„Pamiętam, że w szkole …”. O znaczeniu wątków autobiograficznych nie tylko dla studentów polonistyki – ich autorów
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.56.18Słowa kluczowe:
uczeń/student, nauczyciel, wspomnienia i problemy szkolne, pamięć autobiograficzna, edukacja polonistycznaAbstrakt
Autorka artykułu wychodzi od rozważań na temat rozumienia terminu „autobiografia” przez znawców tematu i jej roli. Następnie przedstawia wyniki analizy wątków autobiograficznych, obecnych w pisemnych pracach 136 słuchaczy rozpoczynających studia polonistyczne. Analizując zebrane wytwory, podejmuje się próby zdiagnozowania m.in. miejsca, postaw słuchaczy nawiązujących do historii własnego życia szkolnego, ich namysłu nad nauczycielskimi sposobami postrzegania uczniów i celu takich zapisków. Zwraca też uwagę na rolę emocji oraz pamięci indywidualnej przeszłości w tworzeniu wspomnień szkolnych, rozwijaniu rozmaitych nawyków myślenia o uczniu, nauczycielu, literaturze. Traktując owe zapiski także jako diagnozę problemów szkoły i polonistyki szkolnej, pisze o dużym znaczeniu takich refleksji dla ich autorów, odbiorców oraz dla edukacji szkolnej i uniwersyteckiej.
Pobrania
Bibliografia
Bortnowski Stanisław, “Nasz uczeń jako Inny”, in: Edukacja polonistyczna wobec Innego, Anna Janus-Sitarz (ed.), Universitas, Krakow 2014.
Google Scholar
Czermińska Małgorzata, Autobiografia i powieść, czyli pisarz i jego postacie, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1987.
Google Scholar
Czermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Krakow 2000.
Google Scholar
Fijałkowska Aleksandra, Gruszczyński Wojciech, “Organizacja wspomnień emocjonalnych w pamięci autobiograficznej”, Psychiatria Polska 2009, vol. XLIII , issue 3, p. 341, http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_3_2009/Fijalkowska%20s341_Psychiatria%20Polska%203_2009.pdf [accessed on: 16.05.2016].
Google Scholar
Flick Uwe, Jakość w badaniach jakościowych, trans. Paweł Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warsaw 2011.
Google Scholar
Giddens Anthony, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, trans. Alina Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PAN, 1st edition reprinted, Warsaw 2002.
Google Scholar
Janus-Sitarz Anna, W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy. Inspiracje. Rekomendacje, Universitas, Krakow 2016.
Google Scholar
Kasperski Edward, “Autobiografia. Sytuacja i wyznaczniki formy”, in: Autobiografizm – przemiany, formy, znaczenia, Hanna Gosk, Andrzej Zieniewicz (eds.), Dom Wydawniczy ELIPSA, Warsaw 2001.
Google Scholar
Koc Krzysztof, “Filozofia nauczania”, in: Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki, Kwiatkowska-Ratajczak Maria, Wydawnictwo UAM, Poznań 2011, pp. 47–73.
Google Scholar
Lejeune Philippe, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, Regina Lubas-Bartoszyńska, Universitas, trans. Aleksander Labuda et al., Krakow 2001.
Google Scholar
Lubas-Bartoszyńska Regina, “Tożsamość i autobiografia”, Przestrzenie teorii 2, Poznań 2003. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/9218/1/009_Regi-na_Lubas_Bartoszy%C5%84ska_To%C5%BCsamo%C5%9B%C4%87_i_autobiografia_139_157.pdf [accessed on: 7.07.2017].
Google Scholar
Łobocki Mieczysław, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Krakow 2000.
Google Scholar
Markowski Michał Paweł, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Universitas, Krakow 2013.
Google Scholar
Maruszewski Tomasz, Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
Google Scholar
Myrdzik Barbara, “Wpływ doświadczenia na proces lektury czytelnika. Refleksje dydaktyczne”, in: Doświadczenie lektury. Między krytyką literacką a dydaktyką literatury, Krzysztof Biedrzycki, Anna Janus-Sitarz (eds.), Universitas, Krakow 2012, pp. 131–141.
Google Scholar
Myrdzik Barbara, Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.
Google Scholar
Nycz Ryszard, Poetyka doświadczenia. Teorie – nowoczesność – literatura, Universitas, Warsaw 2012.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.788
Słownik terminów literackich, Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1988.
Google Scholar
Twórcze praktyki polonistyczne, Anna Janus-Sitarz (ed.), Universitas, Krakow 2015.
Google Scholar
Walczak Aleksandra, Wiśniewska Barbara, “Pamięć autobiograficzna”, Psychiatria i Psychologia Kliniczna 2011, issue 11 (1), p. 52; http://www.gazeta.psychiatria.com.pl/index.php/wydawnictwa/2011-vol-11-no-1/pamiec-autobiograficzna?aid=32 [accessed on: 16.05.2016].
Google Scholar
Wnuk Agnieszka, “Powieść poetycka wobec autobiografii”, Świat Tekstów. Rocznik Słupski 2011, issue 9.
Google Scholar
Wróblewski Maciej, Człowiek w przestrzeniach szkoły. Studium antropologiczne, Wydawnictwo UMK , Toruń 2014.
Google Scholar
Zimand Roman, Diarysta Stefan Ż., Ossolineum, Wrocław 1990.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.