Théodore de Banville: artysta czy rzemieślnik?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9065.13.02Słowa kluczowe:
Théodore de Banville, poezja francuska XIX wieku, rzemiosło w poezjiAbstrakt
Artykuł proponuje refleksję nad statusem Théodora de Banville w literackim Panteonie i charakterystykę jego twórczości poetyckiej poprzez próbę ustalenia proporcji zachodzących w niej między sztuką a rzemiosłem. O ile bowiem miano artysty przysługuje niewątpliwie poecie na mocy dziewiętnastowiecznych definicji tego pojęcia, to miano rzemieślnika, tak często nadawane mu przez krytyków i historyków literatury, także ma swoje uzasadnienie. Przyglądając się dziełu Banville’a uważniej, badając w nim udział twórczej inspiracji i cierpliwej konstrukcji tekstu, obserwując wagę przywiązywaną przez autora do zagadnień techniki wierszopisarskiej, jego umiłowanie trudności, jego skrupulatność, jego zręczność wykonawcy, ale także częstotliwość, z jaką pojawiają się pod jego piórem obrazy i metafory odsyłające do tego, co dawniej nazywano „sztukami mechanicznymi”, krótko mówiąc, uwzględniając wszystko to, co składa się na warsztat poety, na tytułowe pytanie, czy Banville jest artystą, czy rzemieślnikiem?, odpowiedź brzmi: zarówno jednym, jak i drugim.
Pobrania
Bibliografia
Andrès, Philippe, Théodore de Banville. Un passeur dans le siècle, Paris, Champion, 2009
Google Scholar
Banville, Théodore, de, Les Poésies, 1841-1854, Paris, Poulet-Malassis et de Broise, 1857
Google Scholar
Banville, Théodore, de, OEuvres, Genève, Slatkine reprints, 1972, t. II, V, VI, VIII
Google Scholar
Baudelaire, Charles, OEuvres complètes, Paris, Robert Laffont, 1980
Google Scholar
Bienvenu, Jacques, « Intertextualités rimbaldiennes, Banville, Mallarmé, Charles Cros », Parade sauvage, novembre 2006, no 21
Google Scholar
Bienvenu, Jacques, « L’Art poétique de Verlaine : une réponse au traité de Banville », Europe, avril 2007, no 936
Google Scholar
Boileau-Despréaux, Nicolas, OEuvres. Ouvrages divers, Paris, Pierre Didot, 1813
Google Scholar
Du Bos, Jean-Baptiste, Abbé, Reflexions critiques sur la Poesie et sur la Peinture, Premiere Partie, Paris, Pierre-Jean Mariette, 1733
Google Scholar
Diderot, Denis et d’Alembert Jean le Rond, L’Encyclopédie, 1re éd. 1751, t. 1
Google Scholar
Féraud, Jean-François, Abbé, Dictionaire critique de la langue française, Marseille, Jean Mossy, 1787
Google Scholar
France, Anatole, La Vie littéraire, IV, Paris, Calmann-Lévy, s. d.
Google Scholar
Lemaître, Jules, Les Contemporains : études et portraits littéraires (première série), Paris, Lecène et Oudin, 1886
Google Scholar
Matoré, Georges, « Les notions d’art et d’artiste à l’époque romantique », Revue des Sciences Humaines, avril-septembre 1951, no 62-63
Google Scholar
Murat, Michel, L’Art de Rimbaud, Paris, José Corti, 2002
Google Scholar
Verlaine, Paul, OEuvres en prose complètes, éd. Jacques Borel, Paris, Gallimard, 1972, « La Pléiade »
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.