Sztuki sceniczne według romantyków. Stendhal, Gautier, Nerval – krytycy muzyczni

Autor

  • Anna Opiela-Mrozik Université de Varsovie

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.07

Słowa kluczowe:

Stendhal, Gautier, Nerval, krytyka muzyczna, artysta, śpiew

Abstrakt

Artykuł zawiera przegląd wybranych artykułów krytycznych Stendhala, Gautiera i Nervala, obejmujących sprawozdania z przedstawień operowych i baletowych oraz koncertów muzyki instrumentalnej. Celem analizy porównawczej jest określenie indywidualnych koncepcji muzyki i artysty. Poprzez opisy librett, zdolności wykonawców czy scenografii krytycy tworzą własny ideał sztuki. Uwagi Stendhala z Notatek Dyletanta wynikają z koncepcji nowoczesnego piękna. Artykuły Gautiera zebrane w Historii sztuki dramatycznej… znamionują poetę wrażliwego na wizualną stronę przedstawienia oraz krytyka otwartego na nowości i marzącego o harmonii w sztuce. W felietonach prasowych Nervala widoczny jest podziw dla muzyki epok minionych z jednoczesnym zainteresowaniem nowatorskimi pomysłami i ideą dzieła syntetycznego, która zwiastuje sztukę przyszłości.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Anna Opiela-Mrozik - Université de Varsovie

Anna Opiela-Mrozik, docteur ès lettres, maître de conférences à l’Institut d’Études Romanes de l’Université de Varsovie. Auteure du livre La Musique dans la pensée et dans l’oeuvre de Stendhal et de Nerval (Honoré Champion, 2015) et d’articles consacrés aux relations entre la littérature et la musique.

Bibliografia

Bailbé, Joseph-Marc, « Théophile Gautier juge de Berlioz », in : Théophile Gautier. L’Art et l’Artiste, Actes du colloque international, Montpellier, septembre 1982, t. 1, p. 169-183
Google Scholar

Bara, Olivier, « Les romantiques et l’opéra-comique : Berlioz, Gautier, Nerval. Petit essai de critique comparée », Lieux littéraires / La Revue, juin 2004, n° 6, p. 75-91
Google Scholar

Bony, Jacques, L’Esthétique de Nerval, Paris, S.E.D.E.S., 1997
Google Scholar

Brunet, François, Théophile Gautier et la danse, Paris, Honoré Champion, 2010
Google Scholar

Brunet, François, Théophile Gautier et la musique, Paris, Honoré Champion, 2006
Google Scholar

Delacroix, Eugène, Journal 1822-1863, Paris, Plon, 1996
Google Scholar

Gautier, Théophile, Histoire de l’art dramatique en France depuis vingt-cinq ans, Leipzig, Hetzel, 1858-1859, vol. 1-6
Google Scholar

Gimenez, Priscilla Renata, « L’écriture littéraire des feuilletons musicaux : la poétique des contournements et de fictionnalisation chez Théophile Gautier et Hector Berlioz », Médias 19 [En ligne], Publications, O. Bara et M.-È. Thérenty (dir.), Presse et opéra aux XVIIIe et XIXe siècles, Fictions en miroirs, mis à jour le : 28.02.2018, URL http://www.medias19.org/index.php?id=24208
Google Scholar

Nerval, Gérard, de, La vie du théâtre, éd. J. Richer, Paris, Lettres Modernes, 1961
Google Scholar

Nerval, Gérard, de, OEuvres complètes, éd. J. Guillaume et C. Pichois, Paris, Gallimard, vol. I, 1989, vol. II, 1984
Google Scholar

Rousseau, Jean-Jacques, Dictionnaire de la musique, in : Collection complète des oeuvres, vol. 9, Genève, 1780-1789, p. 195, édition en ligne www.rousseauonline.ch.
Google Scholar

Stendhal, La Chartreuse de Parme, in : Romans et Nouvelles, éd. H. Martineau, Paris, Gallimard, vol. II, 1952
Google Scholar

Stendhal, Notes d’un Dilettante, in : L’Âme et la Musique, éd. S. Esquier, Paris, Stock, 1999
Google Scholar

Tibi, Laurence, La Lyre désenchantée. L’instrument de musique et la voix humaine dans la littérature française du XIXe siècle, Paris, Honoré Champion, 2003
Google Scholar

Yon, Jean-Claude, « Gautier feuilletoniste : le regard d’un écrivain romantique sur le théâtre », in : Théophile Gautier, la critique en liberté, éd. S. Guégan, J-C. Yon, Les Dossiers du musée d’Orsay, Paris, Seuil, 1997, n° 62, p. 114-129
Google Scholar

Opublikowane

2019-02-07

Jak cytować

Opiela-Mrozik, A. (2019). Sztuki sceniczne według romantyków. Stendhal, Gautier, Nerval – krytycy muzyczni. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, (13), 63–74. https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.07