Ankieterzy CATI o swoim zadowoleniu z pracy
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.42.07Słowa kluczowe:
ankieterzy, CATI, badania telefoniczne, zadowolenie z pracyAbstrakt
W artykule przedstawiam wyniki badania, jakie przeprowadziłem w latach 2009−2010 wśród ankieterów realizujących badania CATI (Computer Assisted Telephone Interview), współpracujących z 12 czołowymi polskimi ośrodkami badawczymi oraz z dwiema firmami zagranicznymi – norweską i islandzką. W badaniu zastosowano technikę ankiety. Artykuł prezentuje wybrane rezultaty projektu – charakteryzuje dane pozyskane w bloku pytań mierzących stopień satysfakcji ankieterów z wykonywanej przez nich pracy. Zadowolenie to oceniano w sześciu wymiarach: „nadzór”, „uznanie”, „współpracownicy”, „rozwój”, „warunki pracy” i „wynagrodzenie”. Zadowolenie polskich ankieterów z pracy jest największe na poziomie wymiaru „współpracownicy” i „nadzór”, natomiast w najmniejszym stopniu ankieterzy usatysfakcjonowani są perspektywami rozwoju zawodowego stwarzanymi przez firmę oraz uznaniem, jakim ich praca się cieszy. Satysfakcja z pracy ankieterów zagranicznych jest trochę większa aniżeli ankieterów polskich – różnica ta widoczna jest na poziomie wszystkich wymiarów zadowolenia, w szczególności skal „nadzór”, „uznanie” i „rozwój”.
Bibliografia
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2007), Zaawansowane sposoby tworzenia wskaźników: zastosowanie analizy czynnikowej oraz analizy rzetelności pozycji, [w:] Bedyńska, S., Brzezicka, A. (red.), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, Warszawa: SWPS Academica
Google Scholar
Bowers, A., Heeringa, S. G., Elliott, M. R., Cameron, A. H., Yahng, L. (2012), Investigating the Effect of Interviewer Job Attitudes on Turnover and Job Performance, referat wygłoszony na: 67th American Association for Public Opinion Research Annual Conference w Orlando (USA)
Google Scholar
Certyfikaty VII audytu PKJPA (2008), Warszawa, strona internetowa http://www.ofbor.pl/public/File/Wyniki_VII_edycji_audytu_PKJPA.pdf (dostęp: grudzień 2012)
Google Scholar
Chojnowski, P., Wódkowski, A. (2011), Rynek badań marketingowych z perspektywy 2011 roku, [w:] Katalog PTBRiO 2011/12, edycja XVI, Warszawa: PTBRiO
Google Scholar
Couper, M. P., Groves, R. M. (2002), Introductory Interactions in Telephone Surveys and Nonresponse, [w:] Maynard, D. W., Houtkoop-Steenstra, H., Schaeffer, N. C., van der Zouwen, J. (eds.), Standardization and Tacit Knowledge: Interaction and Practice in the Survey Interview, New York: John Wiley & Sons
Google Scholar
De Leeuw, E. D. (1992), Data Quality in Mail, Telephone and Face to Face Surveys, Amsterdam: Vrije Universiteit
Google Scholar
De Leeuw, E. D., Callegaro, M., Hox, J., Korendijk, E., Lensvelt-Mulders, G. (2007), The Influence of Advance Letters on Response in Telephone Surveys: A Meta-Analysis, “Public Opinion Quarterly”, 71(3)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/poq/nfm014
Europe in figures: Eurostat yearbook 2011 (2011), Luksemburg: Eurostat, strona internetowa http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-CD-11-001/EN/KS-CD-11-001-EN.PDF (dostęp: grudzień 2012)
Google Scholar
European Price Statistics (2008), Luksemburg: Eurostat, strona internetowa http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-70-07-038/EN/KS-70-07-038-EN.PDF (dostęp: grudzień 2012)
Google Scholar
Eurostat – strona internetowa http://epp.eurostat.ec.europa.eu
Google Scholar
Fazzi, G., Martire, F., Pitrone, M. C. (2009), Hanging by a Thread: the Telephone Interviewers Tell (Their) Story, JSM Proceedings (Survey Research Methods Section), Alexandria: American Statistical Association
Google Scholar
Fowler Jr., F. J., Mangione, T. W. (1990), Standardized Survey Interviewing. Minimizing Interviewer-Related Error, Newbury Park: Sage Publications
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781412985925
Frey, J. H. (1989), Survey Research by Telephone, Newbury Park: Sage Publications
Google Scholar
Goldstein, K. M., Jennings, M. K. (2002), The Effect of Advance Letters on Cooperation in a List Sample Telephone Survey, “Public Opinion Quarterly”, 66(4)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/343756
Groves, R. M. (1990), Theories and Methods of Telephone Surveys, “Annual Review of Sociology”, No. 16
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.soc.16.1.221
Groves, R. M., Magilavy, L. J. (1986), Measuring and Explaining Interviewer Effects in Centralized Telephone Surveys, “Public Opinion Quarterly”, 50(2)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/268979
Gwartney, P. A. (2007), The Telephone Interviewer’s Handbook. How to Conduct Standardized Conversations, San Francisco: Jossey-Bass
Google Scholar
Haeder, S., Haeder, M., Kuehne, M. (eds.) (2012), Telephone Surveys in Europe. Research and Practice, Berlin−Heidelberg: Springer-Verlag
Google Scholar
Harkness, J. A., Villar, A., Edwards, B. (2010), Translation, Adaptation, and Design, [w:] Harkness, J. A., Braun, M., Johnson, T. P., Lyberg, L., Mohler, P. P., Pennell, B.-E., Smith, T. W. (eds.), Survey Methods in Multinational, Multiregional, and Multicultural Contexts, Hoboken: John Wiley & Sons
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470609927
Hartline, M. D., Ferrell, O. C. (1996), The Management of Customer-Contact Service Employees: An Empirical Investigation, “Journal of Marketing”, 60(4)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/002224299606000406
Holbrook, A. L., Green, M. C., Krosnick, J. A. (2003), Telephone versus Face-to-Face Interviewing of National Probability Samples with Long Questionnaires: Comparisons of Respondent Satisficing and Social Desirability Response Bias, “Public Opinion Quarterly”, 67(1)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/346010
Hołdakowski, W. (2006), Nie(d)ocenione CATI, “One Way Mirror”, No. 24
Google Scholar
Hyman, H. H. (1954), Interviewing in Social Research, Chicago: University of Chicago Press
Google Scholar
Jabłoński, W. (2012a), Landline versus Cell Phone Surveys: Interviewers’ Experience, Proceedings of 8th International Social Science Methodology Conference of the International Sociological Association’s Research Committee on Logic and Methodology in Sociology, ISA, Sydney, strona internetowa http://conference.acspri.org.au/index.php/rc33/2012/schedConf/presentations (dostęp: grudzień 2012)
Google Scholar
Jabłoński, W. (2012b), Sytuacje trudne w wywiadzie telefonicznym, „Przegląd Socjologiczny”, 61(1)
Google Scholar
Keeter, S., Kennedy, C., Clark, A., Tompson, T., Mokrzycki, M. (2007), What’s Missing from National Landline RDD Surveys? The Impact of the Growing Cell-Only Population, “Public Opinion Quarterly”, 71(5)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/poq/nfm053
Klasyfikacja Dziedzin Nauki i Techniki OECD (2007), strona internetowa http://www.nauka.gov.pl/nauka/nauka-dla-kazdego/raporty-i-publikacje/sprawy-nauki/forum/forum/artykul/klasyfikacja-dziedzin-i-dyscyplin-naukowych-w-badaniach-statystycznych (dostęp: grudzień 2012)
Google Scholar
Kormendi, E. (1988), The Quality of Income Information in Telephone and Face to Face Surveys, [w:] Groves, R. M., Biemer, P. P., Lyberg, L. E., Massey, J. T., Nicholls II, W. L., Waksberg, J. (eds.), Telephone Survey Methodology, New York: John Wiley & Sons
Google Scholar
Kubiak, A., Przybyłowska, I., Rostocki, W. A. (1992), Społeczna przestrzeń wywiadu kwestionariuszowego, [w:] Gostkowski, Z. (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, T. 9. Problemy humanizacji procesu badawczego, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Google Scholar
Lavrakas, P. J. (1993), Telephone Survey Methods. Sampling, Selection, and Supervision, Thousand Oaks: Sage Publications
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781412986083
Lepkowski, J. M., Tucker, C., Brick, J. M., De Leeuw, E. D., Japec, L., Lavrakas, P. J., Link, M. W. i in. (eds.) (2008), Advances in Telephone Survey Methodology, Hoboken: John Wiley & Sons
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470173404
Malhotra, N., Mukherjee, A. (2004), The relative influence of organisational commitment and job satisfaction on service quality of customer-contact employees in banking call centres, “Journal of Services Marketing”, 18(3)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/08876040410536477
Mathiebe, A. (2011), How to Survive (& Thrive) in a Call Centre, Alison Mathiebe
Google Scholar
Morton-Williams, J. (1993), Interviewer Approaches, Aldershot: Dartmouth Publishing Company
Google Scholar
Sawiński, Z. (1996), Sondaże telefoniczne, „Ask. Społeczeństwo − Badania − Metody”, nr 1
Google Scholar
Sawiński, Z. (2005), Wywiady osobiste z komputerem przenośnym (CAPI), [w:] Sztabiński, P. B., Sawiński, Z., Sztabiński, F. (red.), Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Google Scholar
Sawiński, Z., Sztabiński, F. (2005), Czy ankieterzy oszukują? Jak można to sprawdzić?, [w:] Sztabiński, P. B., Sawiński, Z., Sztabiński, F. (red.), Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Google Scholar
Singer, E., Van Hoewyk, J., Maher, M. P. (2000), Experiments with Incentives in Telephone Surveys, “Public Opinion Quarterly”, 64(2)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/317761
Steeh, C. (2008), Telephone surveys, [w:] de Leeuw, E. D., Hox, J. J., Dillman, D. A. (eds.), International Handbook of Survey Methodology, New York: Taylor & Francis Group
Google Scholar
Stoop, I., Billiet, J., Koch, A., Fitzgerald, R. (2010), Improving Survey Response: Lessons learned from the European Social Survey, Chichester: John Wiley & Sons
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470688335
Sztabiński, F. (2005), Kontrola realizacji badania, [w:] Sztabiński, P. B., Sawiński, Z., Sztabiński, F. (red.), Fieldwork jest sztuką. Jak dobrać respondenta, skłonić do udziału w wywiadzie, rzetelnie i sprawnie zrealizować badanie, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Google Scholar
Sztabiński, P. B. (1999), Wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym: nowa technika badawcza, czy wywiad kwestionariuszowy przez telefon?, „Przegląd Socjologiczny”, 48(1)
Google Scholar
Tarnai, J., Paxson, M. C. (2005), Interviewer Judgments about the Quality of Telephone Interviews, JSM Proceedings (Survey Research Methods Section), Alexandria: American Statistical Association
Google Scholar
Tucker, C. (1983), Interviewer Effects in Telephone Surveys, “Public Opinion Quarterly”, 47(1)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1086/268768
Weiss, D. J., Dawis, R. V., England, G. W., Lofquist, L. H. (1967), Manual for the Minnesota Satisfaction Questionnaire (Minnesota Studies on Vocational Rehabilitation: XXII), Minneapolis: University of Minnesota Press, strona internetowa http://www.psych.umn.edu/psylabs/vpr/pdf_files/Monograph%20XXII%20-%20Manual%20for%20the%20MN%20Satisfaction%20Questionnaire.pdf (dostęp: grudzień 2012)
Google Scholar
Ziegler, R., Hagen, B., Diehl, M. (2012), Relationship Between Job Satisfaction and Job Performance: Job Ambivalence as a Moderator, “Journal of Applied Social Psychology”, 42(8)
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2012.00929.x
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

