Pojęcie teologii w pismach Platona i Arystotelesa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6107.26.01

Abstrakt

The article puts forward the following question: do we, although the late Neoplatonic antique tradition perceived both Plato and Aristotle as the theologists par excellence, have to do with a justified historical judgement or the two authors in question, while searching for a long and authoritative philosophical tradition to their reasoning, do not even hesitate to make a move towards mystification. In the process of analyzing the Plato's and Aristotle's writings it was found out that in case of Plato, we are exposed to theology in terms of 'talking about gods'. Additionally, Plato himself formulated the term 'theology'. The philosopher still remains only on the level of the 'theology of poets' or, at most, 'political theology' but not 'philosophical theology'. In case of Aristotle, however, we can refer to 'philosophical theology' in the full meaning of the term.

Bibliografia

A Greek-English Lexicon, compiled by H. G. Liddell and R. Scott, Oxford 19969 (w skrócie: LS).
Google Scholar

Astius F., Lexicon Platonicum sive vocum Platonicarum Index, vol. I-III, Lipsiae 1835-1838 [reprint: Bonn 1956] (w skrócie: Ast).
Google Scholar

Index Aristotelicus, ed. H. Bonitz [w:] Aristotelis opera, ex recensione Immanuelis Bekkeri, vol. V, Berolini 1961 [editio altera quam curavit Olof Gigon] (w skrócie: Bonitz).
Google Scholar

Kappes M., Aristoteles - Lexikon. Erklärung der philosophischen termini technici des Aristoteles in alphabetischer Reihenfolge, Paderborn 1894.
Google Scholar

Słownik terminów Arystotelesowych, ułożył K. Narecki [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, tom VII, Warszawa 1994 (w skrócie SA).
Google Scholar

Beierwaltes W. (2003), Platonizm w chrześcijaństwie, przeł. P. Domański, Kęty.
Google Scholar

Beutler R. (1939), Olympiodoros (13) [w:] Paulys Realencyclopädie der klassischen Altertumswissenschaft, Neue Bearbeitung begonnen von G. Wissowa, fortgefürht von W. Kroll und K. Mittelhaus, Stuttgart-München, XVIII, 1., s. 207-227.
Google Scholar

Bolton R. (1994), Aristotle’s Conception of Metaphysics as a Science [w:] Unity, Identity, and Explanation in Aristotle’s Metaphysics, ed. by T. Scaltsas, D. Charles, and M. L. Gill, Oxford, s. 321-354.
Google Scholar

Danek Z. (2000), Dialog Platona „Teajtet” a platońska „krytyka pisma” [w:] Ruch Filozoficzny, 1/LVII, s.57-68.
Google Scholar

Dembiński B. (1999 2), Teoria Idei. Ewolucja myśli Platońskiej, Katowice.
Google Scholar

Dembiński B. (2003), Późna nauka Platona, Katowice.
Google Scholar

Dembiński B. (2004), Teologia Platońskiego Timajosa i Fileba i jej kontynuacja w naukach niepisanych [w:] Kolokwia Platońskie. TIMAIOΣ, red. A. Olejarczyk i M. Manikowski, Wrocław, s. 67-71.
Google Scholar

Dembiński B. (red.) (2000), W kręgu filozofii klasycznej, Katowice.
Google Scholar

Dłubacz W. (1992), Problem Absolutu w filozofii Arystotelesa, Lublin.
Google Scholar

Dłubacz W. (2003), U źródeł koncepcji absolutu od Homera do Platona, Lublin.
Google Scholar

Elders L. (1972), Aristotle’s Theology. A Commentary on Book of the Metaphysics, Assen.
Google Scholar

Gadamer H.G. (2002), Idea dobra w dyskusji między Platonem i Arystotelesem, przeł. Z. Nerczuk, Kęty.
Google Scholar

Gaiser K. (1963), Platons ungeschriebene Lehre. Studien zur systematischen und geschichtlichen Begründung der Wissenschaften in der Platonischen Schule, Stuttgart.
Google Scholar

Gaiser K. (1997), Enigmatyczny wykład Platona O Dobru, przeł. K. Środa [w:] Przegląd Filozoficzny, 3, s. 187-218.
Google Scholar

Gajda - Krynicka J. (2003), Pismo/tekst a dialektyka w filozofii platońskiej [w:] Roczniki Humanistyczne 3/LI, s. 29-48.
Google Scholar

Gajda J. (1993), Platońska droga do idei, Wrocław.
Google Scholar

Gajda-Krynicka J. (1999), Teologie starożytne. Teologia filozoficzna jako filozofia pierwsza, [w:] Na skrzydłach wiary i rozumu ku prawdzie, pod red. I. Deca, Wrocław, s.105-128.
Google Scholar

Gajda-Krynicka J. (2004), Timajos pitagorejski. Koncepcja Demiurga w filozofii pitagorejskiej [w:] Kolokwia Platońskie TIMAIOΣ, red. A. Olejarczyk i M. Manikowski, Wrocław, 15-31.
Google Scholar

Irwin T.H. (1998), Aristotle [w:] Routledge Encyclopedia of Philosophy, ed. by Edward Craig, London and New York, vols. I-X., vol. I, s. 414-435.
Google Scholar

Jaeger W. (1947), Theology of the Early Greek Philosophers, trans. by E.S. Robinson, Oxford (reprint w 1960).
Google Scholar

Jaeger W. (2001), Paideia. Formowanie człowieka greckiego, przeł. M. Plezia i H. Bednarek, Warszawa.
Google Scholar

Kijewska A., Zieliński E. I. (red.) (1993), Platon. Nowa interpretacja, Lublin.
Google Scholar

Komorowski M. (2004[a]), Platon i materia [w:] Kolokwia Platońskie. TIMAIOΣ, red. A. Olejarczyk i M. Manikowski, Wrocław, s. 43-65.
Google Scholar

Komorowski M. (2004[b]), Proklos jako komentator Platona [w:] Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica 16, s. 23-42.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6107.16.02

Krämer H. (1987), Ku nowej interpretacji Platona [w:] Studia Filozoficzne, 8,s. 3-18.
Google Scholar

Krąpiec M.A. (1996), Wprowadzenie [w:] Arystoteles, Metafizyka, Tekst polski opracowali M. A. Krąpiec i A. Maryniarczyk na podstawie tłumaczenia T. Żeleźnika, tom I, Lublin.
Google Scholar

Kurdziałek M. (1991-1992), Wokół Arystotelesowego określenia filozofii pierwszej jako teologii [w:] Roczniki Filozoficzne KUL, tom XXXIX-XL, zeszyt 1, s. 57-64.
Google Scholar

Leśniak K. (1990), Wstęp [w:] Arystoteles, Metafizyka, przeł. K. Leśniak [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, tom II, Warszawa.
Google Scholar

Manikowski M. (2003), Wstęp. Czytanie Platona dziś [w:] Kolokwia Platońskie. ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ • ΣΟΦΙΣΤΗΣ, Studia pod redakcją Macieja Manikowskiego, Wrocław, s. 5-7.
Google Scholar

Przełęcki M. (1990), Rola mitu w argumentacji Platońskiej [w:] Studia Filozoficzne, 1, s. 3-17.
Google Scholar

Saffrey H.D., Segonds A-.P. (2001), Notes complémentaires [w:] Marinus, Proclus ou Sur le bonheur, texte établi traduit et annoté par H.D. Saffrey et A-.P. Segonds, Paris.
Google Scholar

Saffrey H.D., Westerink L.G. (1968), Introduction [w:] Proclus, Théologie platonicienne, texte établi et traduit par H. D. Saffrey et L. G. Westerink, vol. I, Paris.
Google Scholar

Solmsen F. (1942), Plato’s Theology, New York.
Google Scholar

Szlezák Th. A. (1997), Czytanie Platona, przeł. P. Domański, Warszawa.
Google Scholar

Tigerstedt E. N. (1974), The Decline and Fall of the Neoplatonic Interpretation of Plato. An Outline and Some Observations, Helsinki.
Google Scholar

Tigerstedt E. N. (1977), Interpreting Plato, Uppsala.
Google Scholar

Vogel C. J. de, Greek Philosophy. A Collection of Texts with Notes and Explanation, Leiden, vol. I – 19633, vol. II – 1953, vol. III – 1959.
Google Scholar

Wesoły M. (1984[a]), Świadectwa niespisanej nauki Platona (I), Traktat Arystotelesa „O dobru” [w:] Meander, 4, s. 169-183.
Google Scholar

Wesoły M. (1984[b]), Świadectwa niespisanej nauki Platona (II), Pryncypia a typy ontologiczne [w:] Meander, 6, s. 281-292.
Google Scholar

Wesoły M. (1988[a]), Świadectwa niespisanej nauki Platona (III), Argumenty przeciwko pismu [w:] Meander, 2-3, s. 79-93.
Google Scholar

Wesoły M. (1988[b]), Świadectwa niespisanej nauki Platona (IV), Odsyłacze w dialogach do dialektyki pryncypiów [w:] Meander, 7-8, s. 287-306.
Google Scholar

Wolicka E. (1994), Mimetyka i mitologia Platona. U początków hermeneutyki filozoficznej, Lublin.
Google Scholar

Woszczyk A. (2003), Problematyka Platońskiego Sofisty według Jamblicha z Chalkis na tle interpretacji neoplatońskich [w:] Kolokwia Platońskie. ΠΑΡΜΕΝΙΔΗΣ • ΣΟΦΙΣΤΗΣ, Studia pod redakcją Macieja Manikowskiego, Wrocław, s. 233-246.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Komorowski, M. (2013). Pojęcie teologii w pismach Platona i Arystotelesa. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica, (26), 3–26. https://doi.org/10.18778/0208-6107.26.01

Numer

Dział

Articles