The Dynamics of Reactivation: Going Back on their Word or How Not to Trust Twożywo Art Group
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.06Keywords:
Twożywo (art group), Mariusz Libel, Krzysztof Sidorek, site-specific art, street art, artbook, typographyAbstract
The article offers the analysis of Twożywo – a group of Polish artists active since the middle of the 1990s. The group is formed by Mariusz Libel and Krzysztof Sidorek who produce street art and net art projects, as well as graphic art or design. The point of departure for the analysis is a 2000 retrospective album of the group Let’s Plunder the Ruins of Everyday (Plądrujemy ruiny rzeczywistości). It is a meticulously designed and artistically edited publication which has been seen by critics and commentators as a definitive summation of the group’s activities. The article tries to argue against the thesis of it being the monograph which marks the end of the artists’ creative presence. Instead of a final retrospective view the book provides yet another artistic project which explores the possibilities of an artbook format, using it as a clear expression of an artistic vision in which the works of Twożywo have been exhibited in the form of a printed artefact. The book, therefore, tests new paths for expression of the conventional book or retrospective album in which the known artworks and projects are visualised in a different environment and medium. The added value of the article is its effort to correct some factual information about Twożywo and their work. This concerns especially the moment of the group’s alleged termination of activity, which they themselves announced in 2011; yet, so far they have seemed unable to cease creating new work, also after the publication of the retrospective book. It does not end their presence on the artworld scene, merely redirecting their activity towards other, original projects.
References
Araya, P. (2010). „NO+” (Chile 1983–2007). Uwagi o piśmie kontestacyjnym. W stronę pragmatycznej antropologii pisma. Tłum. N. Dołowy. W: Artières, Ph. i Rodak P. (red.), Antropologia pisma. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 93–113.
Google Scholar
Artières, Ph. i Rodak P. (red.). (2010). Antropologia pisma. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Banasiak, J. (2012). Splądrowane ruiny nowoczesności. Dwutygodnik.com, 78 (03/2012). Online: https://www.dwutygodnik.com/artykul/3313-spladrowane-ruiny-nowoczesnosci.html [dostęp: 15.09.2022].
Google Scholar
Barańska-Szmitko, A. (2014). Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 1, s. 211–227.
Google Scholar
Burzenie kamienicy z muralem grupy Twożywo, Pańska 122, rondo Daszyńskiego [WARSZAWA]. (2013). [Kanał YouTube] mmwarszawa. Online: https://www.youtube.com/watch?v=-Jdph1QGPBI [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar
Bystroń, J. St. (1980). Napisy. W: Bystroń, J. St., Tematy, które mi odradzano. Pisma etnograficzne rozproszone. Wybrał i oprac. L. Stomma. Warszawa: PIW, s. 109–171.
Google Scholar
Culture.pl [b.d., a]. Mariusz Libel (grupa Twożywo) [hasło]. Online: https://culture.pl/pl/tworca/mariusz-libel-grupa-twozywo [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar
Culture.pl [b.d., b]. Krzysztof Sidorek [hasło]. Online: https://culture.pl/pl/tworca/krzysztof-sidorek [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar
Czerniewska, K. (2012). Szanuj plakat. Dwutygodnik.com, 85 (06/2012). Online: https://www.dwutygodnik.com/artykul/3716-szanuj-plakat.html [dostęp: 15.09.2022].
Google Scholar
Dawidek Gryglicka, M. (2012). Tekst w przestrzeni publicznej, czyli o działaniach grupy Twożywo. W: Dawidek Gryglicka, M., Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku. Kraków–Wrocław: Korporacja Ha!art – Muzeum Współczesne Wrocław, s. 679–688.
Google Scholar
Drozdowski, R. (2009). Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominują¬cych. Wyd. II rozsz. Poznań: Zyk i S-ka Wydawnictwo.
Google Scholar
Dróżdż/Twożywo, Twożywo/Dróżdż (2022). [film promocyjny z okazji Warsaw Gallery Weekend]. Galeria ESTA. Online: https://www.facebook.com/galeriaesta/videos/ju%C5%BC-za-tydzie%C5%84-zaczyna-si%C4%99-nasza-wystawa-wgw-2022-ja-czyli-ty-czyli-ja-stanis%C5%82aw/1226764401502047/?locale=ms_MY [dostęp: 15.12.2022].
Google Scholar
Ingold, T. (2015). Rysowanie, pisanie i kaligrafia. Tłum. M. Rakoczy. Teksty Drugie, 4, s. 371–392.
Google Scholar
Jarniewicz, J. (2018). Wyzwanie rzucone składni. Przypadek Stanisława Dróżdża i Iana Hamiltona Finlaya. Literatura na Świecie, 9–10, s. 368–382.
Google Scholar
Jasieński, B. (1921/1978). DO NARODU POLSKIEGO. MAŃIFEST w sprawie natychmiastowej futuryzacji żyća. W: Jarosiński, Z. (red.), Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wybór i oprac. tekstów H. Zaworska. Wrocław: Ossolineum, s. 7–17.
Google Scholar
Karpowicz, A. (2022). Ekonomia logowizualna. Teksty Drugie, 1, s. 68–83.
Google Scholar
Kazimierska-Jerzyk, W. (2022). Nieczytelność i ultraczytelność – sposoby angażowania odbiorcy w przestrzeni publicznej. Teksty Drugie, 1, s. 190–208. Online: https://rcin.org.pl/dlibra/publication/273359/edition/237084 [dostęp:15.12.2022].
Google Scholar
Kosiewski, P. (2021). Postscriptum do historii pewnej grupy. Znak, 2, s. 104–107.
Google Scholar
Libel, M. (2015), Widzisz tu jakieś penisy? Rozmowa z Mariuszem Liblem (dawniej połowa duetu Twożywo). W: Frąckiewicz, S., Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce. Poznań: Galeria Miejska Arsenał, s. 61–83.
Google Scholar
Libel, M. (2020). Nie ma jednej odpowiedzi. Z Mariuszem Liblem rozmawiają Konrad Kubala oraz Przemysław Pluciński. Władza Sądzenia, 19, s. 203–217.
Google Scholar
Libel, M. i Sidorek, K. (2022). Miraż ZƎ słów. Spotkanie z grupą Twożywo [z Twożywem rozm. K. Vyšata]. Muzeum Literatury w Warszawie. Online: https://www.youtube.com/watch?v=lHhE3qJfNoU [dostęp: 20.12.2022].
Google Scholar
Libel, M. i Sidorek, K. z udziałem: Djajadisastra, O. i Suchan, J. (2020). „Plądrujemy ruiny rzeczywistości”. Spotkanie Online [z Twożywem i in. rozm. W. Kazimierska-Jerzyk]. Muzeum Sztuki w Łodzi. Online: https://msl.org.pl/pladrujemy-ruiny-rzeczywistosci-spotkanie-z-twozywem/ [dostęp:15.10.2022].
Google Scholar
Libel, M., Sidorek, K. i Tórz, K. (koncepcja). (2020). Plądrujemy ruiny rzeczywistości. Twożywo. Red. pol. K. Tórz. Red. ang. i tłum. A. Wąsowska. Oprac. graf. M. Libel i K. Sidorek. Skład: K. Sidorek. Warszawa: Osman Djajadisastra – Galeria Monopol.
Google Scholar
Masłowska, D. (2009). Między nami dobrze jest. Warszawa: Lampa i Iskra Boża.
Google Scholar
Masłowska, D. (2017). Prześlij przepis. W: Masłowska, D., Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu. Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 46–53.
Google Scholar
Olędzki, J. (1999). „Zgredy rule” i ulotna sztuka niewinności. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 1–2, s. 138–148.
Google Scholar
Petrucci, A. (2010). Pismo. Idea i przedstawienie. Tłum. A. Osmólska-Mętrak. Red. J. Kujawiński. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Pluciński, P. (2020). Po Habermasie: sfera publiczna w czasach niepewności. Wstęp do numeru specjalnego „Władzy Sądzenia”. Władza Sądzenia, 19, s. 7–13.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/sil.2020.29.2.7-8
Płociniczak, M. (2010). Zabijemy was słowami. [Blog] Vice Blog. Online: https://www.vice.com/pl/article/vd8ngj/727-revision-8 [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar
Przewrotne pytania do jednostki (2021). [Opis wystawy: przeT/rwanie, 20.11.2021–29.01.2022, 66P, Wrocław]. Notes na 6 Tygodni, 138, s. 26.
Google Scholar
Szabłowski, S. (2007), Twożywo. W: Borkowski G., Mazur, A. i Branicka, M. (red.), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, s. 334−337.
Google Scholar
Szabłowski, S. (2014). Crimestory. W: Szabłowski. S. (kurator), Crimestory, 21.03–01.06.2014. [Katalog wystawy]. Toruń: Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, s. 3−19.
Google Scholar
Sarzyńska, M. (2013). Grupa Twożywo o niszczeniu muralu przy Pańskiej. „To było wpisane w los tego dzieła”. Online: https://warszawa.naszemiasto.pl/grupa-twozywo-o-niszczeniu-muralu-przy-panskiej-to-bylo/ar/c1-2781658 [dostęp: 20.12.2022].
Google Scholar
Szydłowska, A. (2010). Miasto-palimpsest. Związki architektury Warszawy z projektowaniem graficznym. Tytuł Roboczy, 035–036, s. 25–35.
Google Scholar
Tekieli, R. (2005). Wygrać kulturę. Rozmowa z Robertem Tekieli. W: Marecki, P., Pospolite ruszenie. Czasopisma kulturalno-literackie w Polsce po 1989 roku. Rozmowy z redaktorami. Kraków: Korporacja Ha!art, s. 31–44.
Google Scholar
Topor, R. (2000). Dziennik paniczny. Tłum. E. Kuczkowska. Gdańsk: L&L.
Google Scholar
Twożywo (2006). Telementarz typograficzny. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Google Scholar
Twożywo (2021). Almanach 2022. Red. K. Vyšata. Oprac. graficzne: M. Libel i K. Sidorek. Wrocław: 66P.
Google Scholar
Twożywo (2022a). Kalendarz ZE słów. Na rok dwa tysiące dwudziesty trzeci. Warszawa: Twożywo i Karolina Vyšata.
Google Scholar
Twożywo (2022b). http://www.twozywo.art.pl [dostęp: 20.12.2022].
Google Scholar
Weychert, M. (2021). Twożywo: stare aktualności. Szum, 33, s. 88–103.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.