Konwergencja programów audiowizualnych dla dzieci – od telewizji do internetu

Autor

  • Natalia Moćko Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Filologiczny, Instytut Języka Polskiego, Zakład Lingwistyki Tekstu i Dyskursu image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.04

Słowa kluczowe:

Convergence Culture, convergence in the media, social media, Internet, programs for children

Abstrakt

The article aims at answering questions about the most popular forms of children’s entertainment available in various social media. It also provides an introduction to the subject of convergence in the media, especially in entertainment for the youngest audiences transferred into virtual reality. The author seeks an answer to the question whether nowadays the television itself is not sufficient, as the Internet offers a prolongation of the possibility of experiencing entertainment by children in the virtual world. Finally, the article focuses on evaluating the impact of convergence in the media on the youngest cartoon viewers and Internet users, and also characterizes postproduction and postproducts, which are effects of participating in Convergence Culture.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Dobek-Ostrowska B., Systemy telewizyjne na świecie, [w:] Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1999, s. 128–148.
Google Scholar

Grabias S., Język w zachowaniach społecznych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1994.
Google Scholar

http://www.pl.jimjam.tv/gry/gry-bolek-i-lolek.html [dostęp: 5.01.2014].
Google Scholar

http://www.samsung.com/pl/article/one-key-to-a-great-tv-intuitive-control [dostęp: 5.01.2014].
Google Scholar

http://www.universalmccann.pl/uploads/images/Gallery/dokumenty/wave7_www_01.pdf [dostęp: 5.01.2013].
Google Scholar

https://www.facebook.com/disneychannelpolska [dostęp: 14.02.2014].
Google Scholar

Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, WAiP, Warszawa 2007.
Google Scholar

Kałuzińska E., „Co to jest ślub?”. Analiza wypowiedzi dziecięcych z punktu widzenia teorii gatunków i rejestrów oraz językowego obrazu świata, „Konteksty Kultury” 2012, nr 9, s. 206–217.
Google Scholar

Kita M., Medialna moda na dialog, [w:] Język w mediach. Antologia, red. nauk. M. Kita, I. Loewe, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 222–237.
Google Scholar

Kita M., Metafora tygla językowego w mediach a koncepcja konwergencji mediów, [w:] Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 1, red. Z. Oniszczuk, M. Wielopolska-Szymura, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 317–335.
Google Scholar

Loewe I., O dialogu z widzem w polskiej noetelewizji publicznej. Paratekst jako składnik strumienia telewizyjnego, [w:] Język w mediach. Antologia, red. nauk. M. Kita, I. Loewe, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 85–103.
Google Scholar

Loewe I., Udział Internetu w kształtowaniu kompetencji kulturowej (w tym językowej), [w:] Oblicza Internetu, red. M. Sokołowski, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu, Elbląg 2004, s. 127–140.
Google Scholar

McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenie człowieka, tłum. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 2004.
Google Scholar

Mielczarek T., Konwergencja polskich mediów. Próba analizy zjawiska, [w:] Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 1, red. Z. Oniszczuk, M. Wielopolska- Szymura, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 67–80.
Google Scholar

Niesporek-Szamburska B., Jak dziecko poznaje język – od nabywania do kształcenia kompetencji językowej, [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 2, red. K. Węsierska, N. Moćko, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013, s. 23–42.
Google Scholar

Ociepka B., Wpływ nowych technologii na komunikowanie społeczne, [w:] Studia z teorii komunikowania masowego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1999, s. 149–168.
Google Scholar

Osmańska-Furmanek W., Poznawanie rzeczywistości w przenikających się światach – realnym i wirtualnym, [w:] Młodzież wobec niegościnnej przyszłości, red. R. Leppert, Z. Melosik, B. Wojtasik, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2005, s. 39–44.
Google Scholar

Piekot T., Słowo w kulturze multimediów, [w:] Język w mediach. Antologia, red. nauk. M. Kita, I. Loewe, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2012, s. 257–268.
Google Scholar

Skudrzyk A., Homo videns – nowe media a język młodego pokolenia, [w:] Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, t. 2, red. K. Węsierska, N. Moćko, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2013, s. 156–163.
Google Scholar

Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, PWN, Warszawa 2003.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-06-30

Jak cytować

Moćko, N. (2015). Konwergencja programów audiowizualnych dla dzieci – od telewizji do internetu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 28(2), 41–56. https://doi.org/10.18778/1505-9057.28.04

Numer

Dział

Articles