Techniki perswazyjne w prasowych tekstach o modzie na przykładzie kobiecych czasopism „Twój Styl”, „Świat Kobiety” oraz męskiego magazynu „Men’s Health” (roczniki 2005, 2006, 2007)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6077.45.09

Abstrakt

The basic of this research is vocabulary used in women’s magazines such as “Twój Styl” and “Świat Kobiety” and also in „Men’s Health” magazine (of which target group are men). Superior aim of the article is to show persuasion techniques, which are stimulating attitudes that should accompany desirable behaviours. Comparison analysis enabled to indicate similarities and differences in the way of persuasive realization of texts about fashion directed to both sexes/genders. For the sake of inner stratification of persuasion techniques and wide range of examples there has been done a review based on a mixed criteria. That enabled to present the persuasion issue in many contexts. On the basics of language material there has been presented following groups: Semantic Categories, Grammar Means, Lexical Means. Metaphor is incredibly productive example of persuasion techniques. Its specific case, which is personification, is the basic of four metaphoric models specified in this part: Metaphor of power, Metaphor based on the human relationships scheme, Metaphor of life’s stages, Metaphor of living in the world of culture and art. The last separated way of persuasion is to use image as a technique that is accompanying language strategies – especially characteristic and suggestive phenomenon which is easy to be seen in fashion texts. Semantic categories partially enabled to put in order language persuasion techniques. In vocabulary of women’s fashion as well as in vocabulary of men’s one, they are represented very strongly which is confirmed by the size of the part dedicated to them. The category of neutrality has turned out to be more representative for men’s fashion vocabulary. On the other hand realization of erotic category has appeared in texts for women only. One could separate grammatical-morphological and lexical means of persuasion from all analysed magazines. In the summary the author says that all the stereotypes, ways of thinking and judgements of specific phenomenons from the world of fashion are being copied by creating and consolidating words connotations.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bralczyk J., O języku polskiej propagandy politycznej, [w:] Współczesna polszczyzna, red. H. Kurkowska, Warszawa 1981, s. 339–343
Google Scholar

Głowiński M., Słownik terminów literackich, Wrocław 1988.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., O funkcji impresywnej zdań stwierdzających, [w:] Nowo-mowa. Materiały z sesji naukowej poświęconej problemom współczesnego języka polskiego odbytej na Uniwersytecie Jagiellońskim w dniach 16 i 17 stycznia 1981 r., Londyn, s. 74.
Google Scholar

Grzegorczykowa R., Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, „Język a kultura; funkcje języka i wypowiedzi”, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, t. 4, Wrocław 1991, s. 11–28.
Google Scholar

Lewiński P. H., Retoryka reklamy, Wrocław 1999
Google Scholar

Michalewski K., Kreowanie wartości wyrazów, [w:] Współczesna leksyka, red. K. Michalewski, Łódź 2001, s. 3–8.
Google Scholar

Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2001.
Google Scholar

Puzynina J., O dyskursie oceniającym i dyrektywnym w tekstach prasy codziennej, „Poradnik Językowy” 1984, z. 2, s. 69–78.
Google Scholar

Rejakowa B., Metaforyka świata mody a świat ubrań, materiałów, kolorów, stylów, [w:] Język trzeciego tysiąclecia, red. G. Szpila, Kraków 2000, s. 197–205.
Google Scholar

Siwek A., Perswazja i sposoby jej wyrażania w miesięczniku „Twój Styl”, „Poradnik Językowy” 2002, z. 1, s. 29–42.
Google Scholar

Siwek, Środki gramatyczne w funkcji perswazyjnej (na materiale z „Twojego Stylu”), „Poradnik Językowy” 2002, z. 2, s. 25–34.
Google Scholar

Szymanek K., Sztuka argumentacji: słownik terminologiczny, Warszawa 2001.
Google Scholar

Tokarski R., Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin 2004.
Google Scholar

Zinczuk M., Stylistyczne aspekty analizy reklamy prasowej, [w:] Język polski. Współczesność. Historia IV, s. 189–199.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2010-01-01

Jak cytować

Olejnik, E. (2010). Techniki perswazyjne w prasowych tekstach o modzie na przykładzie kobiecych czasopism „Twój Styl”, „Świat Kobiety” oraz męskiego magazynu „Men’s Health” (roczniki 2005, 2006, 2007). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 45, 129–156. https://doi.org/10.18778/0208-6077.45.09

Numer

Dział

Articles