Projekty edukacyjne współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej zrealizowane na obszarach wiejskich województwa łódzkiego. Studium sześciu gmin – powody aplikowania i efekty zrealizowanych inicjatyw

Autor

  • Ewa Gabryelak Dr, Regionalne Biuro Województwa Łódzkiego w Brukseli, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.63.10

Słowa kluczowe:

szanse edukacyjne, obszary wiejskie, projekty unijne, efekty projektów edukacyjnych

Abstrakt

Na przykładzie case study sześciu gmin wiejskich z województwa łódzkiego zaprezentowano powody aplikowania o fundusze Unii Europejskiej, sposoby i strategie realizacji projektów edukacyjnych oraz typy efektów tych inicjatyw. W oparciu o przeprowadzone wywiady swobodne z ekspertami oraz analizę dokumentacji 55 zrealizowanych projektów przedstawiono podobieństwa i różnice w podejściu władz gmin i pracowników placówek oświatowych do wdrażania działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Przedstawiono typy efektów projektów edukacyjnych zrealizowanych w badanych gminach wiejskich. Artykuł obejmuje także rekomendacje praktyczne.

Bibliografia

Ansalone G. (2006). Programming Students for Academic Success: The PLS an Alternative to Traditional Tracking, “Educational Research Quarterly”, 29 (3).
Google Scholar

Ansalone G. (2009). Exploring unequal achievement in the schools. The social construction of failure. Lexington Books, Lanham, Plymouth.
Google Scholar

Bourdieu P. (1986). The Forms of Social Capital, [w:] Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Greenwood Press, New York, s. 241–258.
Google Scholar

Bourdieu P., Passeron J. C. (2006). Reprodukcja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Coleman J. (1961). The Adolescent Society, “The School Review”, 71 (3).
Google Scholar

Coleman J. (1966). Equality of Educational Opportunity. US Government Printing Office, Washington, DC.
Google Scholar

Dolata R. (2008). Szkoła – segregacje – nierówności. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323518143

Federowicz M. (2011). Raport o stanie edukacji 2010. Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar

Gabryelak E. (2016). Fundusze Unii Europejskiej jako instrument poprawy sytuacji edukacyjnej dzieci i młodzieży z terenów wiejskich województwa łódzkiego (niepubl. praca doktorska).
Google Scholar

Giddens A. (2010). Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Herbst M. (2012). Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego. Doświadczenia Polski w perspektywie międzynarodowej. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Google Scholar

Hernik K., Solon-Lipiński M., Stasiowski J. (2012). Kapitał społeczny szkoły: budowanie i wykorzystywanie, „Polityka Społeczna”, nr 1, s. 5–9.
Google Scholar

Instytut Badań Edukacyjnych (2012). Raport o stanie edukacji 2011. Kontynuacja przemian. Warszawa.
Google Scholar

Jencks C. (1993). Rethinking social Policy: Race, poverty, and the underclass. Harper Perennial, New York.
Google Scholar

Jencks C., Phillips M. (1990). The social consequences of growing up in poor neighborhood, [w:] Inner-city poverty in the United States. National Academy Press, Washington, DC.
Google Scholar

Jencks C., Phillips M. (1998). The Black-White Test Score Gap. Brookings Institution Press, Washington, DC.
Google Scholar

Kłodziński M. (2006). Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin wiejskich i małych miast. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Mazurkiewicz G. (2012). Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar

Rosner A., Stanny M. (2014). Monitoring Rozwoju Obszarów Wiejskich. Etap I. Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich w 2010 roku. Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Rosner A., Stanny M. (2016). Monitoring Rozwoju Obszarów Wiejskich. Etap II. Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Skórska P., Świst K. (2014). Wielkość efektu płci w wewnątrzszkolnych i zewnątrzszkolnych wskaźnikach osiągnięć ucznia, [w:] Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe wyzwania. XX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej. Polskie Towarzystwo Diagnozy Edukacyjnej, Gdańsk.
Google Scholar

Skórska P., Świst K., Szaleniec H. (2014). Konsekwencje błędnego określenia rodzaju zadania testowego, „Edukacja”, 2 (127), s. 67–84.
Google Scholar

Stanny M., Drygas M. (2010). Przestrzenne, społeczno-ekonomiczne zróżnicowanie obszarów wiejskich w Polsce. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar

Szafraniec K. (2011). Młodzi 2011. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
Google Scholar

Sztompka P. (2004). Socjologia. Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar

Wilkin J. (2004). Dlaczego potrzebujemy długookresowej strategii zintegrowanego rozwoju wsi i rolnictwa w Polsce, „Wieś i Rolnictwo”, nr 2.
Google Scholar

Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (1957). Art. 2, Dz. Urz. UE 2006, C 321E.
Google Scholar

Ustawa o systemie oświaty (1991). Dz.U. z 1991 r., nr 95, poz. 425.
Google Scholar

Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013 (2014).
Google Scholar

Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013 (2013).
Google Scholar

www.mapadotacji.gov.pl
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-30

Jak cytować

Gabryelak, E. (2017). Projekty edukacyjne współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej zrealizowane na obszarach wiejskich województwa łódzkiego. Studium sześciu gmin – powody aplikowania i efekty zrealizowanych inicjatyw. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (63), 141–152. https://doi.org/10.18778/0208-600X.63.10