The entry in the „Lexicon of emblems of polish culture” and glottodidactic practice. Proposals for solutions
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.17Keywords:
lexicon, emblem, polish culture, glottodidactics of polish language, glotto-cultural studiesAbstract
The article is a part of a “two-voice story” – with Magdalena Smoleń-Wawrzusiszyn – about the Lexicon of emblems of Polish culture.
The concept of the lexicon was developed at a scientific workshop held in September 2019 at the University of Freiburg in Switzerland in cooperation with The John Paul II Catholic University of Lublin and the University of Lodz as part of the grant awarded by the Swiss National Science Foundation.
The article presents a draft of the above mentioned lexicon and the results of the workshop. The author focuses on the glottodidactic dimension of the specific proposals for entries, and discusses the usage of sample exercises, which in a pragmatic perspective will develop and complement the entries.
She also poses questions as to the best way of finding the necessary lexicographic material.
References
Bartmiński J., 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin.
Google Scholar
Bartmiński J., Panasiuk J., 2001, Stereotypy językowe, w: J. Bartmiński (red.) Współczesny język polski, Lublin, s. 371–395.
Google Scholar
Burkhardt H., 2008, Kulturemy i ich miejsce w teorii przekładu, „Język a Kultura”, t. 20, s. 197–211.
Google Scholar
Fleischer M., 2003, Polska symbolika kolektywna, Wrocław.
Google Scholar
Garncarek P., 2005, Projekt słownika egzotyzmów polskich dla cudzoziemców, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, s. 290–294.
Google Scholar
Gotteri N., 2019, Do czego przygotowujemy uczących się języka polskiego, w: K. Zioło-Pużuk (red.), Panorama glottodydaktyki polonistycznej, Wyzwania, pytania, kierunki, Warszawa, s. 47–56.
Google Scholar
https://sjp.pwn.pl/szukaj/emblemat.html [09.04.2020].
Google Scholar
Kajak P., 2020, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541264
Levi-Strauss C., 2003, Kultura i język, w: G. Godlewski (red.), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa, s. 21–24.
Google Scholar
Łaziński M., Słowa klucze prasy polskiej. Słowa dnia i słowa roku UW, http://www.slowanaczasie.uw.edu.pl/wp-content/uploads/klucze.pdf [15.10.2018].
Google Scholar
Nagórko A., 1994, Z problemów etnolingwistyki – jak porównać języki i kultury?, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 4–14.
Google Scholar
Nagórko A., 2004, Metody konfrontatywne a etnolingwistyka (lingwistyka kulturowa), w: E. Forian (red.), Wielokulturowość, tożsamość, mniejszości na Węgrzech i w Polsce. Język – literatura – kultura, Debreczyn, s. 25–33.
Google Scholar
Nagórko A., Łaziński M., Burkhardt A., 2004, Dystynktywny słownik synonimów, Kraków.
Google Scholar
Ornat D., 2013, O polskim przekładzie hiszpańskich kulturemów, w: I. Kasperska, A. Żuchelkowska A. (red.), Przekład jako akt komunikacji międzykulturowej, Poznań, s. 167–194.
Google Scholar
Pisarek W., 2003, Polskie słowa sztandarowe i ich publiczność, Kraków.
Google Scholar
Przybylska R., 2005, Projekt słownika egzotyzmów polskich dla cudzoziemców, w: P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, s. 290–294.
Google Scholar
Rak M., 2015, Kulturemy podhalańskie, Kraków.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12797/9788376386027
Vaucher F., 2016, Polskie pigułki / Pilules polonaises 2, Warszawa.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1999, Emocje, Język i „skrypty kulturowe”, w: A. Wierzbicka, Język – umysł – kultura, Warszawa, s. 163–189.
Google Scholar
Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa.
Google Scholar
Zarzycka G., 2004, Mały leksykon kultury polskiej dla cudzoziemców. Opis koncepcji, w: W. T. Miodunka (red.), Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Kraków, s. 151–160.
Google Scholar
Zarzycka G., 2008, Kultura, lingwakultura, socjokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 143–160.
Google Scholar
Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, red. G. Zarzycka, B. Grochala, I. Dembowska-Wosik (red.), s. 425–442.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.