“The narcotic of art.” Artistic experience as an impulse for Leon Chwistek’s art criticism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.39.04

Keywords:

Formism, multiplicity of realities, imaginary reality, Grupa Krakowska [Cracow Group]

Abstract

This text discusses the way in which the conception of artistic experience worked out by Leon Chwistek corresponds with his assessments of the most recent artistic phenomena in Polish art formulated by him in the 1930s. It reveals the affinity of this conception with the notion of the „complete plastic sense” describing the special character of the artistic experiments conducted within the milieu of the pre-war Grupa Krakowska [Cracow Group]. Founded upon the premises of Chwistek’s theory of multiple realities, the conception of artistic experience underscores the concomitance of the reception of imaginary reality of an artwork and the impulse to co-create this reality. According to Chwistek, this conception could provide a theoretical grounding for socially engaged art. It was also supposed to serve as a foundation for the project of nominalist aesthetics delineated by Chwistek, the project aimed at working out the intersubjective principles of the assessment of artworks, based on individual acts of reception, by the community of receivers engaged in a public discussion of art. The criteria for assessment of artworks worked out within the framework of this project could be applied in art criticism.

References

Chrobak, K. (2004). Niejedna rzeczywistość. Racjonalizm krytyczny Leona Chwistka. Kraków: Inter Esse.
Google Scholar

Chrobak, K. (2018). Leon Chwistek. Artysta wielowymiarowy. W: Chwistek L., Leon Chwistek. Nowe kierunki w sztuce. Kraków: MOCAK, s. 37–48.
Google Scholar

Chwistek, L. (1932). Sztuka żyje! Głos Plastyków, 9–10, s. 128.
Google Scholar

Chwistek, L. (1933). Tęsknota za elitą artystyczną. Słowo Polskie, 355., s. 6.
Google Scholar

Chwistek, L. (1936). Elementy twórcze sztuki dziecka. Wiadomości Literackie, 42, s. 7–8.
Google Scholar

Chwistek, L. (1937). Sukces sztuki wyobrażeniowej. Czas, 86, s. 9.
Google Scholar

Chwistek, L. (1938). Fala optymizmu. Czas, 36, s. 7.
Google Scholar

Chwistek, L. (1961), Zagadnienia kultury duchowej w Polsce. W: Chwistek L., Pisma filozoficzne i logiczne. T. I., red. K. Pasenkiewicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 147–277.
Google Scholar

Chwistek, L. (2004a). Formizm. W: Chwistek L., Wybór pism estetycznych, wyb. i red. T. Kostyrko. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 93–96.
Google Scholar

Chwistek, L. (2004b). Przeżycia artystyczne. W: Chwistek L., Wybór pism estetycznych, wyb. i red. T. Kostyrko. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 321–340.
Google Scholar

Chwistek, L. (2004c). Tragedia naturalizmu. W: Chwistek L., Wybór pism estetycznych, wyb. i red. T. Kostyrko. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 221–234.
Google Scholar

Chwistek, L. (2004d). Tragedia werbalnej metafizyki. W: Chwistek L., Wybór pism estetycznych, i red. T. Kostyrko. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 195–219.
Google Scholar

Chwistek, L. (2004e). Twórcza siła formizmu. W: Chwistek L., Wybór pism estetycznych, wyb. i red. T. Kostyrko. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 343–350.
Google Scholar

Chwistek, L. (2004f). Tytus Czyżewski a kryzys formizmu. W: Chwistek L., Wybór pism estetycznych, wyb. i red. T. Kostyrko. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 111–114.
Google Scholar

Chwistek, L. (2004g). Zagadnienie wiedzy w malarstwie. W: Chwistek L., Wybór pism estetycznych, red. T. Kostyrko. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 311–320.
Google Scholar

Chwistek, L. (2000h). Rozmowa z Leonem Chwistkiem, wywiad z W. Z[echenterem] (1926).
Google Scholar

W: Chwistek L., Wybór pism estetycznych, wyb. i red. T. Kostyrko. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 123–125.
Google Scholar

Chwistek, L. (2018). Innego rodzaju arystokratyzm. Komentarz do dyskusji z Władysławem Strzemińskim. W: Leon Chwistek. Nowe kierunki w sztuce. Kraków: MOCAK, s. 222–223.
Google Scholar

Chwistek, L., Strzemiński, W. (2004). Dyskusja Leon Chwistek – Władysław Strzemiński. W: Chwistek L., Wybór pism estetycznych, wyb. i red. T. Kostyrko. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, s. 249–260.
Google Scholar

Ilkosz, B. (2019). Historia i twórczość Grupy Krakowskiej. W: Ilkosz B., Grupa Krakowska 1932–1937. Wrocław: Muzeum Narodowe, s. 60–161.
Google Scholar

Nietzsche F. (1907). Narodziny tragedii czyli Hellenizm i pesymizm. Tłum. L. Staff. Warszawa: Jakób Mortkowicz.
Google Scholar

Osostowicz, S. (1978). Listy. Opracowanie I. Jakimowicz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Polit, P. (2021). „Zbudzić społeczeństwo ze śpiączki”. Postulat odnowy percepcji w twórczości artystów Grupy Krakowskiej. W: Karpowicz A., Kornhauser J. i Wójtowicz A (red.), Polityki awangardy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 23–37.
Google Scholar

Sobieraj, M. (1979). Kalendarium Grupy Krakowskiej. W: Chrobak J. i Potocka M. A. (red.) Awangarda artystyczna z kręgu KPP – wystawa Grupy Krakowskiej 1932–1937, cz. I. Kraków: Towarzystwo Przyjaciół Sztuk.
Google Scholar

Stowarzyszenie plastyków Grupa Krakowska (1935). Margines naszej orientacji plastycznej. Tygodnik Artystów, 19, s. 3.
Google Scholar

Published

2021-12-08

How to Cite

Polit, P. (2021). “The narcotic of art.” Artistic experience as an impulse for Leon Chwistek’s art criticism. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (39), 45–63. https://doi.org/10.18778/0208-6107.39.04