„Regentka”: w poszukiwaniu dróg ucieczki ze świata-więzienia

Autor

  • Joanna Mańkowska SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych, Katedra Iberystyki i Italianistyki, ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa https://orcid.org/0000-0003-2256-7190

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.49.07

Słowa kluczowe:

19th century Spanish novel, Spanish naturalism, Clarín, The Regent’s Wife, bovarysme, Ana Ozores

Abstrakt

The Regent’s Wife is a 19th century novel by Clarin, i.e. Leopoldo Alas, considered the second most important Spanish novel after Don Quixote. It is also representative of the Spanish variety of Naturalism. Within the Spanish culture, its main character, Ana Ozores, is the most popular and commonly recognizable character similar to Emma Bovary. The paper presents the similarities and differences between the two characters. Ana is shown as a victim of the society she is part of. She tries to free herself from the boredom of a life without purpose, to make sense of it by means of religion or love. Nevertheless, her endeavours turn out to be futile for a she is but a 19th century lady from some Spanish province. The article focuses on two potential escape routes from the world in which Ana feels oppressed and presents the reasons of her failure. The protagonist of The Regent’s Wife can also be interpreted (in accordance with previous scholarship) as a symbol of trans-historic Spain.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Joanna Mańkowska - SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny, Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych, Katedra Iberystyki i Italianistyki, ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa

Joanna Mańkowska jest doktorem nauk humanistycznych. Ukończyła Filologię Romańską na UMCS w Lublinie (praca magisterska na temat przemian tematów miłości w młodzieńczych dziełach Gustawa Flauberta). Jej rozprawa doktorska, powstała na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego, dotyczy rytuału i ceremonii w praktyce dramatycznej teatru absurdu hiszpańskiego i francuskiego. Aktualnie jest adiunktem w Katedrze Iberystyki Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Prowadzi zajęcia z literatury i kultury Hiszpanii. Jej zainteresowania badawcze to dramaturgia hiszpańskiego Nuevo Teatro, mit Don Juana, rytuały, mity i ceremonie w teatrze, teatr Jesúsa Camposa Garcíi. Jest autorką monografii El ritual y la ceremonia en la práctica dramática del Teatro del Absurdo en España oraz artykułów na temat Nuevo Teatro, mitu Don Juana w literaturze hiszpańskiej i europejskiej, mitu błędnego rycerza, prozy Javiera Maríasa.

Bibliografia

Alas Leopoldo “Clarín”, La Regenta, t. 1 i 2, red. J. Oleza, Cátedra. Letras Hispánicas, Madrid 2008.
Google Scholar

Alas Leopoldo “Clarín”, Regentka, t. 1 i 2, przekł. K. Wojciechowska, J. Carlson, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1988.
Google Scholar

Alegre Celina, Afinidades peligrosas. Un estudio sobre La Regenta, Pagès Editors, Lleida 1992.
Google Scholar

Baczyńska Beata, Historia literatury hiszpańskiej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2014.
Google Scholar

Bobes Naves María del Carmen, Teoría general de la novela. Semiología de “La Regenta”, Editorial Gredos, Madrid 1993.
Google Scholar

Correa Gustavo, El bovarismo y la novela realista española, “Anales galdosianos”, 1982, XVII, s. 25–32, także pod adresen: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/anales-galdosianos--8/html/02553620-82b2-11df-acc7-002185ce6064_30.html#I_8_ [dostęp 27.08.2017].
Google Scholar

Didier Béatrice, Introduction, w: Gustave Flaubert, Madame Bovary, Librairie Générale Française 1983, s. 13–28.
Google Scholar

Flaubert Gustave, Madame Bovary, Librairie Générale Française 1983.
Google Scholar

Foucault Michel, Surveiller et punir. La naissance de la prison, Gallimard 2016.
Google Scholar

García Sánchez Laura, Ana Ozores y Santa Teresa de Jesús: «el coloquio de dos almas a través de tres siglos». Consideraciones acerca de la recepción de la autobiografia teresiana en La Regenta, “Revista de literaturas hispánicas” 2016 (20 diciembre), nr 4, http://www.joveneshispanistas.com/ana-ozores-y-santa-teresa-de-jesus-elcoloquio-de-dos-almas-a-traves-de-tres-siglos-consideraciones-acerca-de-la-recepcion-de-la-autobiografia-teresiana-en-la-regenta/ [dostęp 19.08.2017].
Google Scholar

Karanović Vladimir, El crimen y el castigo: Ana Ozores y Berta de Rondaliego como paradigmas del imaginario femenino de Leopoldo Alas Clarín, “Colindancias. Revista de la Red de Hispanistas de Europa Central” 2015, nr 6, s. 279–299.
Google Scholar

Miłkowski Tadeusz, Machcewicz Paweł, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009.
Google Scholar

Oleza Juan, Introducción, w: Leopoldo Alas “Clarín”, La Regenta, t. 1 i 2, red. J. Oleza, Cátedra. Letras Hispánicas, Madrid 2008, s. 11–102 (t. 1) i s. 11–45 (t. 2).
Google Scholar

Pérez Galdós Benito, Prólogo, w: Leopoldo Alas “Clarín”, La Regenta, Librería de Fernando Fé, Madrid 1900, http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-regenta--1/html/ff0eb4a0-82b1-11df-acc7-002185ce6064_8.html#I_1_ [dostęp 28.08.2017].
Google Scholar

Servén Díez Carmen, Kody Regentki, w: Arcydzieła literatury hiszpańskiej. Dziesięć wykładów, red. M. Potok, Wydawnictwo UAM, Poznań 2016, s. 157–178.
Google Scholar

Sobejano Gonzalo, Madame Bovary en La Regenta, 1981. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/madame-bovary-en-la-regenta-0/html/0230c7cc-82b2-11dfacc7-002185ce6064_2.html [dostęp 21.08.2017].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-04-09

Jak cytować

Mańkowska, J. (2019). „Regentka”: w poszukiwaniu dróg ucieczki ze świata-więzienia. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 49(3), 123–149. https://doi.org/10.18778/1505-9057.49.07

Numer

Dział

Articles