Miasta nasze a w nich... Refelksje o wpływie reklamy zewnętrznej na miejską ikonosferę

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.36.08

Słowa kluczowe:

miasto, przestrzeń, wizualne skażenie, reklama zewnętrzna

Abstrakt

W najnowszych studiach nad przestrzenią polskich miast coraz częściej podnosi się problem narastającego chaosu w miejskiej ikonosferze. Reklama zewnętrzna stała się nie tylko „niezbędnym dla codziennego funkcjonowania miasta środkiem porozumienia” (Wallis), ale coraz częściej utrudnia funkcjonowanie mieszkańców, wywołując chaos informacyjny, a także prowadząc do wizualnego skażenia przestrzeni publicznej. Autor podjął badania nad wpływem reklamy zewnętrznej na stan wizualnego skażenia przestrzeni trzech śląskich miast: Rybnika, Katowic i Bielska-Białej, oraz przeprowadził wywiady nt. stosunku mieszkańców Rybnika do reklamy zewnętrznej w ich mieście. Wyniki badań wskazują, że reklama zewnętrzna w istotny sposób przyczynia się do wizualnego skażenia miasta. Zaprezentowane zostały też formy wizualnego skażenia w centrum miasta i poza nim oraz opinie mieszkańców Rybnika o funkcjonowaniu reklamy zewnętrznej w mieście.

Bibliografia

Asa (2005), Rozebrane dziewczyny bulwersują katowiczan, „Gazeta Wyborcza” (Katowice), 28 kwietnia.
Google Scholar

Dudek-Mańkowska S. (2007), Instytucjonalne metody kreowania wizualnego wymiaru miasta. Reklama zewnętrzna w Warszawie, [w:] Krajewski M. (red.), Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, Poznań: Wyd. UAM.
Google Scholar

Dunn M. (2006), Educating For a Sustainable Community. Environmental Topic: Visual Pollution, Retrieved March, http://www.cabq.gov/aes/s5vp.html
Google Scholar

Frąckiewicz S. (2008), Rekonkiwsta przestrzeni, „Visual Communication”, nr 6.
Google Scholar

Furtak E. (2008a), Bielski zamek już bez modelki na murach, „Gazeta Wyborcza” (Bielsko Biała), 6 maja.
Google Scholar

Furtak E. (2008b), Reklamy szpecą, ale na brzydotę nie ma rady, „Gazeta Wyborcza” (Bielsko Biała), 30 maja.
Google Scholar

Gądecki J. (2005), „Apator kocha Polonię” – o galeriach zewnętrznych w przestrzeni polskich miast, [w:] Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. S. (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Jałowiecki B. (2007), Globalny świat metropolii, Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Kaczoń L. (2006), Outdoor u progu zmian?, „Marketing w Praktyce”, nr 10.
Google Scholar

Klein N. (2000), No Logo, Warszawa: Świat Literacki.
Google Scholar

Konecki K. (2005), Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „QSR – Edycja Polska Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1 (1).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.1.1.04

Kuc M. (2007), Bije po oczach, krzyczy do ludzi i za to płaci, „Rzeczpospolita”, 12 listopada.
Google Scholar

Kuzaka M. (2008), Reklama zewnętrzna, przestrzeń publiczna i prawo – wiele do zrobienia, http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=815
Google Scholar

Malikowski M. (1999), Miasto polskie w okresie transformacji. Główne kierunki przemian społeczno-przestrzennych, [w:] Malikowski M., Solecki S., Socjologia miasta. Wybór tekstów, Rzeszów: Mana.
Google Scholar

Malinowska A. (2008), Reklamy nie będą już mogły zasłaniać miast, „Gazeta Wyborcza” (Katowice), 2 września.
Google Scholar

Mikołajczak Ł. (2007), Regulacje prawne dotyczące komunikacji wizualnej, „Visual Communication”, nr 1.
Google Scholar

Mikołajczak Ł., Tabin Ł. (2007), Regulacje prawne w aspekcie krajowym i lokalnym, „Visual Communication”, nr 1.
Google Scholar

Murawski J. (2007), Zabilbordowani, „Polityka”, nr 36.
Google Scholar

Nawrocki T. (2005), Miasto bez centrum. Centrum Katowic w oczach mieszkańców, [w:] Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. S. (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Nawrocki T. (2007), Postrzeganie przestrzeni Rybnika, Katowice UŚ.
Google Scholar

Nawrocki T. (2008), Między akceptacją a odrzuceniem. Reklama zewnętrzna w przestrzeni miasta (na przykładzie badań postrzegania przestrzeni Rybnika), [w:] Limański A., Milic-Czerniak R. (red.), Badania marketingowe zachowań podmiotów rynkowych, Katowice: Wyższa Szkołą Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych.
Google Scholar

Pluciński P. (2007), Prywatne, publiczne i to co naoczne, [w:] Krajewski M. (red.), Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, Poznań: Wyd. UAM.
Google Scholar

Plummer R. (2006), Brazil’s ad Men Face Billboard Ban, BBC News, 19 September, http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/business/5355692.stm
Google Scholar

Portella A. A. (2007), Evaluating Commercial Signs in Historic Streetscapes: The Effects of the Control of Advertising and Signage on User’s Sense of Environmental Quality, Oxford: OxfordBrookes University, School of Built Environment.
Google Scholar

Portella A. A., Reeve A. R. (2006), Visual Pollution in Historic City Centers: Theoretical Concepts to Develop Commercial Signage Controls in Different Cultural Contexts, [w:] Books of Abstracts of IAPS – International Association for People-Environment Studies – Environment, Health and Sustainable Development, Alexandria, September.
Google Scholar

Rother L. (2006), Billboard ban in São Paulo angers advertisers, 12 December, http://www.iht.com/articles/2006/12/12/news/brazil.php
Google Scholar

Rutkiewicz M. (2008), Katastrofa estetyczna. Reklama w przestrzeni publicznej, „Kultura Enter. Miesięcznik Wymiany Idei”, listopad, http://kulturaenter.pl/04mm1.html
Google Scholar

Rykiel Z. (2008), Szata dezinformacyjna miasta, [w:] Jałowiecki B., Łukowski W., Szata informacyjna miasta, Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Sarzyński P. (2008), Wrzask w przestrzeni, „Polityka”, nr 5.
Google Scholar

Scruton R. (2004), Estetyczne skażenie, „Dziennik”, 27 października.
Google Scholar

Sławek T. (2007), Genius loci jako doświadczenia. Prolegomena, [w:] Kadłubek Z., Genius loci. Studia o człowieku w przestrzeni, Katowice: FaArt.
Google Scholar

Sopyło J. (2008), Żadna reklama (nie)jest nielegalna, „Brief”, nr 9.
Google Scholar

Tabin Ł. (2007), Aspekty prawne 2006 roku, „Visual Communication”, nr 1.
Google Scholar

Wallis A. (1977), Miasto i przestrzeń, Warszawa: PWN.
Google Scholar

Wallis A. (1979), Informacja i gwar, Warszawa: PIW.
Google Scholar

Zbonikowska I. (2008), Outdoor czeka na prawo, „Brief”, nr 3.
Google Scholar

Demoskop (2000), Postawy konsumentów wobec reklamy zewnętrznej. Raport z badań ilościowych, Warszawa.
Google Scholar

IGRZ (2000), Kodeks postępowania w dziedzinie reklamy zewnętrznej, przyjęty przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej.
Google Scholar

IPSOS (2003), Opinie Polaków na temat reklamy alkoholu. Raport, http://www.ipsos.pl/3_2_007.html
Google Scholar

CBOS (2004), Reklama a konsument. Badania sondażowe przeprowadzone na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa.
Google Scholar

http://bip.um.szczecin.pl/umszczecinbip/chapter_11477.asp
Google Scholar

http://wspolnaprzestrzen.blox.pl/
Google Scholar

http://www.flickr.com/photos/tonydemarco/sets/
Google Scholar

http://www.inforeklama.net/adbusting-w-lodzi/11/
Google Scholar

http://www.miastomojeawnim.pl/
Google Scholar

http://www.outdoor-media.pl/
Google Scholar

http://www.reklama-na-budynkach.waw.pl
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

30-01-2011

Jak cytować

Nawrocki, T. (2011). Miasta nasze a w nich. Refelksje o wpływie reklamy zewnętrznej na miejską ikonosferę. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (36), 121–140. https://doi.org/10.18778/0208-600X.36.08