Miejsce błędów w opisie gatunków internetowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6077.56.11Słowa kluczowe:
błąd, gatunek internetowy, normaAbstrakt
W artykule prezentuję miejsce błędów w opisie gatunków internetowych. Wychodząc od opisów gatunkowych tworzonych przez innych badaczy, wskazuję na to, w jakich gatunkach kwestia błędów językowych się pojawia, a w jakich jest pomijana. Zwracam przy tym uwagę przede wszystkim na to, jak jest opisywana. Prezentuję cechy definicji i opisów gatunkowych, które implikują obecność błędów w analizowanych tekstach. Dodatkowo przedstawiam, w jaki sposób o błędach pisze się w internetowych poradnikach tworzonych przez użytkowników. Zastanowię się także nad zasadnością wskazywania tych cech w modelach gatunkowych, zarówno normatywnych, jak i deskryptywnych.
Pobrania
Bibliografia
Adamczyk J.M., 2009, Język sieciowych dyskusji w opiniach samych dyskutantów, w: D. Ulicka (red.), Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst. Język. Gatunki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 171–184.
Google Scholar
Chyrzyński T., 2012, Język w Internecie. Formalne, semantyczne i funkcjonalno-pragmatyczne właściwości języka angielskiego i polskiego w komunikacji internetowej, Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Google Scholar
Dąbkowska A., 2020, Zwierzenia w internecie — nowy gatunek mowy?, „Studia Medioznawcze” 1, s. 452–464. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.1.127
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.1.127
Dąbrowska M., 2000, Język e-maila jako hybryda mowy i pisma, w: G. Szpila (red.), Język trzeciego tysiąclecia, Kraków: Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium”, s. 95–111.
Google Scholar
Dura E., 2009, Kwantytatywne oblicze bloga, w: D. Ulicka (red.), Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst. Język. Gatunki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 209–217.
Google Scholar
Ginter J., 2018, O komunikowaniu się na blogach poświęconych poprawności językowej — uwagi wstępne, „Język Polski” 4, s. 47–58. https://doi.org/10.31286/JP.98.4.5
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31286/JP.98.4.5
Glogaza J., 2014, Jak pisać posty — 14 wskazówek, https://joannaglogaza.com/2014/02/jak-pisac-posty-14-wskazowek.html (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Godzic W., 2000, Język w Internecie: Czy piszemy to, co myślimy?, w: J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska (red.), Język w mediach masowych, Warszawa: Upowszechnianie Nauki — Oświata „UN-O”, s. 176–185.
Google Scholar
Golus B., 2004, Fenomen rozmów internetowych i ich języka, w: M. Kita (red.), Dialog a nowe media, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 33–44.
Google Scholar
Greń Z., 2009, Zabawy językowe w dyskusjach internetowych, w: D. Ulicka (red.), Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst. Język. Gatunki, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 91–100.
Google Scholar
Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Grzenia J., 2016, Co język polski zawdzięcza Internetowi?, w: M. Kita, I. Loewe (red.), Język w internecie. Antologia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 90–97.
Google Scholar
https://www.iso.org/standard/16339.html (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Jachimowska K., Kacperska B., 2017, Tweet jako najnowsza forma komentarza sportowego, w: I. Hofman, D. Kępa-Figura (red.), Gatunki w mediach elektronicznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 277–295.
Google Scholar
Jak pisać teksty na bloga? Kompleksowy poradnik, https://widoczni.com/blog/jak-napisac-dobry-tekst-na-bloga/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Jak poprawnie pisać oficjalne e-maile. Oto krótki poradnik, 2020, https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/jak-poprawnie-pisac-oficjalne-e-maile-krotki-poradnik/vq9x5y0 (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Juza M., Wagner A., 2006, Podstawowe elementy komunikacji w tekstach rozmów prowadzonych za pośrednictwem IRC, w: J. Mazur, M. Rzeszutko-Iwan (red.), Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 233–248.
Google Scholar
Katrina, 2017, Sztuka pisania komentarzy, http://drewniany-most.blogspot.com/2017/01/sztuka-pisania-komentarzy.html (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Kemp S., 2021, Digital 2021: The Latest Insight Into the State of Digital, https://wearesocial.com/uk/blog/2021/01/digital-2021-the-latest-insights-into-the-state-of-digital/ (dostęp: 8.04.2022).
Google Scholar
Kot J., 2020, Jak korzystać z Twittera?, https://geekcat.pl/jak-korzystac-z-twittera/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Kuczyński B., 2005, Porównanie użycia ekspresywnych aktów mowy w rozmowach za pośrednictwem IRC w języku angielskim i polskim, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńsko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, s. 479–486.
Google Scholar
Lewiński M., 2005, Mowa pisana? Próba analizy etykiety językowej prywatnych e-maili, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, s. 487–502.
Google Scholar
Maćkowiak R., 2016, Polscy gameplayerzy a trolling, czyli o zachowaniach antyspołecznych na YouTube, w: K. Sakowski, Ł.M. Plęs (red.), Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 73–91.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8088-104-4.06
Ogonowska A., Skowronek B., 2016, „Język na nielegalu”, czyli wpływ multimediów na komunikację werbalną młodego pokolenia. O nową metodologię badań, w: M. Kita, I. Loewe (red.), Język w internecie. Antologia, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 77–89.
Google Scholar
Ozorowski J., 2018, Jak pisać komentarze na blogach i czerpać z nich korzyści?, https://mobiletry.com/blog/jak-pisac-komentarze-na-blogach (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Pachla J., 2015, Jak pisać teksty na bloga? Dobre rady na przykładzie… Minionków, https://joannapachla.com/literatura/jak-pisac-teksty-na-bloga-dobre-rady-na-przykladzie-minionkow/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Palczewski M., 2013, Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski?, „Nowe Media” 4, s. 31–50. https://doi.org/10.12775/NM.2013.002
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/NM.2013.002
Rocławski B., 2009, Postać graficzna i ortograficzna polskich tekstów w sieciach, w: D. Ulicka (red.), Tekst (w) sieci, t. 1: Tekst. Język. Gatunki, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, s. 101–109.
Google Scholar
Stawarz-Garcia B., 2014, Jak pisać na Twitterze? 8 zasad dobrego tweetowania, https://happycontent.pl/jak-pisac-na-twitterze-8-zasad-dobrego-tweetowania (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Szczepaniak E., b.r., Jak pisać maile? Cz. 1: Dobre obyczaje, https://tekstowni.pl/jak-pisac-maile-cz1 (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Szymański L., 2009, Analiza wypowiedzi z czatu internetowego, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 65, s. 165–174.
Google Scholar
Szymański L., 2011, Analiza leksyki czatu internetowego, „Język Polski” 2–3, s. 179–187.
Google Scholar
Szymański L., 2012, Obniżanie wulgarności wyrazów. Badania na materiale korpusowym, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” 68, s. 209–218.
Google Scholar
Urzędowska A., 2016, Ekspresywność w komunikacji internetowej na przykładzie komentarzy wybranych fanpage’y Facebooka, „Prace Językoznawcze” 18/1, s. 129–142.
Google Scholar
Uździcka M., 2005, Pogawędka internetowa — między językiem mówionym a pisanym, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, s. 503–515.
Google Scholar
Wróbel-Konior S., 2014, Ćwierkaj zawodowo, czyli jak prowadzić działania na Twitterze, https://dajemyslowo.com/blog/cwierkaj-zawodowo-czyli-jak-prowadzic-dzialania-na-twitterze (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Wróblewski R., 2005, Słownictwo czatów na podstawie listy frekwencyjnej, w: A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko (red.), Język @ multimedia, Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, s. 456–462.
Google Scholar
Zalepa D., 2015, Kulisy blogowania: Jak pisać posty, by były chętnie czytane?, https://kameralna.com.pl/kulisy-blogowania-jak-pisac-posty-by-byly-chetnie-czytane/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U., 2013, Dyskurs internetowy, w: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków: Universitas, s. 347–379.
Google Scholar
Żyłowska K., b.r., Jak napisać idealny e-mail? Błędy, wpadki, ciekawostki, https://polszczyzna.pl/jak-napisac-idealny-e-mail/ (dostęp: 25.08.2021).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.