Językowo-semantyczno-pragmatyczne wyznaczniki opisu, opowiadania i rozważania w XVII-wiecznych kolędach Jana Żabczyca
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.51.01.11Słowa kluczowe:
formy podawcze wypowiedzi, opis, opowiadanie, rozważanie, koherencja, kohezjaAbstrakt
Each text — according to the concept of author — represents an organized multi-layer structure (stylistic and linguistic), which is one of the basic elements filing the appropriate forms of expression. The problem of this kind of expression of jist content an important semantic-formal factor which fill the overall composition of the text (its general structure and a detailed segmentation, thematic dominant and components of the presented world, sender and recipient, linguistic means of expression). This article discusses the characteristic for early baroque very popular carols Symfonije anielskie semantic types of speech, among which stands out narration (as a form of speech). A dominant position occupies a description, especially in theological carols, whereas narration (as a story) occur in both theological and pastoral songs. In a direct connection with the analysis of the various forms of presentation of jist by the narrator it is also the issue of segmentation of text and a review of procedures to ensure it a cohesion.
Pobrania
Bibliografia
Bolecki W., 1982, Opis w prozie Gombrowicza, w: tenże, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN, Wrocław.
Google Scholar
Chrzanowski T., 1988, Wędrówki po Sarmacji europejskiej, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Google Scholar
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Galilej C., 2013, Dialog i monolog w XVII-wiecznych kolędach na przykładzie Symfonij anielskich Jana Żabczyca, „Prace Językoznawcze”, t. XV, z. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Google Scholar
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., 1998, Słownik terminów literackich, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo, Wrocław.
Google Scholar
Hamon Ph., 1983, Czym jest opis? „Pamiętnik Literacki”, z. 1.
Google Scholar
Lukas G., 1959, Opowiadanie czy opis? „Przegląd Humanistyczny”, nr 4–5.
Google Scholar
Mayenowa M.R., 1974, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Google Scholar
Miodońska-Brookes E., Kulawik A., Tatara M., 1974, Zarys poetyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Google Scholar
Nagórko A., 1987, Zagadnienia derywacji przymiotników, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Ostaszewska D., 1991, Organizacja tekstu a problem gromadzenia i scalania jego informacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Ostaszewska D., Sławkowa E., 1996, Kontekst rozważania w strukturze tekstu. (Analiza funkcjonalno-strukturalna), w: T. Dobrzyńska (red.), Tekst i jego odmiany, Instytut Badań Literackich, Warszawa.
Google Scholar
Rejter A., 2002, Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Sławiński J., 1992, O opisie, w: tenże, Próby teoretycznoliterackie, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Sławiński J., 1992, Opis w dziewiętnastowiecznej literaturze polskiej: ujęcie encyklopedyczne, w: tenże, Próby teoretycznoliterackie, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Stempel W.D., 1977, Opowiadanie, opis a wypowiedź historyczna, w: M. Głowiński (red.), Znak, styl, konwencja, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa.
Google Scholar
Wilkoń A., 2002, Spójność i struktura tekstu, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Witosz B., 1997, Opis w prozie narracyjnej na tle innych odmian deskrypcji: zagadnienia struktury tekstu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2005, Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu, Universitas, Kraków.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.