Miasta nasze a w nich... Refelksje o wpływie reklamy zewnętrznej na miejską ikonosferę
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.36.08Słowa kluczowe:
miasto, przestrzeń, wizualne skażenie, reklama zewnętrznaAbstrakt
W najnowszych studiach nad przestrzenią polskich miast coraz częściej podnosi się problem narastającego chaosu w miejskiej ikonosferze. Reklama zewnętrzna stała się nie tylko „niezbędnym dla codziennego funkcjonowania miasta środkiem porozumienia” (Wallis), ale coraz częściej utrudnia funkcjonowanie mieszkańców, wywołując chaos informacyjny, a także prowadząc do wizualnego skażenia przestrzeni publicznej. Autor podjął badania nad wpływem reklamy zewnętrznej na stan wizualnego skażenia przestrzeni trzech śląskich miast: Rybnika, Katowic i Bielska-Białej, oraz przeprowadził wywiady nt. stosunku mieszkańców Rybnika do reklamy zewnętrznej w ich mieście. Wyniki badań wskazują, że reklama zewnętrzna w istotny sposób przyczynia się do wizualnego skażenia miasta. Zaprezentowane zostały też formy wizualnego skażenia w centrum miasta i poza nim oraz opinie mieszkańców Rybnika o funkcjonowaniu reklamy zewnętrznej w mieście.
Bibliografia
Asa (2005), Rozebrane dziewczyny bulwersują katowiczan, „Gazeta Wyborcza” (Katowice), 28 kwietnia.
Google Scholar
Dudek-Mańkowska S. (2007), Instytucjonalne metody kreowania wizualnego wymiaru miasta. Reklama zewnętrzna w Warszawie, [w:] Krajewski M. (red.), Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, Poznań: Wyd. UAM.
Google Scholar
Dunn M. (2006), Educating For a Sustainable Community. Environmental Topic: Visual Pollution, Retrieved March, http://www.cabq.gov/aes/s5vp.html
Google Scholar
Frąckiewicz S. (2008), Rekonkiwsta przestrzeni, „Visual Communication”, nr 6.
Google Scholar
Furtak E. (2008a), Bielski zamek już bez modelki na murach, „Gazeta Wyborcza” (Bielsko Biała), 6 maja.
Google Scholar
Furtak E. (2008b), Reklamy szpecą, ale na brzydotę nie ma rady, „Gazeta Wyborcza” (Bielsko Biała), 30 maja.
Google Scholar
Gądecki J. (2005), „Apator kocha Polonię” – o galeriach zewnętrznych w przestrzeni polskich miast, [w:] Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. S. (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Jałowiecki B. (2007), Globalny świat metropolii, Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Kaczoń L. (2006), Outdoor u progu zmian?, „Marketing w Praktyce”, nr 10.
Google Scholar
Klein N. (2000), No Logo, Warszawa: Świat Literacki.
Google Scholar
Konecki K. (2005), Wizualne wyobrażenia. Główne strategie badawcze w socjologii wizualnej a metodologia teorii ugruntowanej, „QSR – Edycja Polska Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 1 (1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.1.1.04
Kuc M. (2007), Bije po oczach, krzyczy do ludzi i za to płaci, „Rzeczpospolita”, 12 listopada.
Google Scholar
Kuzaka M. (2008), Reklama zewnętrzna, przestrzeń publiczna i prawo – wiele do zrobienia, http://www.marketing-news.pl/theme.php?art=815
Google Scholar
Malikowski M. (1999), Miasto polskie w okresie transformacji. Główne kierunki przemian społeczno-przestrzennych, [w:] Malikowski M., Solecki S., Socjologia miasta. Wybór tekstów, Rzeszów: Mana.
Google Scholar
Malinowska A. (2008), Reklamy nie będą już mogły zasłaniać miast, „Gazeta Wyborcza” (Katowice), 2 września.
Google Scholar
Mikołajczak Ł. (2007), Regulacje prawne dotyczące komunikacji wizualnej, „Visual Communication”, nr 1.
Google Scholar
Mikołajczak Ł., Tabin Ł. (2007), Regulacje prawne w aspekcie krajowym i lokalnym, „Visual Communication”, nr 1.
Google Scholar
Murawski J. (2007), Zabilbordowani, „Polityka”, nr 36.
Google Scholar
Nawrocki T. (2005), Miasto bez centrum. Centrum Katowic w oczach mieszkańców, [w:] Jałowiecki B., Majer A., Szczepański M. S. (red.), Przemiany miasta. Wokół socjologii Aleksandra Wallisa, Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Nawrocki T. (2007), Postrzeganie przestrzeni Rybnika, Katowice UŚ.
Google Scholar
Nawrocki T. (2008), Między akceptacją a odrzuceniem. Reklama zewnętrzna w przestrzeni miasta (na przykładzie badań postrzegania przestrzeni Rybnika), [w:] Limański A., Milic-Czerniak R. (red.), Badania marketingowe zachowań podmiotów rynkowych, Katowice: Wyższa Szkołą Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych.
Google Scholar
Pluciński P. (2007), Prywatne, publiczne i to co naoczne, [w:] Krajewski M. (red.), Wizualność miasta. Wytwarzanie miejskiej ikonosfery, Poznań: Wyd. UAM.
Google Scholar
Plummer R. (2006), Brazil’s ad Men Face Billboard Ban, BBC News, 19 September, http://news.bbc.co.uk/go/pr/fr/-/1/hi/business/5355692.stm
Google Scholar
Portella A. A. (2007), Evaluating Commercial Signs in Historic Streetscapes: The Effects of the Control of Advertising and Signage on User’s Sense of Environmental Quality, Oxford: OxfordBrookes University, School of Built Environment.
Google Scholar
Portella A. A., Reeve A. R. (2006), Visual Pollution in Historic City Centers: Theoretical Concepts to Develop Commercial Signage Controls in Different Cultural Contexts, [w:] Books of Abstracts of IAPS – International Association for People-Environment Studies – Environment, Health and Sustainable Development, Alexandria, September.
Google Scholar
Rother L. (2006), Billboard ban in São Paulo angers advertisers, 12 December, http://www.iht.com/articles/2006/12/12/news/brazil.php
Google Scholar
Rutkiewicz M. (2008), Katastrofa estetyczna. Reklama w przestrzeni publicznej, „Kultura Enter. Miesięcznik Wymiany Idei”, listopad, http://kulturaenter.pl/04mm1.html
Google Scholar
Rykiel Z. (2008), Szata dezinformacyjna miasta, [w:] Jałowiecki B., Łukowski W., Szata informacyjna miasta, Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Sarzyński P. (2008), Wrzask w przestrzeni, „Polityka”, nr 5.
Google Scholar
Scruton R. (2004), Estetyczne skażenie, „Dziennik”, 27 października.
Google Scholar
Sławek T. (2007), Genius loci jako doświadczenia. Prolegomena, [w:] Kadłubek Z., Genius loci. Studia o człowieku w przestrzeni, Katowice: FaArt.
Google Scholar
Sopyło J. (2008), Żadna reklama (nie)jest nielegalna, „Brief”, nr 9.
Google Scholar
Tabin Ł. (2007), Aspekty prawne 2006 roku, „Visual Communication”, nr 1.
Google Scholar
Wallis A. (1977), Miasto i przestrzeń, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Wallis A. (1979), Informacja i gwar, Warszawa: PIW.
Google Scholar
Zbonikowska I. (2008), Outdoor czeka na prawo, „Brief”, nr 3.
Google Scholar
Demoskop (2000), Postawy konsumentów wobec reklamy zewnętrznej. Raport z badań ilościowych, Warszawa.
Google Scholar
IGRZ (2000), Kodeks postępowania w dziedzinie reklamy zewnętrznej, przyjęty przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej.
Google Scholar
IPSOS (2003), Opinie Polaków na temat reklamy alkoholu. Raport, http://www.ipsos.pl/3_2_007.html
Google Scholar
CBOS (2004), Reklama a konsument. Badania sondażowe przeprowadzone na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa.
Google Scholar
http://bip.um.szczecin.pl/umszczecinbip/chapter_11477.asp
Google Scholar
http://wspolnaprzestrzen.blox.pl/
Google Scholar
http://www.flickr.com/photos/tonydemarco/sets/
Google Scholar
http://www.inforeklama.net/adbusting-w-lodzi/11/
Google Scholar
http://www.miastomojeawnim.pl/
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

