Dekompozycja przestrzeni szpitalnej w Malone umiera Samuela Becketta: autor w świetle krytyki genetycznej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.60.04Słowa kluczowe:
Samuel Beckett, szpital psychiatryczny, krytyka genetyczna, manuskrypt, biografiaAbstrakt
Artykuł omawia sposoby przedstawiania obrazów szpitala psychiatrycznego w powieści Samuela Becketta pt. Malone umiera. Jego celem jest analiza pozatekstowych elementów w twórczości autora oraz ich rola w krytyce genetycznej. Dodatkowo artykuł podejmuje refleksję nad pozycją i miejscem autora w krytyce genetycznej. Wyjściowym założeniem artykułu jest teza stawiana przez Iaina Baileya mówiąca o tym, że krytykę genetyczną należy uprawiać w powiązaniu z innymi teoriami jak na przykład historycyzmem. Beckett prowadził niemalże naukowe przygotowania do pisania własnych tekstów, a także dokładał starań, by poczynione obserwacje zintegrować z materiałem stanowiącym podstawę własnego dzieła. Jego rozległe notatki oraz zapiski stanowią zatem doskonałą podstawę do badań genetycznych. Pomimo obfitości materiału dokumentacyjnego obrazy zakładu psychiatrycznego ukazanego w Malone umiera (którego pierwowzorem był dubliński szpital Saint John of God) noszą bardzo niewielkie echa pierwotnych tekstów i zapisków. Znaczenie tego szpitala w biografii Becketta odgrywa więc istotną rolę dla rozumienia jego ostatecznego przedstawienia w powieści, zarówno pod względem jej zakomponowania jak i późniejszej recepcji. Z niekompletnych zapisów empirycznych doświadczeń daje się jednak odtworzyć obraz pisarza istniejącego za zasłoną własnych tekstów i po części chociaż odzyskującego istnienie wiele lat po tym, kiedy Roland Barthes ogłosił śmierć autora.
Pobrania
Bibliografia
Abbott, H. Porter (1996), Beckett Writing Beckett: The Author in the Autograph, Ithaca, NY : Cornell University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7591/9781501735653
Ackerley, C. J. (2010), Demented Particulars: The Annotated Murphy, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9780748643257
Bailey, Iain (2010), ‘Samuel Beckett, Intertextuality, and the Bible’, PhD thesis, University of Manchester.
Google Scholar
Barthes, Roland ([1967] 1977), ‘The Death of the Author’, in Stephen Heath (ed. and trans.), Image Music Text, 142–8, New York: Fontana Press.
Google Scholar
Beckett, Samuel (1992), Dream of Fair to Middling Women, ed. Eoin O’Brien and Edith Fournier, Monkstown: Black Cat Press. Abbreviated as D.
Google Scholar
Beckett, Samuel (1995), The Complete Short Prose, 1929–1989, ed. S. E. Gontarski, New York: Grove Press. Abbreviated as CSP.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2001), Disjecta: Miscellaneous Writings and a Dramatic Fragment, ed. Ruby Cohn, London: Calder Publications. Abbreviated as Dis.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2006), The Complete Dramatic Works, London: Faber and Faber. Abbreviated as CDW.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2009a), The Letters of Samuel Beckett, 4 vols, I: 1929–1940, ed. Martha Dow Fehsenfeld, Lois More Overbeck, George Craig and Dan Gunn, Cambridge: Cambridge University Press. Abbreviated as LSB I.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2009b), Molloy, ed. Shane Weller, London: Faber and Faber. Abbreviated as Mo.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2009c), Murphy, ed. J. C. C. Mays, London: Faber and Faber. Abbreviated as Mu.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2010a), Malone Dies, ed. Peter Boxall, London: Faber and Faber. Abbreviated as MD.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2010b), More Pricks than Kicks, ed. Cassandra Nelson, London: Faber and Faber. Abbreviated as MPTK.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2012), Malone meurt, Paris: Éditions de Minuit.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2014), Nouvelles et Textes pour rien, Paris: Éditions de Minuit.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2016), The Letters of Samuel Beckett, 4 vols, IV: 1966–1989, ed. George Craig, Martha Dow Fehsenfeld, Dan Gunn and Lois More Overbeck, Cambridge: Cambridge University Press. Abbreviated as LSB IV.
Google Scholar
Beckett, Samuel (2017), Malone meurt / Malone Dies, digital genetic edn (The Beckett Digital Manuscript Project, module 5), ed. Dirk Van Hulle, Pim Verhulst and Vincent Neyt, Brussels: University Press Antwerp, http://www.beckettarchive.org Abbreviated as BDMP V.
Google Scholar
Caselli, Daniela (2005), Beckett’s Dantes: Intertextuality in the Fiction and Criticism, Manchester: Manchester University Press.
Google Scholar
Felski, Rita (2020), Hooked: Art and Attachment, Chicago and London: University of Chicago Press.
Google Scholar
Ferrer, Daniel and Michael Groden (2004), ‘Introduction: A Genesis of French Genetic Criticism’, in Jed Deppman, Daniel Ferrer and Michael Groden (eds), Genetic Criticism: Texts and Avant-textes, 1–16, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Google Scholar
Fordham, Finn (2010), I Do I Undo I Redo: The Textual Genesis of Modernist Selves in Hopkins, Yeats, Conrad, Forster, Joyce, and Woolf, Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Gontarski, S. E. (1985), The Intent of ‘Undoing’ in Samuel Beckett’s Dramatic Texts, Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar
Gontarski, S. E. (2006), ‘Greying the Canon: Beckett in Performance’, in S. E. Gontarski and Anthony Uhlmann (eds), Beckett after Beckett, 141–57, Gainesville: University Press of Florida.
Google Scholar
Grene, Nicholas (2014), Home on the Stage: Domestic Spaces in Modern Drama, Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139939607
Grésillon, Almuth (1994), Éléments de critique génétique: lire les manuscrits modernes, Paris: Presses universitaires de France.
Google Scholar
Kennedy, Seán (2005), ‘Introduction to “Historicising Beckett”, Samuel Beckett Today/Aujourd’hui, 15: 21–7.
Google Scholar
Mitterand, Henri (2004), ‘Genetic Criticism and Cultural History: Zola’s Rougon-Macquart Dossiers’, trans. Jed Deppman, in Jed Deppman, Daniel Ferrer and Michael Groden (eds), Genetic Criticism: Texts and Avant-textes, 116–31, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Google Scholar
Nixon, Mark (2011), Samuel Beckett’s German Diaries, 1936–1937, London: Continuum.
Google Scholar
O’Brien, Eoin (1986), The Beckett Country: Samuel Beckett’s Ireland, Monkstown: Black Cat Press.
Google Scholar
Pilling, John (2006), A Samuel Beckett Chronology, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230504837
Pountney, Rosemary (1988), Theatre of Shadows: Samuel Beckett’s Drama 1956–76, from All That Fall to Footfalls, with Commentaries on the Latest Plays, Gerrards Cross: Colin Smythe.
Google Scholar
Shillingsburg, Peter L. (1999), Scholarly Editing in the Computer Age: Theory and Practice, 3rd edn, Ann Arbor: University of Michigan Press.
Google Scholar
Slote, Sam (2011), ‘Continuing the End: Variation between Beckett’s French and English Prose Works’, in Mark Nixon (ed.), Publishing Samuel Beckett, 205–18, London: British Library.
Google Scholar
Smith, Frederik N. (2002), Beckett’s Eighteenth Century, Basingstoke: Palgrave.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230513662
Swift, Jonathan ([1704] 2004), A Tale of a Tub, London: Penguin Books.
Google Scholar
Van Hulle, Dirk (2008), Manuscript Genetics, Joyce’s Know-how, Beckett’s Nohow, Gainesville: University Press of Florida.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.5744/florida/9780813032009.001.0001
Van Hulle, Dirk and Shane Weller (2018), The Making of Samuel Beckett’s Fin de partie / Endgame, Brussels: University Press Antwerp.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.