Projekty edukacyjne współfinansowane z funduszy Unii Europejskiej zrealizowane na obszarach wiejskich województwa łódzkiego. Studium sześciu gmin – powody aplikowania i efekty zrealizowanych inicjatyw
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.63.10Słowa kluczowe:
szanse edukacyjne, obszary wiejskie, projekty unijne, efekty projektów edukacyjnychAbstrakt
Na przykładzie case study sześciu gmin wiejskich z województwa łódzkiego zaprezentowano powody aplikowania o fundusze Unii Europejskiej, sposoby i strategie realizacji projektów edukacyjnych oraz typy efektów tych inicjatyw. W oparciu o przeprowadzone wywiady swobodne z ekspertami oraz analizę dokumentacji 55 zrealizowanych projektów przedstawiono podobieństwa i różnice w podejściu władz gmin i pracowników placówek oświatowych do wdrażania działań służących wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Przedstawiono typy efektów projektów edukacyjnych zrealizowanych w badanych gminach wiejskich. Artykuł obejmuje także rekomendacje praktyczne.
Bibliografia
Ansalone G. (2006). Programming Students for Academic Success: The PLS an Alternative to Traditional Tracking, “Educational Research Quarterly”, 29 (3).
Google Scholar
Ansalone G. (2009). Exploring unequal achievement in the schools. The social construction of failure. Lexington Books, Lanham, Plymouth.
Google Scholar
Bourdieu P. (1986). The Forms of Social Capital, [w:] Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Greenwood Press, New York, s. 241–258.
Google Scholar
Bourdieu P., Passeron J. C. (2006). Reprodukcja. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Coleman J. (1961). The Adolescent Society, “The School Review”, 71 (3).
Google Scholar
Coleman J. (1966). Equality of Educational Opportunity. US Government Printing Office, Washington, DC.
Google Scholar
Dolata R. (2008). Szkoła – segregacje – nierówności. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323518143
Federowicz M. (2011). Raport o stanie edukacji 2010. Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Gabryelak E. (2016). Fundusze Unii Europejskiej jako instrument poprawy sytuacji edukacyjnej dzieci i młodzieży z terenów wiejskich województwa łódzkiego (niepubl. praca doktorska).
Google Scholar
Giddens A. (2010). Socjologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Herbst M. (2012). Edukacja jako czynnik i wynik rozwoju regionalnego. Doświadczenia Polski w perspektywie międzynarodowej. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Google Scholar
Hernik K., Solon-Lipiński M., Stasiowski J. (2012). Kapitał społeczny szkoły: budowanie i wykorzystywanie, „Polityka Społeczna”, nr 1, s. 5–9.
Google Scholar
Instytut Badań Edukacyjnych (2012). Raport o stanie edukacji 2011. Kontynuacja przemian. Warszawa.
Google Scholar
Jencks C. (1993). Rethinking social Policy: Race, poverty, and the underclass. Harper Perennial, New York.
Google Scholar
Jencks C., Phillips M. (1990). The social consequences of growing up in poor neighborhood, [w:] Inner-city poverty in the United States. National Academy Press, Washington, DC.
Google Scholar
Jencks C., Phillips M. (1998). The Black-White Test Score Gap. Brookings Institution Press, Washington, DC.
Google Scholar
Kłodziński M. (2006). Aktywizacja społeczno-gospodarcza gmin wiejskich i małych miast. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar
Mazurkiewicz G. (2012). Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Rosner A., Stanny M. (2014). Monitoring Rozwoju Obszarów Wiejskich. Etap I. Przestrzenne zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich w 2010 roku. Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar
Rosner A., Stanny M. (2016). Monitoring Rozwoju Obszarów Wiejskich. Etap II. Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar
Skórska P., Świst K. (2014). Wielkość efektu płci w wewnątrzszkolnych i zewnątrzszkolnych wskaźnikach osiągnięć ucznia, [w:] Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe wyzwania. XX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej. Polskie Towarzystwo Diagnozy Edukacyjnej, Gdańsk.
Google Scholar
Skórska P., Świst K., Szaleniec H. (2014). Konsekwencje błędnego określenia rodzaju zadania testowego, „Edukacja”, 2 (127), s. 67–84.
Google Scholar
Stanny M., Drygas M. (2010). Przestrzenne, społeczno-ekonomiczne zróżnicowanie obszarów wiejskich w Polsce. Instytut Rozwoju Wsi i Rolnictwa Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.
Google Scholar
Szafraniec K. (2011). Młodzi 2011. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
Google Scholar
Sztompka P. (2004). Socjologia. Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar
Wilkin J. (2004). Dlaczego potrzebujemy długookresowej strategii zintegrowanego rozwoju wsi i rolnictwa w Polsce, „Wieś i Rolnictwo”, nr 2.
Google Scholar
Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską (1957). Art. 2, Dz. Urz. UE 2006, C 321E.
Google Scholar
Ustawa o systemie oświaty (1991). Dz.U. z 1991 r., nr 95, poz. 425.
Google Scholar
Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007–2013 (2014).
Google Scholar
Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007–2013 (2013).
Google Scholar
www.mapadotacji.gov.pl
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.