The Dynamics of Reactivation: Going Back on their Word or How Not to Trust Twożywo Art Group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.06

Keywords:

Twożywo (art group), Mariusz Libel, Krzysztof Sidorek, site-specific art, street art, artbook, typography

Abstract

The article offers the analysis of Twożywo – a group of Polish artists active since the middle of the 1990s. The group is formed by Mariusz Libel and Krzysztof Sidorek who produce street art and net art projects, as well as graphic art or design. The point of departure for the analysis is a 2000 retrospective album of the group Let’s Plunder the Ruins of Everyday (Plądrujemy ruiny rzeczywistości). It is a meticulously designed and artistically edited publication which has been seen by critics and commentators as a definitive summation of the group’s activities. The article tries to argue against the thesis of it being the monograph which marks the end of the artists’ creative presence. Instead of a final retrospective view the book provides yet another artistic project which explores the possibilities of an artbook format, using it as a clear expression of an artistic vision in which the works of Twożywo have been exhibited in the form of a printed artefact. The book, therefore, tests new paths for expression of the conventional book or retrospec­tive album in which the known artworks and projects are visualised in a different environment and medium. The added value of the article is its effort to correct some factual information about Twożywo and their work. This concerns especially the moment of the group’s alleged termination of activity, which they themselves announced in 2011; yet, so far they have seemed unable to cease creating new work, also after the publication of the retrospective book. It does not end their presence on the artworld scene, merely redirecting their activity towards other, original projects. 

References

Araya, P. (2010). „NO+” (Chile 1983–2007). Uwagi o piśmie kontestacyjnym. W stronę pragmatycznej antropologii pisma. Tłum. N. Dołowy. W: Artières, Ph. i Rodak P. (red.), Antropologia pisma. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 93–113.
Google Scholar

Artières, Ph. i Rodak P. (red.). (2010). Antropologia pisma. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Banasiak, J. (2012). Splądrowane ruiny nowoczesności. Dwutygodnik.com, 78 (03/2012). Online: https://www.dwutygodnik.com/artykul/3313-spladrowane-ruiny-nowoczesnosci.html [dostęp: 15.09.2022].
Google Scholar

Barańska-Szmitko, A. (2014). Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 1, s. 211–227.
Google Scholar

Burzenie kamienicy z muralem grupy Twożywo, Pańska 122, rondo Daszyńskiego [WARSZAWA]. (2013). [Kanał YouTube] mmwarszawa. Online: https://www.youtube.com/watch?v=-Jdph1QGPBI [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar

Bystroń, J. St. (1980). Napisy. W: Bystroń, J. St., Tematy, które mi odradzano. Pisma etnograficzne rozproszone. Wybrał i oprac. L. Stomma. Warszawa: PIW, s. 109–171.
Google Scholar

Culture.pl [b.d., a]. Mariusz Libel (grupa Twożywo) [hasło]. Online: https://culture.pl/pl/tworca/mariusz-libel-grupa-twozywo [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar

Culture.pl [b.d., b]. Krzysztof Sidorek [hasło]. Online: https://culture.pl/pl/tworca/krzysztof-sidorek [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar

Czerniewska, K. (2012). Szanuj plakat. Dwutygodnik.com, 85 (06/2012). Online: https://www.dwutygodnik.com/artykul/3716-szanuj-plakat.html [dostęp: 15.09.2022].
Google Scholar

Dawidek Gryglicka, M. (2012). Tekst w przestrzeni publicznej, czyli o działaniach grupy Twożywo. W: Dawidek Gryglicka, M., Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku. Kraków–Wrocław: Korporacja Ha!art – Muzeum Współczesne Wrocław, s. 679–688.
Google Scholar

Drozdowski, R. (2009). Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominują¬cych. Wyd. II rozsz. Poznań: Zyk i S-ka Wydawnictwo.
Google Scholar

Dróżdż/Twożywo, Twożywo/Dróżdż (2022). [film promocyjny z okazji Warsaw Gallery Weekend]. Galeria ESTA. Online: https://www.facebook.com/galeriaesta/videos/ju%C5%BC-za-tydzie%C5%84-zaczyna-si%C4%99-nasza-wystawa-wgw-2022-ja-czyli-ty-czyli-ja-stanis%C5%82aw/1226764401502047/?locale=ms_MY [dostęp: 15.12.2022].
Google Scholar

Ingold, T. (2015). Rysowanie, pisanie i kaligrafia. Tłum. M. Rakoczy. Teksty Drugie, 4, s. 371–392.
Google Scholar

Jarniewicz, J. (2018). Wyzwanie rzucone składni. Przypadek Stanisława Dróżdża i Iana Hamiltona Finlaya. Literatura na Świecie, 9–10, s. 368–382.
Google Scholar

Jasieński, B. (1921/1978). DO NARODU POLSKIEGO. MAŃIFEST w sprawie natychmiastowej futuryzacji żyća. W: Jarosiński, Z. (red.), Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wybór i oprac. tekstów H. Zaworska. Wrocław: Ossolineum, s. 7–17.
Google Scholar

Karpowicz, A. (2022). Ekonomia logowizualna. Teksty Drugie, 1, s. 68–83.
Google Scholar

Kazimierska-Jerzyk, W. (2022). Nieczytelność i ultraczytelność – sposoby angażowania odbiorcy w przestrzeni publicznej. Teksty Drugie, 1, s. 190–208. Online: https://rcin.org.pl/dlibra/publication/273359/edition/237084 [dostęp:15.12.2022].
Google Scholar

Kosiewski, P. (2021). Postscriptum do historii pewnej grupy. Znak, 2, s. 104–107.
Google Scholar

Libel, M. (2015), Widzisz tu jakieś penisy? Rozmowa z Mariuszem Liblem (dawniej połowa duetu Twożywo). W: Frąckiewicz, S., Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce. Poznań: Galeria Miejska Arsenał, s. 61–83.
Google Scholar

Libel, M. (2020). Nie ma jednej odpowiedzi. Z Mariuszem Liblem rozmawiają Konrad Kubala oraz Przemysław Pluciński. Władza Sądzenia, 19, s. 203–217.
Google Scholar

Libel, M. i Sidorek, K. (2022). Miraż ZƎ słów. Spotkanie z grupą Twożywo [z Twożywem rozm. K. Vyšata]. Muzeum Literatury w Warszawie. Online: https://www.youtube.com/watch?v=lHhE3qJfNoU [dostęp: 20.12.2022].
Google Scholar

Libel, M. i Sidorek, K. z udziałem: Djajadisastra, O. i Suchan, J. (2020). „Plądrujemy ruiny rzeczywistości”. Spotkanie Online [z Twożywem i in. rozm. W. Kazimierska-Jerzyk]. Muzeum Sztuki w Łodzi. Online: https://msl.org.pl/pladrujemy-ruiny-rzeczywistosci-spotkanie-z-twozywem/ [dostęp:15.10.2022].
Google Scholar

Libel, M., Sidorek, K. i Tórz, K. (koncepcja). (2020). Plądrujemy ruiny rzeczywistości. Twożywo. Red. pol. K. Tórz. Red. ang. i tłum. A. Wąsowska. Oprac. graf. M. Libel i K. Sidorek. Skład: K. Sidorek. Warszawa: Osman Djajadisastra – Galeria Monopol.
Google Scholar

Masłowska, D. (2009). Między nami dobrze jest. Warszawa: Lampa i Iskra Boża.
Google Scholar

Masłowska, D. (2017). Prześlij przepis. W: Masłowska, D., Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu. Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 46–53.
Google Scholar

Olędzki, J. (1999). „Zgredy rule” i ulotna sztuka niewinności. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 1–2, s. 138–148.
Google Scholar

Petrucci, A. (2010). Pismo. Idea i przedstawienie. Tłum. A. Osmólska-Mętrak. Red. J. Kujawiński. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Pluciński, P. (2020). Po Habermasie: sfera publiczna w czasach niepewności. Wstęp do numeru specjalnego „Władzy Sądzenia”. Władza Sądzenia, 19, s. 7–13.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2020.29.2.7-8

Płociniczak, M. (2010). Zabijemy was słowami. [Blog] Vice Blog. Online: https://www.vice.com/pl/article/vd8ngj/727-revision-8 [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar

Przewrotne pytania do jednostki (2021). [Opis wystawy: przeT/rwanie, 20.11.2021–29.01.2022, 66P, Wrocław]. Notes na 6 Tygodni, 138, s. 26.
Google Scholar

Szabłowski, S. (2007), Twożywo. W: Borkowski G., Mazur, A. i Branicka, M. (red.), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, s. 334−337.
Google Scholar

Szabłowski, S. (2014). Crimestory. W: Szabłowski. S. (kurator), Crimestory, 21.03–01.06.2014. [Katalog wystawy]. Toruń: Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, s. 3−19.
Google Scholar

Sarzyńska, M. (2013). Grupa Twożywo o niszczeniu muralu przy Pańskiej. „To było wpisane w los tego dzieła”. Online: https://warszawa.naszemiasto.pl/grupa-twozywo-o-niszczeniu-muralu-przy-panskiej-to-bylo/ar/c1-2781658 [dostęp: 20.12.2022].
Google Scholar

Szydłowska, A. (2010). Miasto-palimpsest. Związki architektury Warszawy z projektowaniem graficznym. Tytuł Roboczy, 035–036, s. 25–35.
Google Scholar

Tekieli, R. (2005). Wygrać kulturę. Rozmowa z Robertem Tekieli. W: Marecki, P., Pospolite ruszenie. Czasopisma kulturalno-literackie w Polsce po 1989 roku. Rozmowy z redaktorami. Kraków: Korporacja Ha!art, s. 31–44.
Google Scholar

Topor, R. (2000). Dziennik paniczny. Tłum. E. Kuczkowska. Gdańsk: L&L.
Google Scholar

Twożywo (2006). Telementarz typograficzny. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Google Scholar

Twożywo (2021). Almanach 2022. Red. K. Vyšata. Oprac. graficzne: M. Libel i K. Sidorek. Wrocław: 66P.
Google Scholar

Twożywo (2022a). Kalendarz ZE słów. Na rok dwa tysiące dwudziesty trzeci. Warszawa: Twożywo i Karolina Vyšata.
Google Scholar

Twożywo (2022b). http://www.twozywo.art.pl [dostęp: 20.12.2022].
Google Scholar

Weychert, M. (2021). Twożywo: stare aktualności. Szum, 33, s. 88–103.
Google Scholar

Published

2023-02-24

How to Cite

Lachman, M. (2023). The Dynamics of Reactivation: Going Back on their Word or How Not to Trust Twożywo Art Group. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (41), 107–130. https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.06