Działania proekologiczne w ocenie gości hoteli
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.05Keywords:
turystyka, usługi, hotelarstwo, działania proekologiczne, PolskaAbstract
Celem autorek artykułu było zbadanie, czy działania proekologiczne podejmowane w hotelach są istotne dla ich gości. Aby móc odpowiedzieć na to pytanie zastosowano badania ankietowe, w których wzięło udział 274 respondentów goszczących w 23 hotelach na terenie Polski. Wykazano, że 32,1% respondentów przy wyborze obiektu na nocleg bierze pod uwagę fakt prowadzenia w hotelu działań proekologicznych, a blisko 62% gości uważa, że w obiektach powinny być podejmowane tego typy inicjatywy. Wśród głównych korzyści ankietowani wymieniali: ochronę środowiska, oszczędność kosztów operacyjnych oraz efekty promocyjne i pozytywny wpływ na wizerunek. Ponad 35% gości byłoby w stanie zapłacić więcej za pobyt wiedząc, że w hotelu prowadzone są działania przyjazne środowisku.
Downloads
References
Agenda 21 United Nations Division for Sustainable Development, 1992, United Nations, New York.
Google Scholar
ARMINIAN A., 2012, Environmental performance measurement of tourism accommodations in the pilgrimage urban areas: The case of the Holy City of Mashhad, Iran, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, 35(2012), s. 514–522.
Google Scholar
BOHDANOWICZ P., 2006, Responsible resource management in hotels – attitudes, indicators, tools and strategies. Doctoral Thesis, KTH, Stockholm: School of Industrial Engineering and Management, Department of Energy Technology, Royal Institute of Technology, www.divaportal.org/smash/get/diva2:10873/FULLTEXT01.pdfPaulina/; 08.03.2017.
Google Scholar
CHEN T.B., CHAI L.T., 2010, Attitude towards the environment and green products: consumers’ perspective, „Management and Science Engineering”, 4 (2), s. 27–39.
Google Scholar
DE GROSBOIS D., 2012, Corporate social responsibility reporting by the global hotel industry: commitment, initiatives and performance, „International Journal of Hospitality Management”, 31(3), s. 896–905.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.10.008
ERDOGAN N., BARIS E., 2007, Environmental protection programs and conservation practices of hotels in Ankara, Turkey, „Tourism Management”, 28, s. 604–614.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2006.07.003
European travellers’ eco-expectations unveiled in pan-European study by Samsung, 2009, Reuters, http://www.reuters.com/article/2009/11/03/idUS80864+03–Nov-2009+BW20091103/; 08.03.2017.
Google Scholar
GIL M.J.A., JIMENEZ J.B., LORENTE J.J.C., 2001, An analysis of environmental management, organizational context and performance of Spanish hotels, „Omega”, 29 (2001), s. 457–471.
Google Scholar
GOLDSTEIN N.J., CIALDINI R.B., GRISKEVICIUS V., 2008, A room with a viewpoint: using social norms to motivate environmental conservation in hotels, „Journal of Consumer Research”, 35 (3), s. 472–482.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/586910
GOLDSTEIN K.A., PRIMLANI R.V., 2012, Current trends and opportunities in hotel sustainability, www.hospitalitynet.org/news/4054752.html/; 08.03.2017.
Google Scholar
HAMILTON C., 2009, Consumerism, self-creation and prospects for a new ecological consciousness, „Journal of Cleaner Production”, 18(6), s. 571–575.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.09.013
HAN H., KIM Y., 2010, An investigation of green hotel customers’ decision formation: developing an extended model of the theory of planned behaviour, „International Journal of Hospitality Management”, 29 (4), s. 659–668.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2010.01.001
Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o., 2011, Ekologia w turystyce jako tendencja rozwoju gospodarki XXI wieku, Instytut Turystyki w Krakowie Sp. z o.o. Kraków.
Google Scholar
JEDLIŃSKA M., 2004, Proekologiczne potrzeby konsumentów. Marketing ekologiczny, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, s. 35–55.
Google Scholar
JONES P., HILLIER, D., COMFORT D., 2013, In the public eye: sustainability and the UK’s leading retailers, „Journal of Public Affairs”, 13 (1), s. 3–11.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/pa.1440
KAHN R., 2010, Producing crisis: green consumerism as an ecopedagogical issue, [w:] J.A. Sandlin, P. McLaren (red.), Critical pedagogies of consumption, Routledge, New York, s. 47–57.
Google Scholar
KANG K.H., STEIN L., HEO C.Y., LEE S., 2012, Consumers’ willingness to pay for green initiatives of the hotel industry, „International Journal of Hospitality Management”, 31(2), s. 564–572.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.08.001
KIEŁCZEWSKI D., 2001, Ekologia społeczna, Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok.
Google Scholar
KNOWLES T., MACMILLAN S., PALMER J., GRABOWSKI P., HASHIMOTO A., 1999, The Development of Environmental Initiatives in Tourism: Responses from the London Hotel Sector, „International Journal of Tourism Research”, 1, s. 255–265.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/(SICI)1522-1970(199907/08)1:4<255::AID-JTR170>3.0.CO;2-8
KOSTAKIS I., SARDIANOU E., 2012, Which factors affect the willingness of tourists to pay for renewable energy? „Renewable Energy”, 38(2012), s. 169–72.
Google Scholar
KRUPA J., DEC B., 2012, Proekologiczne działania w usługach turystycznych, [w:] J. Krupa, T. Soliński (red.), Ochrona środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Pogórza Dynowskiego, Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego, Dynów, s. 15–33.
Google Scholar
LEE J.S., HSU L.T., HAN H., KIM Y., 2010, Understanding how consumers view greenhotels: how a hotel’s green image can influence behavioural intentions. „Journal of Sustainable Tourism”, 18 (7), s. 901–914.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09669581003777747
MAJEWSKI J., 2008, Czy turystyka wiejska powinna być zrównoważona?, [w:] S. Wodejko (red.), Zrównoważony rozwój turystyki, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, s. 185–198.
Google Scholar
MANAKTOLA K., JAUHARI V., 2007, Exploring consumer attitude and behaviour towards green practices in the lodging industry in India, „International Journal of Contemporary Hospitality Management”, 19(5), s. 364–377.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/09596110710757534
MENSAH I., 2014, Different shades of green: Environmental management in hotels in Accra, „International Journal of Tourism Research”, 16, s. 450–461.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/jtr.1939
NIEMCZYK A., 2008, Turysta wobec koncepcji zrównoważonego rozwoju, [w:] S. Wodejko (red.), Zrównoważony rozwój turystyki, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, s. 71–82.
Google Scholar
NIEZGODA A., 2010, Ekologiczne uwarunkowania zachowań nabywczych w turystyce, „Zeszyty Naukowe. Ekonomiczne Problemy Usług”, 590 (52), s. 643–652.
Google Scholar
OREJA-RODRIGUEZ J.R., ARMAS-CRUZ Y., 2012, Environmental performance in the hotel sector: the case of the Western Canary Islands, „Journal of Cleaner Production”, 29, s. 64–72.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2012.02.012
PIZAM A.,1999, Cross-cultural tourist behavior, [w:] A. Pizam, Y. Mansfeld (red.), Consumer behaviour in Travel and Tourism, Haworth Press, New York, s. 393–411.
Google Scholar
RAHMAN I., REYNOLDS D., SVAREN S., 2012, How green are North American hotels? An exploration of low-cost adoption practices, „International Journal of Hospitality Management”, 31(3), s. 720–727.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.09.008
ROBINOT E., GIANNELLONI J.L., 2010, Do hotels’ green attributes contribute to customer satisfaction? „Journal of Service Marketing”, 24(2), s. 157–169.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/08876041011031127
RITTER W., 1987, Styles of tourism in the modern world, „Tourism Recreation Research”, 12 (1), s. 3–8.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/02508281.1987.11014470
The U Thant Report, 1969, United Nations, New York.
Google Scholar
URIELY N., REICHEL A., SHANI A., 2007, Ecological orientation of tourists: An empirical investigation, „Tourism and Hospitality Research”, 7 (3/4), s. 161–175.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.thr.6050045
WEIERMAIR K., 2000, Tourists’ perceptions towards and satisfaction with service quality in the cross-cultural service encounter: implications for hospitality and tourism management. „Managing Service Quality”, 10(6), s. 397–409.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/09604520010351220
YUSOL Z.B., JAMALUDIN M., 2013, Green approaches of Malaysian green hotels and resorts, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, 85, s. 421–431.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.371
ZALEJSKI J., FASZCZEWSKA K., 2012, Zachowania polskich konsumentów wobec produktów ekologicznych, „Economy and Management”, 3, s. 92–104.
Google Scholar
ZAREMBA S., 1997, Ekogloia produktów a idee zielonego konsumentaryzmu, Wyd. AE, Kraków, s. 53.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.