Język nienawiści w dyskursie medialnym

Autor

  • Michał Drożdż Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społeczneje image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.02

Słowa kluczowe:

hate speech, media, media ethics, hate, speech

Abstrakt

This article is an attempt to seek answers to the question of whether so-called hate speech in the media constitutes a reporting of facts and reflects real social and cultural life or pursues other aims, for example: the persuasive and manipulative creation of a desired reality innate in the functioning of a commercial and persuasive media. The author attempts from the axiological perspective of the media, as well as from the semiological and linguistic perspectives, to answer the question of what the role of media language is in shaping and promoting real attitudes of hostility and hatred, and conversely, how cultural and media tendencies shape hate speech in the media. The author does not analyse the material aspect of language, but rather tries to look critically at certain trends shaping new forms of media language that bear negative values.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Michał Drożdż - Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społeczneje

 ksiądz, profesor teorii mediów i komunikacji społecznej oraz filozofii i aksjologii mediów, redaktor. Studiował w Krakowie, Innsbrucku i Zürichu (teologia, filozofia, nauki o mediach i komunikacji społecznej). Jest dyrektorem Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie i kierownikiem Katedry Mediów i Komunikacji Społecznej Wydziału Nauk Społecznych UPJPII w Krakowie. Autor kilkudziesięciu artykułów oraz książek z obszaru filozofii mediów, teorii mediów, etyki mediów, filozofii nauki, m.in. „Faktizität und Möglichkeit” (2001); „Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów” (2004); „Logos i ethos mediów. Dyskurs paradygmatyczny filozofii mediów” (2005); „Media. Teorie i fikcje” (2006); „Etyczne orientacje w mediosferze” (2006); „Radio plus Dobra Nowina” (2007); „Nie lękajcie się. Jan Paweł II i media” (2011); „Człowiek w świecie mediów” (2013). Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej i przewodniczący sekcji „Aksjologia komunikowania” PTKS, zastępca przewodniczącego Polskiego Stowarzyszenia Edukacji Medialnej i Dziennikarskiej, członek Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy, członek zwyczajny towarzystw naukowych polskich i zagranicznych.

Bibliografia

Babolin S., Produzione di senso, Hortus Conclusus, Roma 1999.
Google Scholar

CBOS, Społeczna percepcja przemocy i mowy nienawiści. Komunikat z badań, http://www.cbos.pl/-SPISKOM.POL/2007/K_074_07.PDF [dostęp: 14.06.2015].
Google Scholar

Drożdż M., Logos i ethos mediów. Dyskurs paradygmatyczny filozofii mediów, Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, Tarnów 2005.
Google Scholar

Drożdż M., Media. Teorie i fikcje, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005.
Google Scholar

Drożdż M., Osoba i media. Personalistyczny paradygmat etyki mediów, Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, Tarnów 2005.
Google Scholar

Iłowiecki M., Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Fronda PI, Warszawa 2012.
Google Scholar

Jan Paweł II, Homilia wygłoszona w czasie Mszy św. w Olsztynie, 6 czerwca 1991 roku, [w:] Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia i homilie, wyd. 3, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005.
Google Scholar

Jan Paweł II, Prawdziwi chrześcijanie i znakomici dziennikarze, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/dziennikarze_04062000.html [dostęp: 20.09.2006].
Google Scholar

Kowalski S., Tulli M., Zamiast procesu. Raport o mowie nienawiści, W.A.B, Warszawa 2003.
Google Scholar

Orliński W., Wolność słowa, także kłamliwego, „Gazeta Wyborcza” 2006, 1.03, s. 19.
Google Scholar

Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w mediach, Watykan 2000.
Google Scholar

Postman N., Das Zeitalter des Showbusiness, [in:] Kursbuch Medienkultur. Die maßgeblichen Theorien von Brecht bis Baudrillard, Hrsg. C. Pias, J. Vogl, L. Engell, O. Fahle, B. Neitzel, DVA, Stuttgart 2000.
Google Scholar

Postman N., Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, przeł. L. Niedzielski, Wydawnictwo Muza, Warszawa 2002.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-01-01

Jak cytować

Drożdż, M. (2016). Język nienawiści w dyskursie medialnym. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 31(1), 21–32. https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.02