Goll i Witkacy: między ekspresjonizmem a surrealizmem

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9065.9.10

Słowa kluczowe:

Yvan Goll, Witkacy, estetyka teatralna, ekspresjonizm, surrealizm

Abstrakt

Studiując dzieła, a nade wszystko teksty teoretyczne Yvana Golla i Stanisława Ignacego Witkiewicza, trudno nie zwrócić uwagi na wiele punktów wspólnych pomiędzy tymi wielkimi twórcami teatru. O ile Polak znał ponad wszelką wątpliwość surrealizm i wiele innych izmów panujących w Europie pierwszych dziesięcioleci XX wieku, o tyle Alzatczyk pochodzenia żydowskiego z pewnością nie miał możliwości zapoznania się z dokonaniami propagatora Czystej Formy. Niemniej, obaj stworzyli podobne, choć nieco różniące się między sobą, dwie estetyki teatralne, które wpisują się w Wielką Reformę Teatralną, i czynili to w tym samym czasie. Choć te dwie silne osobowości artystyczne nie znały się, to jednak wypracowały analogiczną nowatorską formułę ekspresji, zrodzoną w tyglu wielokulturowości, jakim była w owych czasach awangardowa Europa.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Kaczmarek, T. (2014). Goll i Witkacy: między ekspresjonizmem a surrealizmem. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica, (9), 97–106. https://doi.org/10.18778/1505-9065.9.10

Numer

Dział

Artykuły