Dlaczego Kain? Motyw sacrum we wczesnych wierszach Marcina Świetlickiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.30.08Słowa kluczowe:
analiza poezji najnowszej, związek literatury z religią, motyw sacrumAbstrakt
The article is a part of one chapter of a doctoral dissertation. I described the ways of using the motive of “sacrum” in literary works of poets debuting in the 1990s.
Marcin Świetlicki, Tadeusz Różewicz as well as chosen by me Jacek Podsiadło refer in their poems to a modern formula of spirituality in which using the religious motives serves as a means of maintaining contact with a reader that is raised in particular tradition. In an analysis of Świetlicki’s literary works I take into consideration texts indicating the search of own discourse of one of the representatives of the so-called “BruLion” generation, as well as the possibility of religious conditioning of provocative gestures of the author of “Zimne Kraje.”
Pobrania
Bibliografia
Alighieri Dante, Boska komedia, Wydawnictwo Greg, Kraków 2009.
Google Scholar
Apokalipsa świętego Jana. Objawienie, a nie tajemnica, oprac. M. Wojciechowski, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2012.
Google Scholar
Borowiec Jarosław, Rozkopany grób. (Kilka uwag o śmierci zapisanej w wierszach M. Świetlickiego), w: Mistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego, red. P. Śliwiński, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań 2011, s. 47–60.
Google Scholar
Eliade Mircea, Mity, sny, misteria, przeł. Krzysztof Kocjan, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999.
Google Scholar
Hutcheon Linda, Ironia, satyra, parodia – o ironii w ujęciu pragmatycznym, w: Ironia, przekł. Krystyna Górska, red. M. Głowiński, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2002, s. 165–190.
Google Scholar
Kunz Tomasz, Postępy ciemności, w: Mistrz świata. Szkice o twórczości Marcina Świetlickiego, red. P. Śliwiński, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań 2011, s. 12–18.
Google Scholar
Nie wierzę we wrażliwego odbiorcę. Z Marcinem Świetlickim rozmawia Tadeusz Dąbrowski, „Topos” 2003, nr 1–3, s. 96.
Google Scholar
Mielhorski Robert, Tendencje teatralizacyjne i modulacyjne w poezji najnowszej (E. Tkaczyszyn-Dycki, M. Świetlicki, J. Podsiadło), w: Nowa poezja polska. Twórcy – tematy – motywy, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Księgarnia Akademicka, Kraków 2009, s. 335–350.
Google Scholar
Rimbaud Arthur, Sezon w piekle. Iluminacje, przeł. Artur Międzyrzecki, wstęp J. Hartwig, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 1998.
Google Scholar
Różewicz Tadeusz, Nożyk profesora, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2002.
Google Scholar
Słownik teologii biblijnej, red. Xsavier Leon-Dufour, przekł. Kazimierz Romaniuk, Wydawnictwo Pallotinum, Poznań 1990.
Google Scholar
Stala Marian, Druga strona. Notatki o poezji współczesnej, Znak, Kraków 1997.
Google Scholar
Orska Joanna, Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989–2006, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2006.
Google Scholar
Sawicki Stefan, Sacrum w literaturze, w: Sacrum w literaturze, red. J. Gotfryd, M. Jasińska-Wojtkowska, S. Sawicki, Wydawnictwo KUL, Warszawa 1983, s. 13–26.
Google Scholar
Zarębianka Zofia, Rzeczywistość i duch(owość) w nowej poezji na przykładzie twórczości pokolenia „bruLionu”, w: tejże, Czytanie sacrum, Instytut Wydawniczy „Maximum”, Kraków–Rzym 2008, s. 88–98.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.