Sztuki sceniczne według romantyków. Stendhal, Gautier, Nerval – krytycy muzyczni
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.07Słowa kluczowe:
Stendhal, Gautier, Nerval, krytyka muzyczna, artysta, śpiewAbstrakt
Artykuł zawiera przegląd wybranych artykułów krytycznych Stendhala, Gautiera i Nervala, obejmujących sprawozdania z przedstawień operowych i baletowych oraz koncertów muzyki instrumentalnej. Celem analizy porównawczej jest określenie indywidualnych koncepcji muzyki i artysty. Poprzez opisy librett, zdolności wykonawców czy scenografii krytycy tworzą własny ideał sztuki. Uwagi Stendhala z Notatek Dyletanta wynikają z koncepcji nowoczesnego piękna. Artykuły Gautiera zebrane w Historii sztuki dramatycznej… znamionują poetę wrażliwego na wizualną stronę przedstawienia oraz krytyka otwartego na nowości i marzącego o harmonii w sztuce. W felietonach prasowych Nervala widoczny jest podziw dla muzyki epok minionych z jednoczesnym zainteresowaniem nowatorskimi pomysłami i ideą dzieła syntetycznego, która zwiastuje sztukę przyszłości.
Pobrania
Bibliografia
Bailbé, Joseph-Marc, « Théophile Gautier juge de Berlioz », in : Théophile Gautier. L’Art et l’Artiste, Actes du colloque international, Montpellier, septembre 1982, t. 1, p. 169-183
Google Scholar
Bara, Olivier, « Les romantiques et l’opéra-comique : Berlioz, Gautier, Nerval. Petit essai de critique comparée », Lieux littéraires / La Revue, juin 2004, n° 6, p. 75-91
Google Scholar
Bony, Jacques, L’Esthétique de Nerval, Paris, S.E.D.E.S., 1997
Google Scholar
Brunet, François, Théophile Gautier et la danse, Paris, Honoré Champion, 2010
Google Scholar
Brunet, François, Théophile Gautier et la musique, Paris, Honoré Champion, 2006
Google Scholar
Delacroix, Eugène, Journal 1822-1863, Paris, Plon, 1996
Google Scholar
Gautier, Théophile, Histoire de l’art dramatique en France depuis vingt-cinq ans, Leipzig, Hetzel, 1858-1859, vol. 1-6
Google Scholar
Gimenez, Priscilla Renata, « L’écriture littéraire des feuilletons musicaux : la poétique des contournements et de fictionnalisation chez Théophile Gautier et Hector Berlioz », Médias 19 [En ligne], Publications, O. Bara et M.-È. Thérenty (dir.), Presse et opéra aux XVIIIe et XIXe siècles, Fictions en miroirs, mis à jour le : 28.02.2018, URL http://www.medias19.org/index.php?id=24208
Google Scholar
Nerval, Gérard, de, La vie du théâtre, éd. J. Richer, Paris, Lettres Modernes, 1961
Google Scholar
Nerval, Gérard, de, OEuvres complètes, éd. J. Guillaume et C. Pichois, Paris, Gallimard, vol. I, 1989, vol. II, 1984
Google Scholar
Rousseau, Jean-Jacques, Dictionnaire de la musique, in : Collection complète des oeuvres, vol. 9, Genève, 1780-1789, p. 195, édition en ligne www.rousseauonline.ch.
Google Scholar
Stendhal, La Chartreuse de Parme, in : Romans et Nouvelles, éd. H. Martineau, Paris, Gallimard, vol. II, 1952
Google Scholar
Stendhal, Notes d’un Dilettante, in : L’Âme et la Musique, éd. S. Esquier, Paris, Stock, 1999
Google Scholar
Tibi, Laurence, La Lyre désenchantée. L’instrument de musique et la voix humaine dans la littérature française du XIXe siècle, Paris, Honoré Champion, 2003
Google Scholar
Yon, Jean-Claude, « Gautier feuilletoniste : le regard d’un écrivain romantique sur le théâtre », in : Théophile Gautier, la critique en liberté, éd. S. Guégan, J-C. Yon, Les Dossiers du musée d’Orsay, Paris, Seuil, 1997, n° 62, p. 114-129
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.