Symbiotyczny splot, czyli lektura jako wyzwanie estetyczne
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6107.41.02Słowa kluczowe:
lektura, czytanie, estetyka, sztuki wizualne, zmysły, sensualność, percepcja, zwrot piktorialnyAbstrakt
Artykuł podejmuje namysł nad kategorią lektury z perspektywy estetycznej. Śledzi rozmaite sposoby użycia tego pojęcia i różne sensy kryjące się za figurą czytania, nie zawsze pokrywające się z tradycyjnymi definicjami odnotowywanymi współcześnie w słownikach. W punkcie wyjścia leży rozpoznanie, że kategoria lektury ma dziś szerokie zastosowanie, tzn. jej przedmiotem są nie tylko utwory piśmiennicze czy literackie. Artykuł stara się odpowiedzieć na pytanie, co sprawia, że pojęcie lektury bywa tak chętnie aplikowane do przestrzeni estetycznej i dlaczego czytaniu poddawane są także zjawiska – co szczególnie frapujące – o wyraźnym wizualnym nacechowaniu, do których zasadniczo przystaje przede wszystkim postawa widza, a nie czytelnika. O atrakcyjności lektury jako narzędzia służącego do kontaktu ze zjawiskami o charakterze pozaczytelniczym decyduje splot jej właściwości. Lekturę można bowiem traktować z jednej strony jako dyspozycję mentalną i poznawczą, służącą wyjaśnianiu znaczeń, a z drugiej strony jako praktykę, która ma swoje psychosomatyczne, sensualne, percepcyjne uwarunkowania. To dzięki temu tak dobrze sprawdza się w przestrzeni estetycznej, pozostając m.in. w symbiotycznej relacji z oglądaniem.
Bibliografia
Barthes, R. (1997). Przyjemność tekstu. Tłum. A. Lewańska. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Basista, A. i Nowakowski, A. (2012). Jak czytać architekturę. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar
Bernacki, M i Pysz, R. (red.). (2016). Czytanie miasta. Bielsko-Biała jako kulturowy palimpsest. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
Google Scholar
Bloom, H. (1975). A Map of Misreading. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Bogunia-Borowska, M. i Sztompka, P. (red.). (2012). Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Bolaños Atienza, M. (2007). Jak czytać sztukę. Tłum. B. Haniec. Grodzisk Mazowiecki: Skarbnica Wiedzy.
Google Scholar
Burzyńska, A. (2000). Lekturografia. Filozofia czytania według Jacques’a Derridy. Pamiętnik Literacki 1, s. 43–80.
Google Scholar
Cambridge Dictionary. (2022). Hasło: „read”. Online: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english-polish/read [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar
Cavallo, G. i Chartier, R. (red.). (1999). A History of Reading in the West. Tłum. L. G. Cochrane. Cambridge–Oxford: Polity Press – Blackwell Publishing Ltd.
Google Scholar
Certeau, M. de. (1982). La lecture absolue. (Théorie et pratique des mystiques chrétiens: XVIe–XVIIe siècles). W: Dällenbach, L. i Ricardou, J. (red.), Problèmes actuels de la lecture, Paris: Éditions Clancier–Guénaud, s. 65–79.
Google Scholar
Certeau, M. de. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuka działania. Tłum. K. Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Chartier, R. (2019). Czy książki wywołują rewolucje? Szkice z historii książki, lektury i kultury piśmiennej. Red. P. Rodak. Tłum. A. Leyk i in. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541776
Cragoe, K. D. (2009). Jak czytać architekturę. Najważniejsze informacje o stylach i detalach. Tłum. E. Romkowska. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar
Curtis, N. (red.). (2010). The Pictorial Turn. Abington, Oxon–New York: Routledge.
Google Scholar
Cymer, A. (2018). Jak czytać powojenną architekturę sakralną. Typologie, gatunki, formy. W: Kluczwajd, K. i Pszczółkowski, M. (red.), Toruńska architektura sakralna po 1945 roku: minimalizm czy kultura nadmiaru? Toruń: Stowarzyszenie Historyków Sztuki Toruń, s. 17–31.
Google Scholar
Cyz, T. (2018). Czytanie muzyki. Ruch Muzyczny, 1, s. 78.
Google Scholar
Dahlhaus, C. (2007). Estetyka muzyki. Tłum. Z. Skowron. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323529767
Dąbrowska, D. (2014). Jak ćwiczyć umiejętność streszczania. Polonistyka, 1, s. 30–34.
Google Scholar
Doroszewski, W. (red.) (1958–1969). Hasło: „lektura”. W: Słownik języka polskiego. Online: https://sjp.pwn.pl/doroszewski/lektura;5446310.html [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar
Dziadek, A. (2004). Rolanda Barthes’a lektury obrazów (oraz to, co dla metodologii z nich wynika). W: Balbus, S., Hejmej, A. i Niedźwiedź J. (red.), Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, s. 53–70.
Google Scholar
Eco, U. (1999). Czytanie świata. Tłum. M. Woźniak. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Głowiński, M. (1998). Lektura. W: Sławiński, J. (red.), Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 273–274.
Google Scholar
Gnat, T. (2021). Body Movin’: Ecocritical and Postcolonial Readings of The Travelling Body in the „Tomb Raider” Series. Postscriptum Polonistyczne, 1, s. 231–246.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31261/https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.27.13
Jak „czytamy” rzeźby? (2017). Online: https://powiatdabrowski.pl/aktualnosci/jak-czytamy-rze%C5%BAby.html [dostęp: 15.10.2022].
Google Scholar
Jeffrey, I. (2009). Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Tłum. J. Jedliński. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar
Kamińska, K. (red.). (2017). Czytanie Miasta: badania i animacja w przestrzeni. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Google Scholar
Kazimierska-Jerzyk, W. (2010). Transmedialność jako poziom lektury. W: Załuski, T. (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, s. 53–63.
Google Scholar
Koronkiewicz, M. (2015). Fachowy zwykły czytelnik. Przerzutnia. Magazyn literatury i badań nad codziennością, 1, s. 151–175.
Google Scholar
Kowalczyk, I. (2000). Czytanie ciała. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1, s. 91–96.
Google Scholar
Koziołek, K. (2017a). Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Koziołek, K. (2017b). Lektura. W: Kadłubek, Z., Mytych-Forajter, B. i Nawarecki, A. (red.), Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s. 299–301.
Google Scholar
Koziołek, R. (2016). Dobrze się myśli literaturą. Wyd. II. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Google Scholar
Krawczyk-Bocian, A. i Leppert, R. (2020). Narracja jako temporalna podróż po świecie sensów i znaczeń. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, XL (2), s. 13–55.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/AUNC_PED.2020.011
Leśniakowska, M. (2006). Czytanie muzeum. Nowe Książki, 6, s. 12.
Google Scholar
Libera, M., Kuchen, M. i Meinz R. (2014). Tyto Alba. 13 portraits of melancolics, birds and their co-hearing [płyta]. Wytwórnia: Bołt.
Google Scholar
Long, E. (2012). O społecznej naturze czytania. Tłum. M. Maryl. Teksty Drugie, 6, s. 136–166.
Google Scholar
Łaszkiewicz, M. (2017). Streszczenie, abstrakt, adnotacja i ich funkcja w tekście naukowym. W: Sokólska U. (red.), Socjolekt – idiolekt – idiostyl. Historia i współczesność. Białystok: Wydawnictwo Prymat – Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, s. 149–166.
Google Scholar
Macmillan Dictionary. (2009–2022). Hasło: „read”. Online: https://www.macmillandictionary.com/dictionary/british/read_1 [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar
Man, P. de. (1971). Blindness and Insight. Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Manguel, A. (2003). Moja historia czytania. Tłum. H. Jankowska, Warszawa: Muza.
Google Scholar
Manguel, A. (2010). Preface. W: Manguel, A., A Reader on Reading, New Haven, CT: Yale University Press. s. ix–xi.
Google Scholar
Markiewicz, H. (2007). Jeszcze raz o poetyce, teorii literatury i interpretacji. Teksty Drugie, 4, s. 153–164.
Google Scholar
Maryl, M. (2009). Antropologia odbioru literatury – zagadnienia metodologiczne. Teksty Drugie, 1–2, s. 228–251.
Google Scholar
McLuhan, M. (2001). Druk i elektroniczna rewolucja. W: McLuhan, M., Wybór tekstów. Red. E. Mcluhan, F. Zingrone. Tłum. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, s. 124–304.
Google Scholar
McNamara, D. R. (2016). Jak czytać kościoły. Krótki kurs architektury chrześcijańskiej. Tłum. K. Bednarek. Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
Google Scholar
Mitchell, W. J. T. (2009). Zwrot piktorialny. Tłum. M. Drabek. Kultura Popularna, 1, s. 4–19.
Google Scholar
Mitchell, W. J. T. (2012). Przedstawienie widzialnego: krytyka kultury wizualnej. Tłum. G. Bryda. W: Bogunia-Borowska, M. i Sztompka, P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 118–138.
Google Scholar
Mitchell, W. J. T. (2022). Słowo i obraz. Tłum. S. Herczyńska. Teksty Drugie, 1, s. 138–151.
Google Scholar
Niebrzegowska‑Bartmińska, S. (2014). Działania na tekście. Polonistyka, 1, s. 24–29.
Google Scholar
Niebrzegowska‑Bartmińska, S. (2015). Miejsce operacji tekstowych w definicji tekstu i w kształceniu polonistycznym. W: Niebrzegowska‑Bartmińska, S., Nowosad‑Bakalarczyk, M. i Piekot, T. (red.), Działania na tekście w edukacji szkolnej i uniwersyteckiej. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 19–37.
Google Scholar
Online Etymology Dictionary (2001–2022). Hasło: „read”. On-line: https://www.etymonline.com/search?q=read [dostęp: 10.11.2022].
Google Scholar
Perec, G. (2012). Czytanie: zarys socjopsychologiczny. Tłum. A. Rębkowska. W: Perec, G., Urodziłem się. Eseje. Red. J. Olczyk. Kraków: Lokator, s. 67–76.
Google Scholar
Rembowska-Płuciennik, M. (2012). Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Różańska, G. (2010). „Czytanie obrazu” w gimnazjalnej edukacji polonistycznej. W: Niesporek-Szamburska B. i Wójcik-Dudek M. (red.), Dziecko – język – tekst. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 346–357.
Google Scholar
Skrejko, M. przy współpracy Masternak, M. (2021). „Światłoryt” – jako forma pracy z widzem i czytelnikiem, czyli o sposobie czytania fotografii przez osoby niewidome i niedowidzące. Z doświadczeń współpracy muzealnej Biblioteki i Działu Upowszechniania Muzeum Fotografii w Krakowie. W: Wojciechowska M. (red.), Mobilna biblioteka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, s. 238–249.
Google Scholar
Skurtys, J. (2014). Doświadczenie lektury wobec praktyk codzienności (od afirmacji do kontestacji). Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, 3, s. 109–121.
Google Scholar
Skurtys, J. (2015). Zwykły, wierny, mamroczący: „czytelnik” Adama Ważyka. Przerzutnia. Magazyn literatury i badań nad codziennością, 1, s. 125–149.
Google Scholar
Sloterdijk, P. (2008). Krytyka cynicznego rozumu. Tłum. i wstęp P. Dehnel. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN (1997–2022a). Hasło: „lektura”. On-line: https://sjp.pwn.pl/szukaj/lektura.html [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar
Słownik języka polskiego PWN (1997–2022b). Hasła: „czytać”, „czytanie”. Online: https://sjp.pwn.pl/slowniki/czyta%C4%87.html [dostęp: 10.11.2022].
Google Scholar
Sobolewska, J. (2016). Książka o czytaniu. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Google Scholar
Sontag, S. (2009). O fotografii. Tłum. S. Magala. [Wyd. II popr.]. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar
Sontag, S. (2012). Przeciw interpretacji. Tłum. D. Żukowski. W: Sontag, S., Przeciw interpretacji i inne eseje. Tłum. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter, s. 11–26.
Google Scholar
Spitta, Ph. (1893). Die Grenzboten. Zeitschrift für Politik, Literatur und Kunst, LII. Denkmäler deutscher Tonkunst, 2, s. 16–27.
Google Scholar
Szalewska, K. (2017). Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki.
Google Scholar
Sztompka, P. (2012). Wyobraźnia wizualna i socjologia. W: Bogunia-Borowska, M. i Sztompka, P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 11–41.
Google Scholar
Szyłak, J. (2014). To ptak! To samolot! To ikonotekst! Książka – komiks – picturebook (medium czy media?). W: Kiec, I. i Traczyk, M. (red.), Komiks i jego konteksty. Poznań: Fundacja Instytut Kultury Popularnej, s. 11–22.
Google Scholar
Ślósarz, A. (2013). Adaptacja filmowa jako dominujący typ lektury pierwowzoru. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, V, s. 79–93.
Google Scholar
Śniecikowska, B. (2022). Książka obrazkowa: próba porządkowania doświadczeń (czyli o genologii, słowografii i intymistyce logowizualnej). Teksty Drugie, 1, s. 47–67.
Google Scholar
Theiss, A. (2009). Czytanie awangardy w nowych dekoracjach. Drugie życie starej siedziby Muzeum Sztuki w Łodzi. Dziennik, 52, s. 21.
Google Scholar
Ważyk, A. (1982). Kwestia gustu. W: Ważyk, A., Eseje literackie, Warszawa: PIW, s. 5–164.
Google Scholar
Welsch, W. (2005). Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy. W: Welsch, W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki. Tłum. K. Guczalska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, s. 31–73.
Google Scholar
Wikisłownik (2021). Hasło: „read”. Online: https://pl.wiktionary.org/wiki/read [dostęp: 15.11.2022].
Google Scholar
Zamiara, K. i Golka, M. (red.). (1999). Sztuka i estetyzacja. Studia estetyczne. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humianiora.
Google Scholar
Zbróg, Z. (2009). Istota procesu czytania z perspektywy psycholingwistycznej i pedagogicznej. Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 18, s. 77–107.
Google Scholar
Zeidler-Janiszewska, A. (red.) (1997). Pisanie miasta – czytanie miasta. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.