Siostrzeństwo i jego dyskursywne użycia
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.70.03Słowa kluczowe:
siostrzeństwo, narracje o siostrzeństwie, X Kongres Kobiet, dyskurs feministycznyAbstrakt
Artykuł stanowi analizę kategorii siostrzeństwa i sposobów jej funkcjonowania w polskim dyskursie feministycznym. Została ona przeprowadzona w oparciu o artykuły publikowane w mediach, powstałe po X Kongresie Kobiet (Łódź, 16–17.06.2018). Jeden z nich przedstawia sprawę pracownicy ochrony i zaniedbań ze strony organizatorek Kongresu, jakie zaistniały w związku z jej pracą. Historia ta stała się ważnym punktem odniesienia dla kolejnych tekstów. Unaoczniła różne stanowiska i systemy wartości organizujące współczesne myślenie o siostrzeństwie, które przedstawiam w artykule poprzez trzy rodzaje narracji, jakie wyłoniły się z analizy wskazanych tekstów: narrację różnicy, narrację solidarności ponad podziałami oraz narrację o siostrzeństwie jako walce.
Bibliografia
Acker Joan (2009 [2000]), Przeobrażanie kategorii klasy, rasy i płci. Feministyczne przemyślenia, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl.pdf/pdf/f0077acker.pdf [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Baer Monika (2014), Między nauką a aktywizmem. O polityczności, płci i antropologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar
Beauvoir de Simone (2003), Druga płeć, Wydawnictwo Jacek Santorski, Warszawa.
Google Scholar
Davis Angela (1972), Reflections on the Black Woman’s Role in the Community Slaves, „The Massachusetts Review”, nr 1–2(13), s. 81–100.
Google Scholar
Desperak Izabela (2018a), Dziesiąty Kongres Kobiet, czyli jak 500+ rozgrzało nas do czerwoności, „Krytyka Polityczna”, 19.06, http://krytykapolityczna.pl/kraj/dziesiaty-kongres-kobiet-czyli-jak-500-rozgrzalo-nas-do-czerwonosci/ [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Desperak Izabela (2018b), Lekcja z Kongresu Kobiet, „Krytyka Polityczna”, 7.07, http://krytykapolityczna.pl/kraj/lekcja-z-kongresu-kobiet/ [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Dill Bonnie Thornton (1983), Race, Class, and Gender: Prospects for an All-Inclusive Sisterhood, „Feminist Studies”, nr 1(9) (Spring), s. 131–150.
Google Scholar
Duszak Anna, Fairclough Norman (red.) (2008), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Dzieciuchowicz Iga (2018), Ochroniarki Kongresu Kobiet: „Organizatorka mówiła do nas «głąby», «idiotki». To na jej żądanie miałyśmy stać jak roboty przez 16 godzin”, „Codziennik Feministyczny”, 25.06, http://codziennikfeministyczny.pl/ochroniarki-kk-organizatorka-mowila-glaby-idiotki-na-zadanie-mialysmy-stac-jak-roboty-przez-16-godzin/ [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Fairclough Norman (1995), Critical Discourse Analysis, Longman, London.
Google Scholar
Foucault Michel (2016), Odpowiedź na pytanie, „Praktyka Teoretyczna”, nr 4(22), s. 22–44.
Google Scholar
Fox-Genovese Elizabeth (1979), The Personal is not Political Enough, „Marxist Perspectives” (Winter), nr 8, s. 94–113.
Google Scholar
Fraser Nancy (2014), Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar
Geertz Clifford (2005), Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Grabowska Magdalena (2018), Zerwana genealogia. Działalność społeczna i polityczna kobiet po 1945 roku a współczesny polski ruch kobiecy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Graff Agnieszka (2014), Siostra siostrze nierówna (i nie ma co udawać, że jest inaczej). O książce Lorde historycznie, politycznie i prywatnie, [w:] Audre Lorde, Siostra outsiderka. Eseje i przemówienia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa, s. 7–18.
Google Scholar
Grupa inicjatywna Socjalnego Kongresu Kobiet (GiSKK) (2018), Kongres kobiet – socjalny czy neoliberalny?, „Codziennik Feministyczny”, 1.07, http://codziennikfeministyczny.pl/kongres-kobiet-socjalny-czy-neoliberalny/ [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Haraway Donna (2008), Wiedze usytuowane. Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Harding Sandra (1991), Whose Science? Whose Knowledge? Thinking from Women’s Lives, Cornell University Press, Ithaca.
Google Scholar
Hill Collins Patricia (2014 [1998]), Wszystko w rodzinie: skrzyżowania płci, rasy, narodu, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0124_collins.pdf [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Holstein James, Gubrium Jaber F. (2009), Praktyki interpretacyjne a działanie społeczne, [w:] Norman K. Denzin, Ivonna S. Lincoln, Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 677–705.
Google Scholar
hooks bell (1993), A Revolution of Values: The Promise of Multi-Cultural Change, „The Journal of the Midwest Modern Language Association”, nr 1(26), s. 4–11.
Google Scholar
hooks bell (2013), Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar
hooks bell, McKinnon Tanya (1996), Sisterhood: Beyond Public and Private, „Signs”, nr 4(21), s. 814–829.
Google Scholar
Johnson Rebecca (2009 [2005]), Gender, rasa, klasa i seksualna orientacja. Teoretyczne ujęcia intersekcjonalności, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0068johnson.pdf [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Kunter Aylin (2012), Analiza dyskursu, [w:] Dariusz Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 189–201.
Google Scholar
Lorde Audre (2014), Siostra outsiderka. Eseje i przemówienia, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar
Mautner Gerlinde (2011), Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych, [w:] Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, s. 51–85.
Google Scholar
McGimsey Jason Francis (2011), Narracja jako ontologiczny awantażw kapitalizmie kognitywnym, [w:] John Roberts i in. (praca zbiorowa), Wieczna radość. Ekonomia polityczna społecznej kreatywności, t. 4, Wolny Uniwersytet Warszawa, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, s. 83–93.
Google Scholar
Mohanty Chandra Talpade (1984), Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses, „boundary 2”, nr 3(12); On Humanism and the University I: The Discourse of Humanism, „boundary 2”, nr 1(13) (Spring–Autumn), s. 333–358.
Google Scholar
Morgan Robin (red.) (1970), Sisterhood is Powerful. An Anthology of Writings from the Women’s Liberation Movement, Washington Square Press, New York.
Google Scholar
Mrozik Agnieszka (2012), Akuszerki transformacji. Kobiety, literatura i władza w Polsce po 1989 roku, Stowarzyszenie Pro Cultura Litteraria, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
Google Scholar
Mrozik Agnieszka (2014), Siostrzeństwo, [w:] Monika Rudaś-Grodzka i in. (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar
Nowicka Ewa (2016), Antropolog wobec innych i wobec siebie. Niektóre problemy etyczne uprawiania antropologii, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XII, nr 3, s. 40–53.
Google Scholar
Nussbaum Martha C. (2016), Kara wstydu: godność i narcystyczny gniew, „Teksty Drugie”, nr 4, s. 174–193.
Google Scholar
Nycz Ryszard (2017), Kultura jako czasownik. Sondowanie nowej humanistyki, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.
Google Scholar
Oświadczenie Kongresu Kobiet z dn. 27.06.2018, https://www.kongreskobiet.pl/pl-PL/news/show/oswiadczenie_kongresu_kobiet [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Pateman Carole (2007), Braterska umowa społeczna, Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/pateman.pdf [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Pateman Carole (2014), Kontrakt płci, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
Google Scholar
Rapley Tim (2010), Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Simons Margaret A. (1979), Racism and Feminism: A Schism in the Sisterhood, „Feminist Studies”, nr 2(5), s. 384–401.
Google Scholar
Staśko Maja (2018), Siostrzeństwo to walka, „Krytyka Polityczna”, 3.07, https://krytykapolityczna.pl/kraj/siostrzenstwo-to-walka/ [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Staśko Maja, Broniarczyk Natalia (2018), Kto posiada polski feminizm, „Nowy Obywatel”, nr 27(78), s. 14–23.
Google Scholar
Sutowski Michał, Wiśniewska Agnieszka (2018), Po pierwsze: nie pozabijać się. Parę słów po Kongresie Kobiet, „Krytyka Polityczna”, 7.07, http://krytykapolityczna.pl/kraj/kongres-kobiet-sutowski-wisniewska/ [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Środa Magdalena (2018), „A ja biegałam, dwa dni!”. Kongres Kobiet odpowiada na tekst o zmęczonej ochroniarce, „Gazeta Wyborcza”, 21.06, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,161770,23573194,sroda-a-ja-biegalam-dwa-dni-kongres-kobiet-odpowiada-na.html [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Świetlik Maria (2018), Jedna z nas przez cały Kongres Kobiet musiała stać na baczność. Dziewczyny, tak nie wolno!, „Gazeta Wyborcza”, 20.06, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,161770,23564498,obrazek-z-zaplecza-kongresu-kobiet-musiala-godzinami-stac.html#BoxOpinionImg [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Warakomska Dorota (2018), wpis na portalu Facebook z dnia 22.06.2018, https://www.facebook.com/Warakomska/posts/1888433557846220?__tn__=K-R [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Wodak Ruth, Krzyżanowski Michał (red.) (2011), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa.
Google Scholar
Wodak Ruth, Meyer Michael (red.) (2001), Methods of Critical Discourse Analysis, Sage, London.
Google Scholar
Wolf Alison (2017), Tradycyjny feminizm się zdezaktualizował, a różnice między kobietami i mężczy-znami nie istnieją?, wywiad przeprowadzony przez Annę Maziuk, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1632015,1,tradycyjny-feminizm-sie-zdezaktualizowal-a-roznice-miedzy-kobietami-i-mezczyznami-nie-istnieja.read [dostęp 15.02.2019].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.