Aspekty relatywizmu kulturowego w podręcznikach do nauki języka angielskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.36.16Abstrakt
Głównym celem autora jest analiza elementów kulturowych zawartych w podręcznikach do nauki języka angielskiego, autorów polskich i zagranicznych publikowanych na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat. Analiza obejmuje zarówno elementy kulturowe umieszczone w podręcznikach świadomie, jako materiały informacyjne, widoczne nawet przy pobieżnym przeglądzie książek, jak i te trudno dostrzegalne związane bezpośrednio z językiem i sposobem postrzegania rzeczywistości przez jego mówców. Autor akcentuje także nierozerwalność kultury i języka oraz niezwykle ważną rolę elementów kulturowych w procesie glottodydaktycznym. Praca składa się z trzech części poprzedzonych wstępem. We wstępie sprecyzowane są cele pracy oraz tezy, które autor starał się udowodnić poprzez analizę podręczników. Część 1 jest częścią głównie teoretyczną przedstawiającą chronologicznie ewolucję poglądów na temat jedności języka i kultury od początku XX wieku do chwili obecnej. Najbardziej obszerna część 2 zawiera zilustrowaną cytatami analizę podręczników pod względem zawartości kulturowej. W części 3 zawarto końcowe wnioski i stwierdzenia związane z rolą kultury w procesie glottodydaktycznym.
Pobrania
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.