Identyfikacja aktów mowy przez uczestników interakcji w komunikacji publicznej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.47.05Abstrakt
The purpose of this article is to analyze the public discourse in terms of speech acts identification by the participants of the interaction. The research material comes from two radio programs (“Radio Zet-Guest” and “The 7th Day of the Week”), in which a journalist interviews politicians. Political discourse is not a field of creating sincere speech acts, but rather a playground on which identifying speech acts is strategically important. The preinteraction is very important, which determines both the creation and perception of speech acts. This manifests itself in breaching the preferred communication behaviors, and instead using avoidance strategies. With the development of the discourse in time it becomes more and more authentic and discourse participants “truly” identify speech acts.
Pobrania
Bibliografia
A. Awdiejew, 1986, Ukryte akty mowy a analiza pragmatyczna, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”. Prace Językoznawcze, 84.
Google Scholar
A. Awdiejew, 2004, Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków.
Google Scholar
A. Awdiejew, G. Habrajska, 2006, Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, Łask.
Google Scholar
B. Dobek-Ostrowska, 2006, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa.
Google Scholar
A. Duszak, 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar
P. H. Grice 1991, Logic and conversation, w: tegoż, Studies in the Way of Words, London, s. 22-40.
Google Scholar
M. Karwat, 2006, O złośliwej dyskredytacji, Warszawa.
Google Scholar
M. Majewska, 2005, Akty deprecjonujące siebie i innych, Kraków.
Google Scholar
E. Pałuszyńska, 2012, Strategie dziennikarzy i ich rozmówców w medialnym dyskursie publicznym, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-749-6
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.