Instrukcja redakcyjna
INSTRUKCJE DLA AUTORÓW I ZASADY EDYCJI
treść instrukcji do pobrania w formacie pdf
STRUKTURA ARTYKUŁU I LIMIT SŁÓW
- Artykuł powinien zawierać następujące części: informacje o autorze (w tym aktualną afiliację, kod Orcid i adres e-mail), tytuł pracy, streszczenie w języku polskim i angielskim; słowa kluczowe, ewentualne podziękowania lub oświadczenia.
- Tekst główny powinien być następująco uporządkowany: wprowadzenie do tekstu głównego, stan badań i metody, założenia badawcze, rozwinięcie, polemika, podsumowanie rozważań.
- Tekst musi być złożony w formacie Word, zawierać przypisy w stylu Harvard i bibliografię załącznikową.
- Artykuł powinien zawierać od 5000 do 7000 słów, włącznie z tabelami, podpisami pod rysunkami, przypisami.
- Streszczenie powinno mieć 150-200 słów, nie może być częścią artykułu i powinno być tekstem bez akapitów.
- Należy podać 3-6 słów kluczowych (pojedyncze słowa lub frazy zawierające nie więcej niż 3 słowa).
- Tekst może zawierać aneksy (w stosownych przypadkach), tj. tabele z podpisami, wszelkie ilustracje z podpisami. Wszystkie elementy graficzne powinny mieć wskazanego twórcę lub źródło pochodzenia; autorzy powinni mieć prawa do wykorzystania tych materiałów.
- Zdjęcia powinny być wysokiej jakości (od 300 dpi); autorzy powinni mieć prawa do wykorzystania zdjęć.
ZASADY EDYCJI
Wykorzystujemy Harvard Referencing Style. Poniższy przewodnik zawiera najczęściej używane typy cytowań, zob. także: https://www.citethisforme.com/harvard-referencing
UWAGI OGÓLNE
- Przypisy podajemy zarówno bezpośredniego cytując, jak i parafrazując źródła.
- Bibliografia załącznikowa znajduje się na końcu pracy. Artykuły z publikacji zbiorowych lub czasopism powinny mieć podany zakres stron.
- Zasadniczo źródła cytowań lub odniesień wymieniamy w nawiasie w kolejności alfabetycznej według nazwiska autora wraz z datą wydania, numerem strony lub zakresem stron (według tytułów, jeśli nie ma nazwiska autora danej pracy), na temat szczegółów zob. niżej.
- Jeśli istnieje wiele źródeł tego samego autora, cytaty są wymienione według daty publikacji.
CYTATY W TEKŚCIE
- Jeden autor: (Crombie, 1959) lub Crombie (1959). Drugi zapis dotyczy sytuacji, w której nazwisko autora podawane jest w treści zdania, wówczas nie powtarzamy go w nawiasie.
- Dwóch autorów: (Goddard i Barrett, 2015) lub Goddard i Barrett (2015).
- Trzech autorów: (Jones, Smith i Watson, 2011) lub Jones, Smith i Watson (2011).
- Więcej niż trzech autorów: (Jones et al., 2011) lub Jones et al. (2011).
- Wiele cytatów w tekście: (Jones, 2014; Smith, 2017; Watson, 2017).
- Cytaty z numerami stron: (Crombie, 1959, s. 35) lub (Crombie, 1959, s. 35–49).
- Brak autora: jeśli nie można zidentyfikować autora, należy źródło dodać alfabetycznie, uwzględniając tytuł i zapisując go kursywą (Sztuka współczesna, 2015).
- Źródła internetowe mające autora i niemające numerów stron: (Hassan, 2013).
- Źródła internetowe niemające autora – używamy nazwy strony internetowej: (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 2020).
- Źródła internetowe niemające wyraźnej nazwy strony internetowej – podajemy adres główny: (Aerospaceweb.org, 2004).
- Filmy: (The Eye and the Ear, 1945).
- Wywiady (podajemy nazwisko osoby, z którą przeprowadzono wywiad): (Bowie, 1979).
BIBLIOGRAFIA ZAŁĄCZNIKOWA
KSIĄŻKI
Książki jednoautorskie
- Crombie, A. C. (1959). Medieval and Early Modern Science. Garden City NY: Doubleday.
- Jencks, Ch. (1994). The Language of Post-Modern Architecture. 6th ed. London: Wiley-Academy.
- Jencks, Ch. (2011a). The Story of Post-Modernism: Five Decades of the Ironic, Iconic and Critical in Architecture. London: John Wiley & Sons.
- Jencks, Ch. (2011b). The Universe in the Landscape, Landforms by Charles Jencks. London: Frances Lincoln.
Dwóch lub trzech autorów
- Goddard, J. i Barrett, S. (2015). The health needs of young people leaving care. Norwich: University of East Anglia, School of Social Work and Psychosocial Studies.
Więcej niż trzech autorów
- Young, H. D. et al. (2015). Sears and Zemansky’s university physics. San Francisco: Addison-Wesley.
Książka z autorem i dodatkowo merytorycznie istotnym redaktorem lub (i) tłumaczem
- Adelard of Bath (1998). Conversations with His Nephew: On the Same and the Different, Questions on Natural Science, and On Birds. Tłum. Ch. Burnett. Cambridge: Cambridge University Press.
- Wittgenstein, L. (1969). On certainty. Red. G. H. von Wright, tłum. G. E. M. Anscombe. Oxford: Blackwell.
- Hugo de Sancto Victore (1939). Didascalicon. De studio legend. Red. Ch. H. Buttimer. Washington DC: The Catholic University Press.
Rozdziały w książkach
- McGrade, A. S. (1982). Rights, natural rights, and the philosophy of law. W: Kretzmann, N., Kenny, A. i Pinborg, J. (red.), The Cambridge History of Later Medieval Philosophy. Cambridge: Cambridge University Press, s. 738–756.
Rozdziały w książkach tego samego autora
- Carroll, N. (2000). Interpretation, history and narrative. W: Carroll, N., Beyond aesthetics. Cambridge: Cambridge University Press, s. 133–156.
ARTYKUŁY W CZASOPISMACH
- Rawls, J. (1995). Reply to Habermas. The Journal of Philosophy, 92 (3), s. 132–180. https://doi.org/10.2307/2940843.
- Hirsch, M. (2011). Pokolenie postpamięci. Tłum. M. Borowski. Didaskalia: Gazeta Teatralna, 105, s. 28–36.
WYWIADY PRASOWE
Nazwisko i inicjał imienia osoby, z którą przeprowadzono wywiad (data roczna). Tytuł tekstu [z kim kto rozmawia]. Tytuł pisma, data dzienna. Online: URL [data dostępu].
- Eco, U. (2007). Brzydota jest nieskończona [z U. Eco rozmawia J. Mikołajewski]. Gazeta Wyborcza/ Wysokie Obcasy, 24.10. Online: http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,96856,4773379.html [dostęp: 11.06.2021].
MULTIMEDIA
FILMY
Tytuł filmu, data, reżyser. Kraj produkcji: producent.
- La Fille aux yeux d’or, 1961, reż. J.-G. Albicocco. Francja: Madeleine Films.
- The Eye and the Ear, 1945, reż. F. Themerson i S. Themerson. Wielka Brytania: Polish Film Unit.
WYWIADY [programy telewizyjne i inne nagrania]
Nazwisko i inicjał imienia osoby, z którą przeprowadzono wywiad (data roczna). Nazwa programu [rodzaj medium].
Z kim kto rozmawia. Producent, data dzienna. Online: URL [data dostępu].
- Bowie D. (1979). After Noon Plus [program telewizyjny]. Z D. Bowie rozmawia M. Nicholson. Thames Television, 16.02. Online: https://www.youtube.com/watch?v=LwTFW4kfHl4 [dostęp: 11.06.2021].
STRONY INTERNETOWE
Teksty autorskie: Nazwisko, Inicjał imienia. (rok). Tytuł artykułu. Nazwa strony. Online: adres URL [data dostępu].
- Hassan, H. (2013). Don’t blame it on al-Ghazali. The decline of islamic scientific thought. Qantara.de. Online: https://en.qantara.de/content/the-decline-of-islamic-scientific-thought-dont-blame-it-on-al-ghazali [dostęp: 11.06.2021].
Cała zawartość strony: nazwa strony internetowej, (rok). Tytuł strony. Online: URL [data dostępu].
- Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II (2020). Statut Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Online: https://bip.kul.lublin.pl/files/1658/statut_2019/211_statut_tekst_1.pdf [dostęp: 11 June 2021].
Wpis na blogu: nazwisko, inicjał imienia. (rok). Tytuł posta. [Blog] Nazwa bloga. Online: URL [data dostępu]
- Kazimierska-Jerzyk, W. (2020). Jerzy Treutler, The Pathfinder. [Blog] IF Collection. Polish Poster. Online: http://if-kolekcja.uni.lodz.pl/index.php/en/2020/12/31/jerzy-treutler-the-pathfinder/ [dostęp: 11 June 2021].
Jeśli nie ma autora, używamy następującej struktury: Nazwa witryny, (rok). Tytuł strony. Online: URL [data dostępu].
- Aerospaceweb.org, (2004/2009). On the Shoulders of Giants. Online: http://www.aerospaceweb.org/
question/history/q0162b.shtml [dostęp: 1.07.2020].
ILUSTRACJE
Podpisy powinny mieć następującą formę: Il. 1. Imię i nazwisko autora, data, technika, wymiary, lokalizacja i nazwa kolekcji. Autor zdjęcia.
- Il. 1. Eduardo Kobra, Rubinstein, 2014, mural, 1700 x 2650 cm, Polska, Łódź, ul. Sienkiewicza 18. Fot. Paweł Trzeźwiński.
- Il. 2. Tilly Kettle, Eliza i Mary Davidson, c. 1784, olej na płótnie, 127 x 101,9 cm, Londyn, Dulwich Picture Gallery. CC0.