The Tourist Product and its Evolution
DOI:
https://doi.org/10.18778/0867-5856.11.1.02Keywords:
tourist product, tourist industry, historical categories of tourist product, pilgrimage tourism, health-motivated tourismAbstract
The main objective of the article is to discuss issues concerning the ‘tourist product’ and its historical evolution and the authors attempt to shed new light on the development of tourist flows and tourist services. The discussion is based on the four specific categories of tourist product (ancient, university, industrial and global with special attention paid to the non-historical character of tourist flows motivated by religion and health. In the summary development trends in tourism are pointed to, in particular the benefits and hazards for tourist areas.
Downloads
References
Alejziak W., 1999, Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku, Albis, Kraków.
Google Scholar
Biblia Tysiąclecia, 1990, Pallottinum, Poznań-Warszawa.
Google Scholar
Cohen E., 1988, Authencity and commodisation in tourism, “Annals of Tourism Research", vol. 15(3).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0160-7383(88)90028-X
Corner J., Harvey S. (eds), 1991, Enterprise and Heritage, Routledge, London.
Google Scholar
Duby G., 1986, Czasy katedr, PIW, Warszawa.
Google Scholar
Jackowski A., 1991, Pielgrzymki i turystyka religijna w Polsce, Inst. Turystyki, Warszawa.
Google Scholar
Dec I., 1999, Człowiek jako pielgrzym. O pielgrzymowaniu w aspekcie filozoficzno-teologicznym, „Peregrinus Cracoviensis”, z. 7.
Google Scholar
Jackowski A., 1998a, Pielgrzymki = turystyka pielgrzymkowa = turystyka religijna? Rozważania terminologiczne, „Turyzm”, t. 8, z. 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.8.1.01
Jackowski A., 1998b, Pielgrzymowanie, Wyd. Dolnośląskie.
Google Scholar
Jackowski A., Sołjan I., Bilska-Wodecka E., 1999, Religie świata. Szlaki pielgrzymkowe, Wielka encyklopedia geografii świata, t. 15, Wyd. Kurpisz, Poznań.
Google Scholar
Jafari J., 1987, The tourism system: sociocultural models for theoretical and practical application, „Problems of Tourism", vol. 10 (3).
Google Scholar
Kłeczek R., Kowal, W., Waniowski P., Woźniczka J., 1992, Marketing - jak to się robi?, Ossolineum, Wrocław.
Google Scholar
Kotler Ph., Bowen J., Makens J, 1999, Marketing for Hospitality And Tourism, Prentice Hall, New York.
Google Scholar
Kowalczyk A., 1997, Geografia turyzmu, Uniw. Warszawski, Warszawa.
Google Scholar
Liszewski S., 2000, Pilgrimages or Religious Tourism?, „Peregrinus Cracoviensis”, z. 10.
Google Scholar
Liszewski S., Maik W., 2000, Osadnictwo, Wielka encyklopedia geografii świata, t. 19, Wyd. Kurpisz, Poznań.
Google Scholar
Marcel G., 1959, Homo viator, PAX, Warszawa.
Google Scholar
Maritain J., 1988, Pisma filozoficzne, Znak, Kraków.
Google Scholar
Markowski T., 1999, Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Medlik S., 1995, Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Mruk H., Rutkowski I. P., 1994, Strategia produktu, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Ostrowski M., 2000, Pilgrimages or Religious Tourism, „Peregrinus Cracoviensis”, z.10.
Google Scholar
Ostrowski M., 1996, Duszpasterstwo wobec problemu wolnego czasu człowieka. Aspekt moralno-pastoralny ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień turystyki, Wyd. Naukowe PAT, Kraków.
Google Scholar
Przecławski K., 1973, Turystyka a wychowanie, Warszawa.
Google Scholar
Teare R., Boer A., 1992, Strategic Hospitality Management, Cassell, London.
Google Scholar
Tischner J., 1998, Spór o istnienie człowieka, Znak, Kraków.
Google Scholar
Topolski J., 1998, Cywilizacje i kultury, Wielka encyklopedia geografii świata, t. 10, Wyd. Kurpisz, Poznań.
Google Scholar
Warszyńska J., Jackowski A., 1978, Podstawy geografii turyzmu, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.