Kosmetonimy we włoskiej prasie męskiej. Analiza językowo-kulturowa
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.58.1.12Słowa kluczowe:
chrematonim, kosmetonim, prasa męskaAbstrakt
Przedmiotem rozważań zawartych w artykule są kosmetonimy, nazwy z obszaru chrematonimii marketingowej. Materiał badawczy stanowią nazwy produktów kosmetycznych zaczerpnięte z włoskiej prasy dla mężczyzn. Wyekscerpowany zbiór poddano językowo-kulturowej analizie jakościowej w ujęciu synchronicznym. Badanie pozwoliło zaobserwować występowanie kilku morfemów, niosących znaczenia odwołujące się do troski o ciało oraz sugerujące wykorzystanie naturalnych składników w procesie produkcji. Wykazano występowanie dwóch zasadniczych modeli nazewniczych, bazujących na zonimizowanym członie różnicującym. Analiza semantyczna pozwoliła wyłonić kilka pól znaczeniowych, w których mieszczą się analizowane nomina propria.
Pobrania
Bibliografia
Arcimowicz K., 2015, Współczesny ideał męskiego ciała – wybrane aspekty problematyki, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 55, s. 57–76. http://dx.doi.org/10.18778/0208-600X.55.04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.55.04
Bijak U., 2017, Transonimizacja, czyli „wędrówki nazw”, „Folia Onomastica Croatica” 26, s. 1–14. http://doi.org/10.21857/mzvkptz139
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21857/mzvkptz139
Buss D.M., 2003, Ewolucja pożądania, przeł. B. Wojciszke, A. Nowak, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Google Scholar
Doroba-Sawa M., 2008, W labiryncie męskiej tożsamości: hipermaskulinizacja versus feminizacja ciała i sublimacja osobowości, „Przegląd Pedagogiczny” 2, s. 61–71.
Google Scholar
Gałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Gałkowski A., 2014, Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 63–72. https://doi.org/10.14746/psj.2014.XXVII.5
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/psj.2014.XXVII.5
Kolenčíková N., 2023, Synchronic Models and Modelling in Perfume Names, w: U. Bijak, P. Swoboda, J.B. Walkowiak (red.), Onomastics in Interaction with Other Branches of Science. Volume 3. General and Applied Onomastics. Literary Onomastics. Chrematonomastics. Reports, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://doi.org/10.4467/K7478.47/22.23.17749
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4467/K7478.47/22.23.17749
Łotocki Ł., 2012, Barwy jesieni życia. O społeczno-kulturowym obrazie starości, „Problemy Polityki Społecznej” 17, s. 131–146.
Google Scholar
Melosik Z., 2002, Kryzys męskości w kulturze popularnej, Poznań: Wolumin.
Google Scholar
Odaloš P., 2022, Syntetická sústava slovanskej onomastickej terminológie (variantná podoba), „SŁOWO. Studia językoznawcze” 13, s. 361–377. http://dx.doi.org/10.15584/slowo.2022.13.24
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15584/slowo.2022.13.24
Piotrowicz A., Witaszek-Samborska M., 2015, O najnowszym słownictwie kosmetycznym we współczesnej polskiej leksyce, w: U. Sokólska (red.), Odkrywanie słowa. Historia i współczesność, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Google Scholar
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R1223 (dostęp: 1.02.2024).
Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M., 2014, Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 135–144. https://doi.org/10.14746/10.14746/psj.2014.XXVII.11
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/10.14746/psj.2014.XXVII.11
Rutkowski M., Skowronek K., 2020, Onomastyczna analiza dyskursu, Kraków: Wydawnictwa AGH.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/ff.2019.37.1.47-59
Szlendak T., 2005, Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. W co kultura konsumpcyjna przemieniła mężczyzn i kobiety, Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski.
Google Scholar
Zierkiewicz E., 2008, Czasopisma life-stylowe dla mężczyzn – (pozorna) opozycja dla prasy kobiecej, „Studia Socjologiczne” 1, s. 45–75.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-07-10 - (2)
- 2024-05-29 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.