„Regentka”: w poszukiwaniu dróg ucieczki ze świata-więzienia
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.49.07Słowa kluczowe:
19th century Spanish novel, Spanish naturalism, Clarín, The Regent’s Wife, bovarysme, Ana OzoresAbstrakt
The Regent’s Wife is a 19th century novel by Clarin, i.e. Leopoldo Alas, considered the second most important Spanish novel after Don Quixote. It is also representative of the Spanish variety of Naturalism. Within the Spanish culture, its main character, Ana Ozores, is the most popular and commonly recognizable character similar to Emma Bovary. The paper presents the similarities and differences between the two characters. Ana is shown as a victim of the society she is part of. She tries to free herself from the boredom of a life without purpose, to make sense of it by means of religion or love. Nevertheless, her endeavours turn out to be futile for a she is but a 19th century lady from some Spanish province. The article focuses on two potential escape routes from the world in which Ana feels oppressed and presents the reasons of her failure. The protagonist of The Regent’s Wife can also be interpreted (in accordance with previous scholarship) as a symbol of trans-historic Spain.
Pobrania
Bibliografia
Alas Leopoldo “Clarín”, La Regenta, t. 1 i 2, red. J. Oleza, Cátedra. Letras Hispánicas, Madrid 2008.
Google Scholar
Alas Leopoldo “Clarín”, Regentka, t. 1 i 2, przekł. K. Wojciechowska, J. Carlson, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1988.
Google Scholar
Alegre Celina, Afinidades peligrosas. Un estudio sobre La Regenta, Pagès Editors, Lleida 1992.
Google Scholar
Baczyńska Beata, Historia literatury hiszpańskiej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2014.
Google Scholar
Bobes Naves María del Carmen, Teoría general de la novela. Semiología de “La Regenta”, Editorial Gredos, Madrid 1993.
Google Scholar
Correa Gustavo, El bovarismo y la novela realista española, “Anales galdosianos”, 1982, XVII, s. 25–32, także pod adresen: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/anales-galdosianos--8/html/02553620-82b2-11df-acc7-002185ce6064_30.html#I_8_ [dostęp 27.08.2017].
Google Scholar
Didier Béatrice, Introduction, w: Gustave Flaubert, Madame Bovary, Librairie Générale Française 1983, s. 13–28.
Google Scholar
Flaubert Gustave, Madame Bovary, Librairie Générale Française 1983.
Google Scholar
Foucault Michel, Surveiller et punir. La naissance de la prison, Gallimard 2016.
Google Scholar
García Sánchez Laura, Ana Ozores y Santa Teresa de Jesús: «el coloquio de dos almas a través de tres siglos». Consideraciones acerca de la recepción de la autobiografia teresiana en La Regenta, “Revista de literaturas hispánicas” 2016 (20 diciembre), nr 4, http://www.joveneshispanistas.com/ana-ozores-y-santa-teresa-de-jesus-elcoloquio-de-dos-almas-a-traves-de-tres-siglos-consideraciones-acerca-de-la-recepcion-de-la-autobiografia-teresiana-en-la-regenta/ [dostęp 19.08.2017].
Google Scholar
Karanović Vladimir, El crimen y el castigo: Ana Ozores y Berta de Rondaliego como paradigmas del imaginario femenino de Leopoldo Alas Clarín, “Colindancias. Revista de la Red de Hispanistas de Europa Central” 2015, nr 6, s. 279–299.
Google Scholar
Miłkowski Tadeusz, Machcewicz Paweł, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009.
Google Scholar
Oleza Juan, Introducción, w: Leopoldo Alas “Clarín”, La Regenta, t. 1 i 2, red. J. Oleza, Cátedra. Letras Hispánicas, Madrid 2008, s. 11–102 (t. 1) i s. 11–45 (t. 2).
Google Scholar
Pérez Galdós Benito, Prólogo, w: Leopoldo Alas “Clarín”, La Regenta, Librería de Fernando Fé, Madrid 1900, http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-regenta--1/html/ff0eb4a0-82b1-11df-acc7-002185ce6064_8.html#I_1_ [dostęp 28.08.2017].
Google Scholar
Servén Díez Carmen, Kody Regentki, w: Arcydzieła literatury hiszpańskiej. Dziesięć wykładów, red. M. Potok, Wydawnictwo UAM, Poznań 2016, s. 157–178.
Google Scholar
Sobejano Gonzalo, Madame Bovary en La Regenta, 1981. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/madame-bovary-en-la-regenta-0/html/0230c7cc-82b2-11dfacc7-002185ce6064_2.html [dostęp 21.08.2017].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.