 2011, Możliwości wykorzystania eye-trackingu w badaniach krajobrazu turystycznego, [in:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (eds.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki. Różnorodność. Zmiany, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, pp. 119-130.
Google Scholar

MŁYNARCZYK Z., POTOCKA I., ROGOWSKI M., 2015, Zastosowanie nowatorskich narzędzi do obiektywizacji ocen atrakcyjności wizualnej krajobrazu – metodyka i przebieg eksperymentu, Varia. Geograficzne aspekty rozwoju turystyki. Prace z zakresu turystyki i rekreacji, 3, Wyd. Naukowe Bogucki, Poznań, pp. 93-101.
Google Scholar

MOCIOR E., FRONCZAK P., HIBNER J., KRĄŻ P., NOWAK A., RECHCIŃSKI M., TOKARCZYK N., 2014, Typologia naturalnych krajobrazów efemerycznych w świetle dotychczasowych badań, [in:] Współczesne problemy i kierunki badawcze geografii, 2, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, pp. 77-101.
Google Scholar

MYGA-PIĄTEK U., 2011, Koncepcja zrównoważonego rozwoju w turystyce, Problemy Ekorozwoju, 6, 1, pp. 145-154.
Google Scholar

MYGA-PIĄTEK U., 2016, Krajobraz jako autentyk, makieta, hybryda. Rozważania o roli krajobrazu we współczesnej turystyce, Turystyka Kulturowa, 1, pp. 47-63.
Google Scholar

ORŁOWSKI D., WOŹNICZKO M., 2015, Turystyka kulinarna w przestrzeni muzeów skansenowskich, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka – wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 251-272.
Google Scholar

PALANG H., SOOVALI H., PRINTSMANN A., 2007, Seasonality and Landscapes, [in:] H. Palang, A. Printsmann & H. Soovali (eds.), Seasonal Landscapes Dordrecht, Springer, The Netherlands, pp. 1-16.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/1-4020-4990-0_1

PAWŁOWSKA K., 2000, Percepcja krajobrazu kulturowego – raport z badań, [in:] P. Wolski (ed.), III Forum Architektury Krajobrazu, „Nowe idee i rozwój dziedziny architektury krajobrazu w Polsce”, Zakład Studiów Krajobrazowych SGGW, Warszawa, pp. 51-59.
Google Scholar

PIECHOTA S., 2006, Percepcja krajobrazu rekreacyjnego Pszczewskiego Parku Krajobrazowego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 104 pp.
Google Scholar

PIETRZAK M., MIEDZINSKA I., STYPEREK J., 1999, „Rzeczywista” atrakcyjność wizualna krajobrazu szlaków turystycznych (na przykładzie Szlaku im. Cyryla Ratajskiego w Wielkopolskim Parku Narodowym), Problemy Ekologii Krajobrazu, 5, pp. 113-121.
Google Scholar

PIETRZAK M., 2008, Krajobraz multisensoryczny i metody jego oceny, [in:] Z. Młynarczyk, A. Zajadacz (eds.), Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, ser. „Turystyka i Rekreacja”, Studia i Prace, 2, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, pp. 103-121.
Google Scholar

PIETRZAK M., 2010, Podstawy i zastosowanie ekologii krajobrazu, Teoria i metodologia, PWSZ, Leszno, 143 pp.
Google Scholar

PLEWNIAK W., RUSZCZYCKA-MIZERA M., 1995, Metoda oceny krajobrazu w aspekcie fizjonomicznym, Acta Universitatis Wratislaviensis, 1670, Prace Instytutu Geograficznego, ser. B, Geografia Społeczna i Ekonomiczna, XI, Wrocław, pp. 21-37.
Google Scholar

PORTEOUS J.D., 1985, Smellscape, Progress in Human Geography, 9, pp. 356-378.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/030913258500900303

POTOCKA I., 2011, The lakescape in the eyes of a tourist, Quaestiones Geographicae, 32, 3, pp. 85-97.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/quageo-2013-0018

REYNARD E., FONTANA G., KOZLIK L., SCAPOZZA C., 2007, A method for assessing „scientific” and „additional values” of geomorphosites, Geographia Helvetica, 62, 3, pp. 148-158.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5194/gh-62-148-2007

REYNARD E., 2009, Geomorphosites and landscape, [in:] E. Reynard, P. Coratza, G. Regolini-Bissing (eds.), Geomorphosites, Verlag Dr. Friedrich Pfeil, Munchen, pp. 21-34.
Google Scholar

RICHLING A., 1992, Podstawy metodyczne oceny wizualnej atrakcyjności krajobrazu. Metody oceny środowiska przyrodniczego, Gea, 2, Warszawa–Płock Murzynowo, pp. 45-46.
Google Scholar

RICHLING A., SOLON J., 2011, Ekologia krajobrazu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

RICHLING A., 2012, Główne kierunki badań nad krajobrazem, Problemy Ekologii Krajobrazu, XXXIII, pp. 9-15.
Google Scholar

ROGOWSKI M., 2008, Próba określenia kryteriów do mapy krajobrazów dźwiękowych szlaku turystycznego, [in:] S. Bernat (ed.), Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, 11, Lublin, pp. 63-73.
Google Scholar

ROGOWSKI M., 2009, Ocena walorów widokowych szlaków turystycznych na wybranych przykładach z Dolnego Śląska, Problemy Ekologii Krajobrazu, XXV, pp. 155-163.
Google Scholar

ROGOWSKI M., 2012, Atrakcyjność turystyczna szlaków pieszych na wybranych przykładach z Dolnego Śląska, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 156 pp.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-713-7.13

ROGOWSKI M., BIŁOUS J., 2013, Ocena walorów widokowych i zagospodarowania punktów widokowych grzbietu Karkonoszy, Gospodarka turystyczna w XXI wieku. Szanse i zagrożenia dla dalszego rozwoju, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Handlu i Usług, 26, pp. 185-198.
Google Scholar

ROGOWSKI M., 2016, Doświadczanie jako czynnik współczesnego oblicza krajoznawstwa, [in:] A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (eds.), Współczesne oblicza krajoznawstwa, PTTK, Warszawa, pp. 201-212.
Google Scholar

SMOLEŃSKI M., 2007, Turystyczna percepcja krajobrazów leśnych, Sylwan, 3, pp. 59-65.
Google Scholar

STAATS H., VAN GEMERDEN E., HARTIG T., 2010, Preference for restorative situations: Interactive effects of attentional state, activity-in-environment and social context, Leisure Science, 32, pp. 401-417.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/01490400.2010.510990

STASIAK A., 2011, Współczesna przestrzeń turystyczna, [in:] M. Durydiwka, K. Duda-Gromada (eds.), Przestrzeń turystyczna. Czynniki, różnorodność, zmiany, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa, pp. 39-52.
Google Scholar

STASIAK A., 2013, New spaces and forms of tourism in experience economy, Turyzm/Tourism, 23/2, pp. 59-67, DOI 10.2478/tour-2013-0012.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/tour-2013-0012

STASIAK A., WŁODARCZYK B., 2013, Miejsca spotkań kultury i turystyki, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak, B. Włodarczyk (eds.), Kultura i turystyka – miejsca spotkań, ROTWŁ, Łódź, pp. 29-46.
Google Scholar

STASZAK J.F., 2013, W stronę geografii zapachów, Białostockie Studia Literaturoznawcze, 4, pp. 41-51.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2013.04.03

STEEN JACOBSEN J.K., 2007, Use of landscape perception methods in tourism studies: A review of photo-based research approaches, Tourism Geographies. An International Journal of Tourism Space. Place and Environment, 9, 3, pp. 234-253.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14616680701422871

SZCZEPAŃSKA M., WILKANIEC A., 2015, Atrakcyjny multisensorycznie krajobraz jako potencjalna przestrzeń turystycznorekreacyjna, Studia Periegetica, 1(13), pp. 13-25.
Google Scholar

ŚLESZYŃSKI P., 1997, Z badań na fizjonomią środowiska przyrodniczego, Prace i Studia Geograficzne, 21, Warszawa, pp. 255-297.
Google Scholar

ŚLESZYŃSKI P., 1999, Nowa metoda oceny atrakcyjności wizualnej krajobrazu, [in:] M. Pietrzak (ed.), Geoekologiczne podstawy badania i planowania krajobrazu rekreacyjnego, ser. Problemy Ekologii Krajobrazu, 5, pp. 37-55.
Google Scholar

TOKARCZYK N., 2012, Znaczenie gornoreglowych polan dla turystyki w Gorcach, Folia Turistica, 26, pp. 133-147.
Google Scholar

TUAN Y.F., 1985, Images and mental maps, Annals of the Assocciation of American Geographers, 65, 2, pp. 205-213.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8306.1975.tb01031.x

URRY J., 2007, Spojrzenie turysty, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 280 pp.
Google Scholar

WIEBER J.C., 1981, Etude du paysage et (ou) analyse ecologique, Travaux de l’Institut de Geographie de Reims, 45/46, pp. 13-23.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3406/tigr.1981.1094

Visual Landscape Design Training Manual, 1994, Recreation Branch, Ministry of Forests, British Columbia, 137 pp.
Google Scholar

WŁODARCZYK B., 2009, Krajobrazy przestrzeni turystycznej, Turyzm/Tourism, 19, 1-2, pp. 89-97.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2478/V10106-009-0011-z

WOCHNA-BARTNIK S., 2008, Turystyczne znaczenie punktów widokowych Szczecina, [in:] M. Dutkowski (ed.), Problemy turystyki i rekreacji, 1, Instytut Nauk o Ziemi, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, pp. 91-99.
Google Scholar

WOLSKI P., 1992, O percepcji krajobrazu i jej znaczeniu, Gea, 2, Warszawa, pp. 15-22.
Google Scholar

WOJCIECHOWSKI K., 1986, Problemy percepcji i oceny estetycznej krajobrazu, Rozprawy Habilitacyjne UMCS, 27, Lublin, 254 pp.
Google Scholar

WOŹNICZKO M., JĘDRYSIAK T., ORŁOWSKI D., 2015, Turystyka kulinarna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 256 pp.
Google Scholar

WYRZYKOWSKI J. (ed.), 1991, Ocena krajobrazu Polski w aspekcie fizjonomicznym na potrzeby turystyki, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 189 pp.
Google Scholar

ZGŁOBICKI W., BARAN-ZGŁOBICKA B., ZIOŁEK M., ZIOŁEK G., 2005, Atrakcyjność wizualna polskich parków narodowych a ich wartości przyrodnicze, Parki Narodowe i Rezerwaty Przyrody, 24, pp. 135-151.
Google Scholar

ZIOŁKOWSKA-WEISS K., 2013, Ewolucja tradycyjnych funkcji muzeum w narracyjne muzea multimedialne na przykładzie muzeum Fabryka Emalia Oskara Schindlera, Przedsiębiorczość – Edukacja, 9, pp. 162-174.
Google Scholar

ZUBE E.H., SELL J.L., TAYLOR J.G., 1982, Landscape perception: research, application and theory, Landscape Planning, 9, pp. 1-33.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0304-3924(82)90009-0

Published

2016-12-30

How to Cite

Rogowski, M. (2016). Multisensoryczność krajobrazu jako inspiracja w kreowaniu produktu turystycznego. Turyzm/Tourism, 26(2), 23–32. https://doi.org/10.18778/0867-5856.26.2.03

Issue

Section

Articles