Cyprian Norwid w Crystal Palace albo czy istnieje światopogląd modernistyczny Norwida?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.33.18Słowa kluczowe:
Cyprian Norwid, Fiodor Dostojewski, Crystal Palace, modernizm, romantyzm, eschatologiaAbstrakt
The author of the article aims to add his voice to the debate (fundamental for the studies of Norwid) on the tangled historical and literary origin of Cyprian Norwid and methods of legitimising it: the romantic and modernist. Although the text is clearly seeking a new language to talk about Norwid’s association with the subsequent modernist era (to describe Norwid’s case the author uses the term “fuzzy modernism,” while calling the poet himself “ an eschatologist of modernism,” distinct in this respect from the apparently similar Fyodor Dostoyevsky – modernist eschatologist), the ultimate conclusion is the Polish poet should be placed in the contaminated trend. Also suggested is a need for a study of his literary works that would provide a double model of the nineteenth background of Norwid’s text: as romantic, and at the same time modernist. As a symbol of Norwid’s modernity’s the author chooses London’s Crystal Palace, a place that Norwid (like Dostoyevsky) visited between 3 and 13 December 1852.
Pobrania
Bibliografia
Norwid Cyprian, Pisma wszystkie, zebrał, tekst ustalił, wstępem i uwagami krytycznymi opatrzył Juliusz Wiktor Gomulicki, t. I–XI, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1971–1976.
Google Scholar
Briggs Asa, The Crystal Palace and the Men of 1851, w: taż, Victorian People. A Reassesment of Persons and Themes, 1851–67, Penguin Books Ltd., Harmondsworth 1970, s. 15–51.
Google Scholar
Fieguth Rolf, Od „Pompei” do „Quidama”. Z problemów klasycyzmu norwidowskiego, w: Klasycyzm. Estetyka – doktryna literacka – antropologia, red. K. Meller, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2009, s. 345–374
Google Scholar
Junkiert Maciej, Grecja i jej historia w twórczości Cypriana Norwida, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2012.
Google Scholar
Kasperski Edward, Pseudo-Norwid, czyli co się komu podoba, „Studia Norwidiana” 2014, nr 32, s. 290–325.
Google Scholar
Kasperski Edward, Słowne obrazy Norwida. Szkic z poetyki komparatystycznej, w: tenże, Kategorie komparatystyki, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW, Warszawa 2010, s. 263–268.
Google Scholar
Kuziak Michał, Norwid i pejzaż nowoczesności. Wokół Paryża poety, „Studia Norwidiana” 2014, nr 32, s. 61–81.
Google Scholar
Kuziak Michał, Palimpsesty komparatystyki, w: Komparatystyka dzisiaj, t. I: Problemy teoretyczne, red. E. Szczęsna i E. Kasperski, Universitas, Kraków 2010.
Google Scholar
Maciejewski Marian, Norwidowskie „łagodne oko błękitu”, w: Liryka Norwida, red. P. Chlebowski i W. Toruń, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2003, s. 25–40.
Google Scholar
Mackiewicz Tomasz, Sokrates Norwida. Kontekst – recepcja – kontynuacja, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW, Warszawa 2009.
Google Scholar
Puzynina Jadwiga, Korpysz Tomasz, Internetowy słownik języka Cypriana Norwida, Pracownia Słownika Języka Norwida, Wydział Polonistyki UW, Warszawa 2009, http://slownikjezykanorwida.uw.edu.pl/ [dostęp: 19.06.2016].
Google Scholar
Rzepczyński Sławomir, Norwid a nowoczesność, w: Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Universitas, Kraków 2009, s. 185–215.
Google Scholar
Rzońca Wiesław, Modernizm Norwida-paryżanina w świetle młodopolskiego neoromantyzmu (Paul Verlaine w ujęciu Tadeusza Żeleńskiego), w: tenże, Premodernizm Norwida – na tle symbolizmu literackiego II połowy XIX wieku, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW, Warszawa 2013.
Google Scholar
Rzońca Wiesław, Norwid – poeta pisma. Próba dekonstrukcji dzieła, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1995.
Google Scholar
Rzońca Wiesław, Premodernizm Norwida – na tle symbolizmu literackiego II połowy XIX wieku, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW, Warszawa 2013.
Google Scholar
Salvadori Roberto, Crystal Palace: mit pierwotny, w: tenże, Mitologia nowoczesności, przeł. H. Kralova, Fundacja „Zeszytów Literackich”, Warszawa 2004.
Google Scholar
Siwiec Magdalena, Norwid i Baudelaire. Komparatystyka przełomu, w: Komparatystyka dzisiaj, t. II: Interpretacje, red. E. Kasperski, E. Szczęsna, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2011, s. 213–231.
Google Scholar
Skalińska Ewangelina, Norwid – Dostojewski. Zbliżenia i rekonstrukcje, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2014.
Google Scholar
Stefanowska Zofia, Pisarz wieku kupieckiego i przemysłowego, w: taż, Strona romantyków. Studia o Norwidzie, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 1993, s. 5–53.
Google Scholar
Śniedziewski Piotr, Mallarmé – Norwid: milczenie i poetycki modernizm we Francji oraz w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2008.
Google Scholar
Trybuś Krzysztof, Norwidowski klasycyzm – zarys problemu, w: Klasycyzm. Estetyka – doktryna literacka – antropologia, red. K. Meller, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2009, s. 375–390.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.