Komentarz do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w zakresie podstawowym w szkole średniej

Autor

  • Wiktor Figiel V Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
  • Katarzyna Kuczyńska Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
  • Wojciech Ostrowski Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii
  • Aldona Pobojewska Uniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii
  • Sebastian Wachowiak Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu, Mała Uczelnia we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.07

Słowa kluczowe:

filozofia w szkole, podstawa programowa, polska szkoła średnia

Abstrakt

Tekst jest komentarzem do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w szkołach ponadpodstawowych, opracowanym przez interdyscyplinarny zespół nauczycieli szkolnych i akademickich. Autorzy analizują cele projektu oraz zakładane w nim treści kształcenia. Konkluzją tych analiz jest teza o niedostosowaniu programu kształcenia – przeciążonego wiedzą encyklopedyczną i opartego na niespójnych podstawach metodycznych – do celów związanych z wprowadzeniem filozofii jako nowego przedmiotu nauczania w szkole średniej.

Biogramy autorów

Wiktor Figiel - V Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu

Wiktor Figiel – nauczyciel przedmiotów filozoficznych w gimnazjum oraz liceum. Współpracuje przy filozoficznych inicjatywach edukacyjnych dla młodzieży (Anima(cje) Filozofii przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego: Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie). Trener programu Destination Imagination, opiekun gimnazjalnych i licealnych drużyn debatanckich.

Katarzyna Kuczyńska - Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Katarzyna Kuczyńska – konsultant we Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, nauczycielka etyki i filozofii pracująca na wszystkich poziomach edukacyjnych. Pomysłodawczyni i inicjatorka różnorodnych przedsięwzięć z zakresu edukacji filozoficznej (np. Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie, Kącik Sokratesa). Autorka pracy doktorskiej z filozofii edukacji, swoje działania teoretyczne określa mianem budowania filozofii sytuacji dydaktycznej.

Wojciech Ostrowski - Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii

Wojciech Ostrowski – doktor filozofii, kierownik Pracowni Dydaktyki Filozofii IF Uniwersytetu Wrocławskiego, współtwórca projektu Anima(cje) Filozofii oraz innych przedsięwzięć edukacyjnych, autor prac i programów dotyczących nauczania filozofii.

Aldona Pobojewska - Uniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii

Aldona Pobojewska – profesor doktor habilitowana filozofii, zatrudniona w Katedrze Etyki Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka licznych tekstów z zakresu epistemologii i filozofii edukacji, publikowanych w naukowych czasopismach polskich i niemieckich. Nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Rzeczoznawczyni MEN ds. szkolnych podręczników filozofii i etyki. Prezes Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej „Phronesis”. Prowadzi zajęcia z dydaktyki filozofii dla studentów i nauczycieli.

Sebastian Wachowiak - Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu, Mała Uczelnia we Wrocławiu

Sebastian Wachowiak – filozof i pedagog; nauczyciel etyki oraz filozofii w publicznej szkole podstawowej oraz niepublicznej wrocławskiej Małej Uczelni; zaangażowany w promowanie i rozwijanie edukacji filozoficznej we Wrocławiu. Dbałość o przedmiotową kulturę dydaktyczną pielęgnuje poprzez udział w rozmaitych projektach na obrzeżach edukacji publicznej (Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie).

Pobrania

Opublikowane

2018-06-30

Jak cytować

Figiel, W., Kuczyńska, K., Ostrowski, W., Pobojewska, A., & Wachowiak, S. (2018). Komentarz do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w zakresie podstawowym w szkole średniej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (31), 103–108. https://doi.org/10.18778/0208-6107.31.07