Zastosowanie wybranych aplikacji internetowych w dziennikarstwie danych – analiza porównawcza
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.41.16Słowa kluczowe:
interactive data charts, online journalism, internet applicationsAbstrakt
Media convergence and multimediality of message brought about a situation where journalists and editors of the content posted on the Internet are more and more frequently required to acquire the skills which have never been necessary for them before. It often forces them to become acquainted with professional software and information technology. On the other hand, availability of different databases and Internet applications provides journalists with possibilities of gathering, processing and visualization of data unheard of to date.
The objective of the paper was a comparative analysis of selected Web applications generating interactive maps, data charts and diagrams, that may be useful in journalist’s everyday work, in the browser in an automatic way.
The conducted research allows concluding that the tested applications may be applied in Internet, citizen or data journalism, that is wherever the concise and attractive form of data visualization is of primary importance.
Pobrania
Bibliografia
Bocheńska K., Cyber dziennikarstwo, http://akademiaumiejetnosci.com/documents/cyberdziennikarstwo.pdf [dostęp: 26.01.2016].
Google Scholar
Chyliński M., Framing w procesie zarządzania informacją w dziennikarstwie, „Zarządzanie w Kulturze” 2013, nr 1 (14), s. 83–97.
Google Scholar
Drucker P.F., Zarządzanie w XXI wieku, Muza SA, Warszawa 2000.
Google Scholar
Flasiński K., Urządzenia mobilne – szanse i zagrożenia dla dziennikarstwa, [w:] Kultura – media – etyka. Media w perspektywie etycznej i kulturowej w kontekście rewolucji teleinformatycznej, red. P. Pawlak, W. Strzelecki, C. Morais, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań 2013, s. 193–208.
Google Scholar
Gluza R., Newsy z Excela, „Press” 2013, nr 9, s. 36–39.
Google Scholar
Głowacki B., Internet jako źródło informacji dla dziennikarza – mijanie się z prawdą a etyka dziennikarska, „Studia Medioznawcze” 2015, nr 1 (60), s. 21–32.
Google Scholar
Hellmann T.D., Maurer F., Rule-based exploratory testing of graphical user interfaces, “In Agile Conference (AGILE)” 2011 (s. 107–116), IEEE Computer Society.
Google Scholar
Hofman I., Perspektywy rozwoju czytelnictwa prasy on-line, [w:] Media Studies. Refleksja nad stanem obecnym, red. K. Stępniak, M. Rajewski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008, s. 235–248.
Google Scholar
Kaczmarczyk M., Wykorzystanie nowych technologii informatycznych w pracy redakcji prasowej, „Nowe Media” 2011, nr 2, s. 99–112.
Google Scholar
Król K., Data presentation on the map in Google Charts and jQuery JavaScript technologies, „Geomatics, Landmanagement and Landscape” 2016, nr 2, s. 91–106.
Google Scholar
Król K., Prus B., The comparative analysis of selected interactive data presentation techniques on the example of the land use structure in the commune of Tomice, „Polish Cartographical Review” 2016, nr 3 (48), s. 115–127, DOI: https://doi.org/10.1515/pcr-2016-0009
Google Scholar
Laskowska M., Dziennikarstwo internetowe w Polsce, [w]: Media – czwarta władza, t. 3, cz. 1, red. J. Sobczak, W. Machura, Wydawnictwo Scriptorium, Opole 2011, s. 151–160.
Google Scholar
Mikosz J., Internet w pracy dziennikarza prasowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2009, nr 12, s. 417–429.
Google Scholar
Olechnicki K., Antropolgia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.
Google Scholar
Olszański L., Dziennikarstwo internetowe, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
Google Scholar
Płaneta P., Infografika w prasie: między przejrzystą informacją a jałową estetyzacją, [w:] Komunikacja wizualna w prasie i mediach elektronicznych, red. K. Wolny-Zmorzyński i inni, Poltext, Warszawa 2013.
Google Scholar
Podgórski F., Dziennikarstwo obywatelskie: aktywność, która łączy, „Biuletyn EBIB” 2007, nr 7 (88), http://www.ebib.info/2010/88/a.php?podgorski [dostęp: 17.10.2016].
Google Scholar
Podkański W., Siła rynku, „Press” 2007, nr 10, s. 68.
Google Scholar
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24.12.2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), Dz. U. 2007 nr 251 poz. 1885.
Google Scholar
Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badan statystycznych z lat 2011–2015, Główny Urząd Statystyczny w Szczecinie, 2015.
Google Scholar
Staniewicz M., Dziennikarstwo on-line, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, red. Z. Bauer, E. Chudziński, TAiWPN Universitas, Kraków 2008, s. 429–443.
Google Scholar
Szews P., Liczby, dane i statystyki w dziennikarstwie internetowym, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2014, nr 1 (23), s. 247–263.
Google Scholar
Szynol A., Multimedialny kombajn – status współczesnego dziennikarza, „Gospodarka, Rynek, Edukacja” 2014, nr 3 (15), s. 21–29.
Google Scholar
Wiecha-Kartowska E., SEO-copywriting – dziennikarstwo XXI wieku?, [w:] Media XXI wieku. Studia interdyscyplinarne, red. A. Momot, A. Drabina, Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast”, Wydawnictwo Stowarzyszenie Młodych Twórców „Kontrast” Wrocław 2016, s. 39–54.
Google Scholar
Zieliński P., Praca na wielu frontach, „Press” 2012, nr 6, s. 65.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.