Upraszczanie życia w pandemii Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.82.02Słowa kluczowe:
proste życie, osoby dobrowolnie upraszczające, alternatywne formy konsumpcjiAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie wybranych aspektów życia codziennego osób określających się jako zwolennicy upraszczania życia w kontekście pandemii COVID-19 w Polsce. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej w syntetycznej formie przybliżono ideę prostego życia, jej główne przekonania i manifestacje, w drugiej opisano stopień i rodzaje zmian w organizacji codzienności upraszczających życie we wskazanym czasie. W części trzeciej dociekano, czy doświadczenia pandemii mają w sobie potencjał modyfikacji obecnych postaw konsumpcyjnych. Punkt ten stanowi nawiązanie do głosów pojawiających się w debacie publicznej sygnalizujących – szczególnie w początkowej fazie – taką możliwość w szerszej społecznej skali. Materiał źródłowy stanowiły wpisy na blogach, fragmenty podcastów poświęconych prostemu życiu oraz inne źródła niewywołane (raporty, teksty naukowe i publicystyczne).
Bibliografia
Baudrillard J. (2006), Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, transl. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
Google Scholar
Bauman Z. (2009), Konsumowanie życia, transl. M. Wyrwas-Wiśniewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Barber B.R. (2009), Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli, transl. H. Jankowska, Wydawnictwo Muza, Warszawa.
Google Scholar
Burgiel A., Sowa I., Zrałek J. (2015), Voluntary simplicity – sustainable alternative to overconsumption, “Polityki europejskie. Finanse i Marketing”, no. 13, pp. 18–29.
Google Scholar
Bywalec Cz., Rudnicki L. (2002), Konsumpcja, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Cobel-Tokarska M., Zalewska J. (2016), Rationalization of Pleasure and Emotions: The Analysis of the Blogs of Polish Minimalists, “Polish Sociological Review”, vol. 196, no. 4, pp. 495–512.
Google Scholar
Craig-Lees M., Hill C. (2002), Understanding Voluntary Simplifiers, “Psychology & Marketing”, vol. 19(2), pp. 187–210, https://doi.org/10.1002/mar.10009
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/mar.10009
Dopierała R. (2017), Minimalism – a new mode of consumption?, “Przegląd Socjologiczny”, no. 4, pp. 67–83.
Google Scholar
Drozdowski R., Frąckowiak M., Krajewski M., Kubacka M., Modrzyk A., Rogowski Ł., Rura R., Stamm A. (2020a), Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z pierwszego etapu badań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Google Scholar
Drozdowski R., Frąckowiak M., Krajewski M., Kubacka M., Luczys P., Modrzyk A., Rogowski Ł., Rura R., Stamm A. (2020b), Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z drugiego etapu badań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Google Scholar
Drozdowski R., Frąckowiak M., Krajewski M., Kubacka M., Luczys P., Modrzyk A., Rogowski Ł., Rura R., Stamm A., Sztop-Rutkowska K. (2020c), Życie codzienne w czasach pandemii. Raport z trzeciego etapu badań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Google Scholar
Duda A. (2016), Downshifting – radykalna alternatywa poza systemem? Analiza przypadku, [in:] A. Duda, Konsumpcja – teorie i badania, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, pp. 429–458.
Google Scholar
Duszyński J., Afelt A., Ochab-Marcinek A., Owczuk R., Pyrć K., Rosińska M., Rychard A., Smiatacz T. (2020), Zrozumieć Covid-19. Opracowanie zespołu ds. Covid-19 przy prezesie Polskiej Akademii Nauk, Polska Akademia Nauk, Warszawa.
Google Scholar
Edelkoort L. (2020), Coronavirus offers “a blank page for the new beginning” https://www.dezeen.com/2020/03/09/li-edelkoort-coronavirus-reset/ (accessed: 15.10.2020).
Google Scholar
Elgin D. (2010), Voluntary Simplicity. Toward a Way of Life that is Outwardly Simple, Inwardly Rich, 2nd ed., Harper, New York.
Google Scholar
Etzioni A. (1998), Voluntary Simplicity: Characterization, Select, Psychological Implications and Social Consequences, “Journal of Economic Psychology”, no. 19, pp. 619–643.
Google Scholar
Heath J., Potter A. (2010), Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, transl. H. Jankowska, Wydawnictwo Muza, Warszawa.
Google Scholar
Izdebska K. (2017), Lepsze życie śmieci? Design i upcykling, “Kultura Popularna”, no. 2, pp. 32–43,https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7049
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7049
Kowalska M. (2015), Wpływ wirtualizacji zachowań konsumenckich na rozwój domocentryzmu, “Handel Wewnętrzny”, no. 6, pp. 64–73.
Google Scholar
Kozłowski T. (2013a), Dobrobyt contra dobrostan. Konsumpcjonizm a ideał dobrego życia z perspektywy psychologii pozytywnej, “Kultura i Społeczeństwo”, no. 4, pp. 29–47 https://doi.org/10.2478/kultura-2014-0002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/kultura-2014-0002
Kozłowski T. (2013b), Szczęście: niespełnialny dogmat doby konsumpcjonizmu? Psychologiczne uwarunkowania poczucia dobrostanu a społeczno-kulturowa praktyka, “Anthropos”, no. 20–21, pp. 91–102.
Google Scholar
KPMG (2020), Nowa rzeczywistość: konsument w dobie Covid-19, KPMG Warszawa https://doi.org/10.21858/msr.34.07
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21858/msr.34.07
Krajewski M., Kubacka M. (2020), Pandemiczne emocje i radzenie sobie z nimi, [in:] R. Drozdowski, M. Frąckowiak, M. Krajewski, M. Kubacka, P. Luczys, A. Modrzyk, Ł. Rogowski, R. Rura, A. Stamm, K. Sztop-Rutkowska, Życie codzienne w czasach pandemii.
Google Scholar
Raport z trzeciego etapu badań, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań, pp. 58–74.
Google Scholar
Kramarczyk J. (2015), Mieć czy być? Minimalizm jako przykład świadomej konsumpcji w świetle badań własnych, “Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Konsumpcja jako forma komunikacji społecznej. Nowe paradygmaty i konteksty badawcze”, no. 414, pp. 270–285.
Google Scholar
Kramarczyk J. (2018), Życie we własnym rytmie. Socjologiczne studium slow life w dobie społecznego przyspieszenia, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
Google Scholar
Lipowski M., Sobczyk G., Bondos I., Słowikowska I. (2020), Konsumpcja w Polsce. Uwarunkowania, zmiany i współczesne trendy, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Google Scholar
Maison D. (2020), Pandemia nie zmieni naszych zachowań konsumpcyjnych https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/pandemia-nie-zmieni-naszych-zachowankonsumpcyjnych/(accessed: 19.10.2021).
Google Scholar
Michniewska K., Grodkiewicz P. (2017), Zero odpadów – utopia czy rozwiązanie problemu zbyt rozwiniętego konsumeryzmu, “Logistyka odzysku”, no. 2, pp. 39–43.
Google Scholar
Modrzyk A. (2019), Społeczeństwo marnotrawców? Funkcje i status normy niemarnowania żywności, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków.
Google Scholar
Nie marnuj jedzenia 2019. Raport Federacji Polskich Banków Żywności (2019), Warszawa.
Google Scholar
Rachocka J. (2003), Dekonsumpcja, domocentryzm, Ekologizacja życia – nowe tendencje konsumenckie w rozwiniętych gospodarkach rynkowych, [in:] T. Bernat (ed.), Problemy globalizacji gospodarki, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Szczecin, pp. 185–192.
Google Scholar
Shaw D., Newholm T. (2002), Voluntary Simplicity and the Ethics of Consumption, “Psychology & Marketing”, vol. 17(2), pp. 167–185, https://doi.org/10.1002/mar.10008
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1002/mar.10008
Shi D.E. (1985), The Simple Life: Plain Living and High Thinking in American Culture, Oxford University Press, Oxford–New York.
Google Scholar
Wilczak A. (2016), Dekonsumpcja jako przejaw odpowiedzialnej postawy i styl życia konsumenta w świetle analizy jakościowej, “Handel Wewnętrzny”, no. 3, pp. 388–402.
Google Scholar
Zalega T. (2015), Zrównoważony rozwój a zrównoważona konsumpcja, “Konsumpcja i Rozwój”, no. 4, pp. 3–26.
Google Scholar
Zawadzka A.M. (2014), Wartości, cele i dobrostan w kulturze konsumpcji, [in:] A.M. Zawadzka, M. Niesiobędzka, D. Godlewska-Werner (eds.), Kultura konsumpcji – wartości, cele, dobrostan. Psychologiczne aspekty zjawiska, Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów, Warszawa, pp. 15–37.
Google Scholar
Zrałek J. (2015), Voluntary simplicity – zrównoważony styl życia współczesnych konsumentów, “Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, no. 231, pp. 139–158.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.