Model dziennikarstwa zorientowany na obywateli w perspektywie paradygmatu społecznej odpowiedzialności mediów. Przykład prasy w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.32.13Słowa kluczowe:
journalism, models of journalism, Polish journalists, press in Poland, social responsibility of mediaAbstrakt
This paper aims to present a theoretically-empirical reflection on the citizen-oriented model of journalism developed from the social responsibility of the media paradigm. The main indicator of that model is the significant attention paid by journalists to the current perspective of the citizens (in terms of their expectations, demands, actions), to educate citizens about their rights and obligations, as well as to encourage people to actively participate in public debate. The study was conducted under the framework of the international comparative project “Journalistic Role Performance Around the Globe”, launched and coordinated by C. Mellado and L. Hellmueller from Texas State University, USA (www.journalisticperformance.org). The results of empirical research (an analysis of the contents of four Polish daily newspapers) revealed that Polish journalism insufficiently incorporates the model of civic service, one of whose most rudimentary aims is the support, education and representation of the citizens’ interests.
Pobrania
Bibliografia
Culbertson H., Three perspectives in American journalism, „Journalism Monographs” 1983, No. 83, pp. 1–33.
Google Scholar
Dobek-Ostrowska B., Barczyszyn P., Michel A., Zmiana w dziennikarstwie. Kultura zawodowa polskich dziennikarzy (badania ilościowe), „Studia Medioznawcze” 2013, nr 1, s. 11–28.
Google Scholar
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar
Hanitzsch T., Deconstructing Journalism Culture. Toward a Universal Theory, „Communication Theory” 2007, No. 4, pp. 367–385.
Google Scholar
Jęczeń J., Zielińska-Król K., Koncepcja odpowiedzialności mass mediów w myśli Denisa McQuaila, „Roczniki Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej” 2012, nr 4, s. 285–298.
Google Scholar
Kapuściński R., Dwa światy, „Newsweek Polska” 2001, nr 16–17, s. 166.
Google Scholar
Kononiuk T., Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością, Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR, Warszawa 2013.
Google Scholar
Lasswell H., The Structure and Function of Communication in Society, [in:] The Communication of Ideas, ed. L. Bryson, Harper, New York 1948.
Google Scholar
Lazarsfeld P., Merton R., Mass Communication, Popular Taste, and Organized Social Action, [in:] The Communication of Ideas, ed. L. Bryson, Harper, New York 1948.
Google Scholar
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Google Scholar
Mellado C., Professional roles in news content: Six dimensions of journalistic role performance, „Journalism Studies” 2015, No. 4, pp. 596–614.
Google Scholar
Nieć M., Komunikowanie społeczne i media. Perspektywa politologiczna, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2010.
Google Scholar
Nowakowski K., Społeczna odpowiedzialność mediów w systemie gospodarki wolnorynkowej, Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego, Warszawa 2009.
Google Scholar
Secler B., Polityka i media w obliczu demokracji medialnej, [w:] Demokracja w obliczu nowych mediów. Elektroniczna demokracja, wybory przez Internet, kampania w sieci, red. M. Musiał-Karg, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.
Google Scholar
Stankiewicz W., Media a demokracja w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Teoria i praktyka funkcjonowania mediów, red. J. Marszałek-Kawa, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
Google Scholar
Stępińska A., Ossowski S., Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe, „Studia Medioznawcze” 2011, nr 1, s. 17–30.
Google Scholar
Stępińska A., Ossowski S., Pokrzycka L., Nowak J., The Journalists and Journalism of Poland, [in:] The Global Journalist in the 21st Century, ed. D.H. Weaver, L. Willnat, Routledge, New York and London 2012.
Google Scholar
Stępińska A., Ossowski S., Three Generations of Polish Journalists: Professional Roles and Identities, „Journalism Studies” 2012, No. 5–6, pp. 857–867.
Google Scholar
Weaver David H., Wilhoit Cleveland G., The American Journalist in the 1990s: U.S. News People at the End of an Era, Lawrence Erlbaum Asssociaties, Mahwah NJ 1996.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.