Biznes jako wojna. Retoryka wojenna w tytułach prasy ekonomicznej

Autor

  • Marek Kochan Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS;Uniwersytet Warszawski, Instytut Dziennikarstwa image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.13

Słowa kluczowe:

war rhetoric, headlines, business language, metaphors

Abstrakt

The topic of this article is the usage of the metaphor of war in the headlines of articles from "Ekonomia& Rynek" ("Economy&Market"), a division of the Rzeczpospolita daily, devoted to business issues. In order to establish the frame of the analysis, the author discusses the cognitive functions of metaphors (using G. Lakoff and M. Johnson’s study "Metaphors we live" by and other works devoted to the subject), the functions of the headlines in relation to the text and the usage of the rhetoric of war in business language. The majority of the paper is dedicated to a detailed analysis of headlines using the metaphor of war found in the examined sample (a total of 34 in 146 editions of the "Ekonomia&Rynek" section). In the article, the main elements of these metaphors are described: commonly used words, parties to the conflict, the nature of the conflict, the temporal dimension etc. In the final section of the text the author explores the issue of the potential results of the usage of metaphor of war: both for the readers and the institutions engaged in the conflicts.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Marek Kochan - Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu SWPS;Uniwersytet Warszawski, Instytut Dziennikarstwa

badacz języka. Zajmuje się retoryką i erystyką, retoryką narracji, analizą dyskursu, wizerunkiem osób publicznych i instytucji, językiem biznesu. Opublikował m.in. „Slogany w reklamie i polityce” (2002, 2005, 2007); „Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach” (2005, 2007, 2012). Twórca Gdańskiej Akademii Debaty i redaktor tomu „Sztuka debaty” (2014). Ostatnio wydał powieść „Fakir z Ipi” (2013), a także podręcznik retoryki w formie opowieści sufickich pt. „Turban mistrza Mansura” (2014).

Bibliografia

Dobrzyńska T., Metafory wartościujące w publicystyce i wypowiedziach polityków, [w:] taż, Mówiąc przenośnie… Studia o metaforze, Wydawnictwo IBL, Warszawa 1994, s. 135–149.
Google Scholar

Furman W., Tytuł, [w:] Słownik terminologii medialnej, red. W Pisarek, Universitas, Kraków 2006, s. 225.
Google Scholar

Gajda S., Społeczna determinacja nazw własnych (tytułów), „Socjolingwistyka” 1987, t. 6, red. W. Lubaś, s. 79–89.
Google Scholar

Kita M., Dyskurs prasowy, [w:] Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny, red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Universitas, Kraków 2013, s. 199–288.
Google Scholar

Lakoff G., Johnson M., Metafory w naszym życiu, przeł. T. Krzeszowski, PIW, Warszawa 1988.
Google Scholar

Maciuszek J., Metafora jako forma komunikacji perswazyjnej, [w:] Sztuka perswazji, red. R. Garpiel, K. Leszczyńska, Zakład Wydawniczy „Nomos”, Kraków 2004, s. 115–130.
Google Scholar

Post M., TPSA kusi Telię, ale Telia nie chce opuszczać Netii. Kilka uwag na temat metaforycznych i aksjologicznych aspektów języka polskiej prasy gospodarczej, [w:] Język – biznes – media, red. J. Arabski, Wyższa Szkoła Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych, Katowice 1999, s. 47–54.
Google Scholar

Ślawska M., Tytuł – najmniejszy tekst prasowy, „Rocznik Prasoznawczy” 2008, t. 2, red. T. Mielczarek, s. 117–126.
Google Scholar

Trzebiński J., Narracja jako sposób rozumienia świata, [w:] Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, Universitas, Kraków 2001, s. 87–126.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-01-01

Jak cytować

Kochan, M. (2016). Biznes jako wojna. Retoryka wojenna w tytułach prasy ekonomicznej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 31(1), 165–173. https://doi.org/10.18778/1505-9057.31.13