Aspekty relatywizmu kulturowego w podręcznikach do nauki języka angielskiego

Autor

  • Dariusz Maciej Koniewicz

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.36.16

Abstrakt

Głównym celem autora jest analiza elementów kulturowych zawartych w podręcznikach do nauki języka angielskiego, autorów polskich i zagranicznych publikowanych na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat. Analiza obejmuje zarówno elementy kulturowe umieszczone w podręcznikach świadomie, jako materiały informacyjne, widoczne nawet przy pobieżnym przeglądzie książek, jak i te trudno dostrzegalne związane bezpośrednio z językiem i sposobem postrzegania rzeczywistości przez jego mówców. Autor akcentuje także nierozerwalność kultury i języka oraz niezwykle ważną rolę elementów kulturowych w procesie glottodydaktycznym. Praca składa się z trzech części poprzedzonych wstępem. We wstępie sprecyzowane są cele pracy oraz tezy, które autor starał się udowodnić poprzez analizę podręczników. Część 1 jest częścią głównie teoretyczną przedstawiającą chronologicznie ewolucję poglądów na temat jedności języka i kultury od początku XX wieku do chwili obecnej. Najbardziej obszerna część 2 zawiera zilustrowaną cytatami analizę podręczników pod względem zawartości kulturowej. W części 3 zawarto końcowe wnioski i stwierdzenia związane z rolą kultury w procesie glottodydaktycznym.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Opublikowane

1997-01-01

Jak cytować

Koniewicz, D. M. (1997). Aspekty relatywizmu kulturowego w podręcznikach do nauki języka angielskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 36, 305–370. https://doi.org/10.18778/0208-6077.36.16

Numer

Dział

Articles