Certification at the turn of the century – in the light of several conferences from 20 years ago
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.32.13Keywords:
certification, Polish as a foreign language, Polish language glottodidactics, testing the knowledge of Polish as a foreign languageAbstract
The text is devoted to the beginnings of the development of the certification system in Poland. The author recalls discussions from the end of the 20th century, paying particular attention to considerations on the validity of testing the knowledge of cultural issues. She mentions four conferences, three of which were organised in cooperation with glottodidacticians from Germany, the Czech Republic, and Ukraine. She points out the twofold nature of these conferences: the exchange of experiences and the instructional nature of some presentations, whose aim was to facilitate certification activities in the Czech Republic and Ukraine. She emphasises that such activities had a consolidating and integrative effect on the Polish glottodidactic community.
References
Cudak R., Tambor J. (red.), 2002, Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice.
Google Scholar
Dąbrowska A., 2008, Polityka językowa. Wybrane zagadnienia, w: D. Rytel-Kuc, J. Tambor (red. / Hrsg.), Polityka językowa w Europie a certyfikacja języka polskiego i czeskiego / Europäische Sprachpolitik und Zertifizierung des Polnischen und Tschechischen, Frankfurt am Main i in.
Google Scholar
ESOKJ 2003 – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, tłum. W. Martyniuk, Warszawa.
Google Scholar
Miodunka W.T., 2002, Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego. Założenia ogólne i kalendarium prac, w: R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice.
Google Scholar
Miodunka W.T., 2013, 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców, „Języki Obce w Szkole”, nr 3.
Google Scholar
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej. 20 lat państwowego systemu poświadczania znajomości języka polskiego jako obcego – doświadczenia i wyzwania, https://nawa.gov.pl/nawa/aktualnosci/20-lat-panstwowego-systemu-poswiadczania-znajomosci-jezyka-polskiego-jako-obcego-doswiadczenia-i-wyzwania [15.05.2025].
Google Scholar
Rytel-Kuc D., Tambor J. (red.), 2006, Polityka językowa a certyfikacja. Materiały z polsko‑niemieckiej konferencji. Lipsk, 6–8 grudnia 2005, Katowice–Leipzig.
Google Scholar
Rytel-Kuc D., Tambor J. (red. / Hrsg.), 2008, Polityka językowa w Europie a certyfikacja języka polskiego i czeskiego / Europäische Sprachpolitik und Zertifizierung des Polnischen und Tschechischen, Frankfurt am Main i in.
Google Scholar
Tambor J., Krawczuk A., Antoniw O. (red.), 2010, Język jako obcy: problemy certyfikacji według standardów europejskich. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowej. Lwów, 23–24 kwietnia 2009, Lwów.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

