ZaKODowani — przejawy kreatywności językowej w dyskursie prasowym (na przykładzie zabiegów graficznych zastosowanych w nagłówkach tygodnika „Polityka” z lat 2015–2017)

Autor

  • Aleksandra Ciarkowska Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.52.02

Słowa kluczowe:

kreatywność językowa, środki graficzne, dyskurs prasowy

Abstrakt

The aim of the article is to present and discuss graphic means used in press headlines. The material constituting the basis of the analysis was excerpted from several hundred issues of the weekly “Polityka”. This choice was dictated primarily by the variety of texts and headings included in it, as well as the important role of the weekly on the Polish press market. The analysis covers press headlines from 2015–2017. For the graphic means, also referred to as a graphic medium or a wider charting, every clearly marked elements of heading segmentation (brackets, spacing), exposed fragments (capital letters, lowercase, italics) were considered and also all elements accompanying the headings (symbols). The material was analyzed formally and then an attempt was made to indicate the function of such treatments in the broadly understood discourse. These action made it possible to determine the role of linguistic creativity in the functioning of press releases by showing the relationship between the form of communication (linguistic and graphic) and its meaning. The conclusions drawn from the analysis confirm the thesis that despite the apparent openness to the multiplicity of meanings of press releases, the number of possible readings of the message is limited and predetermined by the sender. The recipient can only join certain predefined schemes, reacting in accordance with the intention of the broadcaster.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Baran D., 2014, Sieć pozwala na więcej — o języku współczesnych dziennikarzy słów kilka, w: K. Burska, B. Cieśla (red.) Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Burska K., Cieśla B. (red.), 2014, Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Burska K., Cieśla B., Jachimowska K., Kudra B., 2016, Kreatywność językowa w reklamie. Podręcznik nie tylko dla specjalistów, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Dabert D., 1999, Czytelnik uwiedziony. Forma językowa tytułów „Gazety Wyborczej”, „Odra”, nr 2.
Google Scholar

Dubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 1–4, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (płyta CD).
Google Scholar

Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Grochala B., 2002, Intertekstualność w nagłówkach „Gazety Wyborczej” w: K. Michalewski (red.), Tekst w mediach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Jachimowska K., Kudra B., Szkudlarek-Śmiechowicz E. (red.), 2014, Słowo we współczesnych dyskursach, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Jadacka H., 2009, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Kudra B., 2011, Semantyczno-pragmatyczna rola grafosłowotwórstwa, w: M. Balowski, M. Hadkova (red.), Svet kresleny slovem, Usti nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
Google Scholar

Kudra B., 2013, Grafosłowotwórstwo, w: E. Badyda, J. Maćkiewicz, E. Rogowska-Cybulska (red.), Słowotwórstwo w różnych odmianach języka. Materiały piątej konferencji językoznawczej poświęconej pamięci Profesora Bogusława Krei, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar

Kurdupski M., 2018, „Sieci” z największym spadkiem w styczniu, „Tygodnik Powszechny” wyprzedził „Gazetę Polską”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-tygodnikow-opinii-w-styczniu-2018-roku (dostęp: 9.04.2018).
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz M., 2006, Analiza tekstu w dyskursie medialnym, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Markowski A., 2005, Kultura języka polskiego. Zagadnienia leksykalne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Miejski słownik slangu i mowy potocznej, https://www.miejski.pl/ (dostęp: 9.03.2018).
Google Scholar

Pacuła J., 2012, Grafizacja i wizualizacja słowa w zapowiedziach medialnych, „Media i Społeczeństwo”, nr 2.
Google Scholar

Pałuszyńska E., 2006, Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź: Piktor.
Google Scholar

Pisarek W. (red.), 2006, Słownik terminologii medialnej, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.
Google Scholar

Wojenka-Karasek M., 2014, Tytuł prawdę ci powie? Słowotwórcze zabiegi w nagłówkach „Polityki”, w: K. Burska, B. Cieśla (red.), Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-12-30

Jak cytować

Ciarkowska, A. (2018). ZaKODowani — przejawy kreatywności językowej w dyskursie prasowym (na przykładzie zabiegów graficznych zastosowanych w nagłówkach tygodnika „Polityka” z lat 2015–2017). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 52, 23–33. https://doi.org/10.18778/0208-6077.52.02

Numer

Dział

Articles