50 lat minęło jak jeden dzień... Różnice międzypokoleniowe w kulturze studiowania na przykładzie socjologii na Uniwersytecie Łódzkim

Autor

  • Paulina Adamczyk Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Katedra Socjologii i Moralności

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.03

Słowa kluczowe:

uniwersytet, styl nauczania, studia, przemiany uniwersytetu, pokolenie, różnice międzypokoleniowe

Abstrakt

W artykule podjęto próbę wskazania różnic międzypokoleniowych w kulturze studiowania oraz w samym postrzeganiu uniwersytetu i nauczania z ostatnich pięćdziesięciu lat. W tym celu zestawiono wspomnienia wykładowców dotyczące studiów socjologicznych w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego oraz ich opinie na temat obecnych studentów socjologii i kultury studenckiej (już z perspektywy dydaktyka) z subiektywnymi spostrzeżeniami autorki artykułu reprezentującej pokolenie, które ukończyło swoje studia w 2017 roku. Celem wyróżnienia tych trzech perspektyw jest ukazanie przemian uniwersytetu, który jako pewnego rodzaju idea, przeszedł wiele modyfikacji od momentu swojego wykrystalizowania się w średniowieczu. Zaprezentowany w artykule zarys historii uniwersytetu oraz różnych podejść do jego funkcji i przyjętego modelu jest wprowadzeniem do zilustrowania dynamicznego procesu nieustannych zmian zachodzących w jego murach, zarówno w aspekcie tworzenia i przekazywania nauki, jak i szeroko rozumianych relacji akademickich. Artykuł jest próbą wyodrębnienia oraz ukazania różnic pokoleniowych w ujęciu Mannheimowskim między studentami socjologii podejmującymi studia w latach sześćdziesiątych a tymi rozpoczynającymi studiowanie po pierwszej dekadzie XXI wieku.

Bibliografia

Baran M., Kłos M. (2014), Pokolenie Y – prawdy i mity w kontekście zarządzania pokoleniami, „Marketing i Rynek”, nr 5, s. 923–929.
Google Scholar

Białecki I. (2005), Wstęp, [w:] D. Antonowicz, Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Google Scholar

Biały K. (2011), Przemiany współczesnego uniwersytetu. Od idei von Humboldta do modelu uczelni przedsiębiorczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Błąd Ł. (2006), Kultura studencka – przeszłość a teraźniejszość: Od pokolenia kataryniarzy do pokolenia gadu-gadu, [w:] J. Chłopecki (red.), Uniwersytet, społeczeństwo, gospodarka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszóws, s. 173–201.
Google Scholar

Bokszański Z. (red.) (2000), Encyklopedia socjologii, t. 3: O–R, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Google Scholar

Czerepaniak-Walczak M. (2013), Wprowadzenie, [w:] M. Czerepaniak-Walczak (red.), Fabryki dyplomów czy universitas? O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, Impuls, Kraków, s. 10–26.
Google Scholar

Czerepaniak-Walczak M. (2014), Homo academicus w świecie homo oeconomicus. O obszarach i przejawach zmagań z akademickim zniewoleniem, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 1, s. 11–24.
Google Scholar

Giddens A. (2004), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Główny Urząd Statystyczny (2017), Polska w liczbach, Warszawa, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5501/14/10/1/polska_w_liczbach_2017.pdf [dostęp 7.08.2018].
Google Scholar

Goćkowski J. (1999), Uniwersytet i tradycja w nauce, Wydawnictwo i Drukarnia Secesja, Kraków.
Google Scholar

Jaksender A. Z. (2013), Idea współczesnego uniwersytetu jako idea działania bezwarunkowego, „Praktyka Teoretyczna”, nr 1, s. 51–56.
Google Scholar

Kachniewska M., Para A. (2014), Pokolenie Y na turystycznym rynku pracy: fakty, mity, wyzwania, „Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu”, nr 45, s. 153–166.
Google Scholar

Kałach M., Rekrutacja na Uniwersytet Łódzki. W 2017 najwięcej kandydatów na psychologię i prawo, „Dziennik Łódzki” 2017, http://www.dzienniklodzki.pl/edukacja/a/rekrutacja-na-uniwersytet-lodzki-w-2017najwiecej-kandydatow-na-psychologie-i-prawo,12258940/ [dostęp 5.06.2018].
Google Scholar

Kaźmierska K., Waniek K., Zysiak A. (2016), Opowiedzieć Uniwersytet. Łódź akademicka w biografiach wpisanych w losy Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Komunikat z badań CBOS (2017), Czy warto się kształcić?, nr 62, Warszawa, https://cbos.pl/SPI­SKOM.POL/2017/K_062_17.PDF [dostęp 4.07.2018].
Google Scholar

Krimsky S. (2006), Nauka skorumpowana? O niejasnych związkach nauki i biznesu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar

Mannheim K. (2015), Problem pokoleń, [w:] H. Orłowski (red.), Pokolenia albo porządkowanie historii, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, Poznań, s. 81–129.
Google Scholar

Pachociński R. (2004), Kierunki reform szkolnictwa wyższego na świecie, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar

Pomianek T. (2006), Uczelnia a rynek pracy – w poszukiwaniu utraconej synergii, [w:] J. Chłopecki (red.), Uniwersytet, społeczeństwo, gospodarka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów, s. 75–109.
Google Scholar

Puś W. (2015), Zarys historii Uniwersytetu Łódzkiego 1945–2015, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Rusek H. (2005), Współczesne młode pokolenie jako wyzwanie dla socjalizacji i wychowania, [w:] T. Lewowicki, A. Szczurek-Boruta, B. Grabowska (red.), Przemiany społeczno-cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 255–267.
Google Scholar

Szczepański M.S. (2006), Nauka i edukacja: Między pasją a biznesem, [w:] J. Chłopecki (red.), Uniwersytet, społeczeństwo, gospodarka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania, Rzeszów, s. 129–145.
Google Scholar

Szwabowski O. (2014), Uniwersytet. Fabryka. Maszyna. Uniwersytet w perspektywie radykalnej, Instytut Wydawniczy „Książka i Prasa”, Warszawa.
Google Scholar

Szymański M. (2010), Ścieżki kariery studentów socjologii UAM, Wydawnictwo Promotor, Kraków.
Google Scholar

Wątroba W. (2017), Transgresje międzypokoleniowe późnego kapitalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Zysiak A. (2016), Punkty za pochodzenie. Powojenna modernizacja i uniwersytet w robotniczym mieście, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Adamczyk, P. (2018). 50 lat minęło jak jeden dzień. Różnice międzypokoleniowe w kulturze studiowania na przykładzie socjologii na Uniwersytecie Łódzkim. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (67), 35–61. https://doi.org/10.18778/0208-600X.67.03