Glottodidactic vs. linguistic approach to language errors

Authors

  • Marta Skura Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa, ORCID: 0000-0003-4816-7515.

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.04

Keywords:

language error, linguistics norm, glottodidactic norm, typology of errors, lexical error

Abstract

This article concerns the concept of language error in linguistics and in glottodidactics. The starting point is that the approach to language errors in the first language teaching differs from the one prevalent in glottodidactics. Apart from the linguistic norm, glottodidactics also refers to the changing glottodidactic norm, which incorporates a didactic perspective, i.a. proficiency level. Next, three typologies of errors are discussed: one present in Polish-language culture, one classifying errors in the Polish language made by secondary school students, and one for errors in the Polish language made by foreigners. Finally, lexical errors in the Polish language made by native speakers are compared with those made in Polish as a foreign language.

References

Buttler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1973, Kultura języka polskiego, t. 1, Warszawa.
Google Scholar

Cienkowski W., 1980, Błędy w języku ojczystym a błędy w języku obcym. Terminologia i problematyka, „Poradnik Językowy”, z. 8, s. 441–447.
Google Scholar

Chomicz-Jung K., 1985, Glottodydaktyczna ewaluacja błędu językowego, w: F. Grucza (red.), Lingwistyka, glottodydaktyka, translatoryka. Materiały z VII Sympozjum zorganizowanego przez Instytut Lingwistyki Stosowanej UW Jadwisin 5–7 listopada 1982 r., Warszawa, s. 153–158.
Google Scholar

Chomicz-Jung K., 1990, Norma glottodydaktyczna i jej rola w procesie glottodydaktycznym, „Przegląd Glottodydaktyczny”, XI, s. 21–38.
Google Scholar

Dąbrowska A., 2012, Składniowa konstrukcja dysmorficzna jako błąd kompleksowy, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 82–93.
Google Scholar

Dąbrowska A., Pasieka M., 2008a, Nowa typologia błędów popełnianych przez cudzoziemców w języku polskim, w: M. Kita (red.), Błąd językowy w perspektywie komunikacyjnej, Katowice, s. 73–102.
Google Scholar

Dąbrowska A., Pasieka M., 2008b, Błędy językowe w tekstach pisanych przez cudzoziemców – wybrane problemy związane z klasyfikacją i oceną, w: A. Seretny, E. Lipińska (red.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, s. 103–113.
Google Scholar

Dąbrowska A., Pasieka M., 2015, Błąd językowy – co to takiego? Rozważania o błędzie językowym w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, G. Zarzycka (red.), s. 21–47.
Google Scholar

Encyklopedia wiedzy o języku polskim, 1978, S. Urbańczyk (red.), Wrocław.
Google Scholar

Grochala B., 2015, Norma wzorcowa vs norma użytkowa a glottodydaktyka, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, G. Zarzycka (red ), s. 87–98.
Google Scholar

Grucza F., 1978, Ogólne zagadnienia lapsologii, w: F. Grucza (red.), Z problematyki błędów obcojęzycznych, Warszawa, s. 9–59.
Google Scholar

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.
Google Scholar

Miodunka W., Przechodzka G., 2006, Kompetencja w języku polskim polskich maturzystów i zaawansowanych cudzoziemców. Badania porównawcze, „Polonistyka”, nr 7 (437 LIX), s. 6–15.
Google Scholar

Nowy słownik poprawnej polszczyzny, 2000, A. Markowski (red.), Warszawa [NSPP].
Google Scholar

Porayski–Pomsta J., 1994, Błędy językowe i ich rodzaje, w: K. Handke, H. Dalewska-Greń (red.), Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku. Zbiór studiów, Warszawa, s. 55–56.
Google Scholar

Przechodzka G., 2015, Kompetencja językowa polskich maturzystów w świetle wyników matur z lat 2005–2008 i testów certyfikatowych dla poziomu zaawansowanego C2, Lublin.
Google Scholar

Saloni Z., 1971, Błędy językowe w pracach pisemnych uczniów liceum ogólnokształcącego, Warszawa.
Google Scholar

Słownik poprawnej polszczyzny, 1996, W. Doroszewski (red.), Warszawa [SPP].
Google Scholar

Słownik terminologii językoznawczej, 1970, Z. Gołąb, A. Heinz, K. Polański (red.), Warszawa.
Google Scholar

Smólska J., 1976, Aspekt lingwistyczny analizy błędów, w: F. Grucza (red.), Glottodydaktyka a lingwistyka. Materiały z II Sympozjum zorganizowanego przez ILS UW. Jadwisin 13–15 XI 1974, Warszawa, s. 77–88.
Google Scholar

Szulc A., 1982, Błąd językowy a dydaktyka języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, z. 5, s. 259–266.
Google Scholar

Wieczorkiewicz B., 1966, Uwagi o nauczaniu języka polskiego jako języka obcego, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 250–255.
Google Scholar

Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.
Google Scholar

https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/egzamin-w-nowej-formule/materialy-dodatkowe/materialy-dla-uczniow-i-nauczycieli/jezyk-polski-dla-nauczycieli/, [12.06.2018].
Google Scholar

https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Materialy/Rażące_błędy_językowe_1_LeksFrazSlow.pdf, [12.06.2018].
Google Scholar

Published

2019-02-27

How to Cite

Skura, M. (2019). Glottodidactic vs. linguistic approach to language errors. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 25, 43–54. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.04