To był i trudny, i łatwy film. Realizacja Ziemi obiecanej (1974) w reżyserii Andrzeja Wajdy we wspomnieniach twórców i członków ekipy filmowej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.69.13Słowa kluczowe:
Ziemia obiecana, Andrzej Wajda, Władysław Stanisław Reymont, Muzeum Kinematografii w ŁodziAbstrakt
Film Ziemia obiecana (1974) w reżyserii Andrzeja Wajdy miał premierę w Warszawie 21 lutego 1975 r. Napisana przez Władysława Stanisława Reymonta powieść o przyjaźni Polaka, Żyda i Niemca w XIX-wiecznej stolicy przemysłu stała się podstawą scenariusza tytułu uznawanego za jeden z najważniejszych w historii polskiej kinematografii. Na potrzeby realizacji filmu zostało zatrudnionych kilkudziesięciu specjalistów. Praca przy Ziemi obiecanej była dla twórców i członków ekipy wydarzeniem na ścieżce zawodowej, trampoliną do kariery w kinematografii, możliwością współpracy z wybitnymi specjalistami. Zdając sobie sprawę z ulotności zdarzeń, momentu dziejowego, atmosfery – tego, co wymyka się na ogół dokumentom i badaczom – oddaję głos świadkom historii. W publikacji wykorzystuję fragmenty notacji audiowizualnych, zrealizowanych dla Archiwum Historii Mówionej Muzeum Kinematografii w Łodzi. W latach 2020–2024 organizowałam nagrania i prowadziłam wywiady z Anną Adamek – charakteryzatorką, Jerzym Domaradzkim – II reżyserem, Piotrem Dzięciołem – producentem, wówczas studentem PWSFTviT i statystą na planie, Jackiem Gwizdałą – producentem, wówczas statystą na planie, Andrzejem Halińskim – II scenografem, Haliną Prugar-Ketling – montażystką, Waldemarem Królem – kierownikiem planu, prof. Tadeuszem Lubelskim – historykiem filmu, Barbarą Ptak – kostiumografką, aktorami: Anną Nehrebecką, Danielem Olbrychskim i Andrzejem Sewerynem, Zbigniewem Wichłaczem – operatorem filmowym, wówczas studentem PWSFTviT i obserwatorem na planie, Krzysztofem Wodzińskim – operatorem dźwięku oraz konserwatorami zabytków, konsultantami filmu Wojciechem Walczakiem i Małgorzatą Laurentowicz-Granas.
Pobrania
Bibliografia
Haliński Andrzej, 10 000 dni filmowej podróży, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.
Google Scholar
Klejsa Konrad, Wytwórnia Filmów Fabularnych na Łąkowej – miejsce pracy, przestrzeń sztuki [w:] Łódź filmowa, red. M. Bomanowska, Muzeum Kinematografii w Łodzi, Łódź 2021.
Google Scholar
Kronenberg Maciej, Olkusz Krzysztof, Przewodnik po filmowej Łodzi, Wydawnictwo Regio, Łódź 2021.
Google Scholar
Lubelski Tadeusz, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy konteksty, Videograf II, Chorzów 2008.
Google Scholar
Michalska Anna, Wiewiórski Jakub, Nakręcone w Łodzi, Muzeum Kinematografii w Łodzi, Łódź 2022.
Google Scholar
Najder Łukasz, Miasto świata, [w:] „Dwutygodnik”, https://www.dwutygodnik.com/artykul/11148-miasto-swiata.html [dostęp: 30.07.2024]
Google Scholar
Podolska Joanna, Wiewiórski Jakub, Spacerownik. Łódź filmowa, Wydawnictwo Agora, Łódź 2010.
Google Scholar
Wajda Andrzej, Notesy 1942–2016. Wybór, t. 1, red. T. Lubelski, A. Morstin, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2024.
Google Scholar
Wiewiórski Jakub, Triumf Ziemi obiecanej, Muzeum Kinematografii w Łodzi, Łódź 2016.
Google Scholar
Zawiśliński Stanisław, Wijata Tadeusz, Fabryka snów, Wydawnictwo Wytwórnia, Łódź 2013.
Google Scholar
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

