The structure of descriptive essay about a person and its realization in compositions written by students learning Polish as a foreign language at the A2 level
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.17Keywords:
descriptive essay about a person, textual competence, textual creation competence, texture, teaching methodology, teaching Polish as a foreign language, foreignerAbstract
The article reflects on the text-based issues connected with producing chosen written forms in Polish as a foreign language classroom. It discusses the structure of a composition describing one’s friend written by students who learn Polish in the School of Polish for Foreigners at the University of Lodz. The article shows the global structure of these forms, their division, text delimitation and the use of metatext. It also analyses the degree of students’ mastery of the new composition skills that had been acquired in writing classes. It gives some examples of exercises, which are useful in teaching the structure of the descriptive essay about a person.
References
Burkat A., Jasińska A., 2005, Hurra!!! Po polsku 2. Podręcznik studenta, Kraków.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1974, Delimitacja tekstu literackiego, Wrocław.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 1996, Tekst w perspektywie stylistycznej, w: T. Dobrzyńska (red.), Tekst i jego odmiany, Warszawa, s. 125–141.
Google Scholar
Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa.
Google Scholar
Jaroszak Z., 2003, Składania i styl wypracowań licealistów, Słupsk.
Google Scholar
Juda-Mieloch M., 2003, Wędrówki humanistyczne. Trzymaj formę! O pisemnych formach wypowiedzi w szkole, Łódź.
Google Scholar
Kaczorowska H., Ruszkowski M., 1996, Udział wypowiedzeń pojedynczych i złożonych w tekstach pisanych uczniów klas VII szkół miejskich i wiejskich województwa kieleckiego, „Kieleckie Studia Filologiczne”, nr 10, s. 71–76.
Google Scholar
Kowalikowa J., 1999, Świadomość normy stylistycznej wśród nauczycieli i uczniów, w: J. Miodek (red.), Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków, Wrocław, s. 149–158.
Google Scholar
Krauz M., 1996, Zdania inicjalne w języku polskim, Rzeszów.
Google Scholar
Kubik A., 1995, Niektóre cechy wypowiedzi pisemnych uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, w: J. Ożdżyński (red.), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Kraków, s. 344–351.
Google Scholar
Kuziak M., Rzepczyński S., 2002, Jak dobrze napisać: opowiadanie, podanie, streszczenie, życiorys, ogłoszenie, list motywacyjny, podziękowanie, referat, pracę magisterską, Warszawa.
Google Scholar
Lipińska E., Dąmbska E. G., 2016, Pisać jak z nut. Podręcznik rozwijający sprawność pisania. Dla obcokrajowców na poziomie B1+/B2, Kraków.
Google Scholar
Maćkiewicz J., 2010, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa.
Google Scholar
Małkowska-Zegadło H., 1983, Rozwój języka mówionego i pisanego uczniów w wieku 8–11 lat, Warszawa.
Google Scholar
Nowak E., 2014, Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków.
Google Scholar
Pilich J., 1972, Błędy gwarowe w wypracowaniach, w: Z. Saloni (red.), Prace pisemne z języka polskiego w szkole średniej, Warszawa, s. 181–200.
Google Scholar
Przygoda J., 2015, Od opisu do eseju. Pisemne formy wypowiedzi, Białystok.
Google Scholar
Rabiej A., Seretny A., Lipińska E., Janowska I., Turek P. (red.), 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Saloni Z., 1968, Błędy uczniowskie w zakresie konstrukcji dłuższych odcinków tekstu, „Poradnik Językowy”, nr 1, s. 32–39.
Google Scholar
Saloni Z., 1971, O ortografii wypracowań, „Poradnik Językowy”, nr 7, s. 462–471.
Google Scholar
Saloni Z., 1975, O stylu wypowiedzi uczniowskich, „Poradnik Językowy”, nr 3, s. 151–157.
Google Scholar
Tabisz A., 2006, Kompetencja tekstotwórcza uczniów na przykładzie rozprawki, Opole.
Google Scholar
Wolańska E., 2003, Kompozycja i spójność wypowiedzi językowej. Strategiczne pozycje tekstowe, w: E. Bańkowska, A. Mikołajczuk (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa, s. 119–148.
Google Scholar
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Google Scholar
Zok-Smoła A., 2013, Uwagi o stylu wypowiedzi pisemnych uczniów szkół podstawowych, w: H. Synowiec, M. Kubarek (red.), Odmiany polszczyzny w szkole: teoria i praktyka, Katowice, s. 189–201.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.