This is an outdated version published on 2024-09-06. Read the most recent version.

Curricula for teaching Polish as a foreign language for academic purposes – present situation and proposals for the future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.22

Keywords:

Polish as a foreign language, Polish for academic purposes, curricula

Abstract

The aim of this paper is to review the literature and the current state of knowledge on the issue of academic style and Polish language for academic purposes. It also presents the current educational offer related to this issue and suggestions for the future. The author draws attention to the need to include in the aids for teaching Polish for academic purposes tasks that help to develop specialist vocabulary, grammar and syntax of academic texts, as well as genre-specific knowledge.

What is also stressed is the need to develop educational programmes based on such aspects as the target group, specific needs and goals, methods and content, evaluation and assessment. Two of the aforementioned aspects, needs analysis, as well as evaluation and assessment, present the greatest challenges for specialists responsible for the development of such programmes, as they are not yet sufficiently covered in the Polish literature on the subject.

References

Anthony L., 2018, Introducing English for Specific Purposes, London. https://doi.org/10.4000/asp.7251
Google Scholar

Bajor E., Madej E., 2012, Wśród ludzi i ich spraw, Łódź.
Google Scholar

Busiło S., 2022, Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie, „Poradnik Językowy”, t. 1/2022, s. 226–247. http://dx.doi.org/10.33896/porj.2022.1.12
Google Scholar

Coxhead A., 2011, The Academic Word List 10 Years On: Research and Teaching Implications, “TESOL Quarterly”, vol. 45, s. 355–361.
Google Scholar

Cummins J., 2008, BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction, w: B. Street, N.H. Hornberger (red.), Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Vol. 2: Literacy, New York, s. 487–499. http://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_36
Google Scholar

Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 15, s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19
Google Scholar

Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa dnia 12 czerwca 2018 roku, Poz. 1125, Rozporządzenie Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego z 5 czerwca 2018 w sprawie podejmowania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestnictwa w badaniach naukowych i pracach rozwojowych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001125/O/D20181125.pdf [26.07.2023]
Google Scholar

Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław.
Google Scholar

Gajda S., 1994, Styl naukowy, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. 2: Współczesny język polski, Wrocław, s. 173–189.
Google Scholar

Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 255–268.
Google Scholar

Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar

Gajewska E., Sowa M., 2020, Czego spodziewać się po pracowniku z certyfikatem z języka biznesowego, czyli o kłopotach z testowaniem umiejętności językowych w kontekście zawodowym, w: A. Dąbrowski, R. Kucharczyk, A. Leńko-Szymańska, J. Sujecka-Zając (red.), Kompetencje XXI wieku: certyfikacja biegłości językowej / Competences of the 21st century: Certification of language proficiency, Poznań, s. 203–215.
Google Scholar

Grucza F., 1991, Terminologia – jej przedmiot, status i znaczenie, w: F. Grucza (red.), Teoretyczne podstawy terminologii, Wrocław, s. 11–44.
Google Scholar

Hutchinson T., Waters A., 1987, English for Specific Purposes, a learning-centred approach, Cambridge.
Google Scholar

Hyland K., 2006, English for Academic Purposes, London, New York. https://doi.org/10.4324/9780203006603
Google Scholar

Jasińska A., 2019, B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego jako obcego dla celów akademickich, „Neofilolog, Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego”, t. 51/3, s. 129–142. https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.9
Google Scholar

Jordan R.R., 2009, English for Academic Purposes, A guide and resource book for teachers, Cambridge.
Google Scholar

Klemensiewicz Z., 1953, O różnych odmianach współczesnej polszczyzny, Warszawa.
Google Scholar

Kugiel-Abuhasna I., 2019, Studiologia, Kraków.
Google Scholar

Kugiel-Abuhasna I., 2021, Tekst naukowy pod glottodydaktyczną lupą. O potrzebie polskiej Academic Word List, w: B. Maliszewski, M. Rzeszutko (red.), Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku, t. 3, Lublin, s. 295–304.
Google Scholar

Kurkowska H., Skorupka S., 2001, Stylistyka polska. Zarys, Warszawa.
Google Scholar

Lewandowski J., 2002, Paratypologie i quasi-klasyfikacje polskich języków profesjonalnych, w: J. Lewandowski (red.), Problemy technolingwistyki, Warszawa, s. 27–40.
Google Scholar

Mangiante J.-M., Parpette Ch., 2011, Le français sur objectif universitaire, Grenoble. https://doi.org/10.4000/books.apu.13673
Google Scholar

Rachwałowa M., 1986, Słownictwo tekstów naukowych, Wrocław.
Google Scholar

Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków.
Google Scholar

Skubalanka T., 1976, Założenia analizy stylistycznej, w: H. Markiewicz, J. Sławiński (red.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, Kraków, s. 250–273.
Google Scholar

Swales J., 2007, Genre Analysis: English in Academic and Research Settings, Cambridge.
Google Scholar

Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.
Google Scholar

Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar

Zarzycka G., 2017, Język polski w odmianie akademickiej, propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 135–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10
Google Scholar

Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Google Scholar

Zwiers J., 2014, Building Academic Language, San Francisco.
Google Scholar

https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/najpopularniejszy-kierunek-to-zarzadzanie-raport-opi-cudzoziemcy-na-uczelniach-w-polsce [26.09.2023].
Google Scholar

Published

2024-09-06

Versions

How to Cite

Jasińska, A. (2024). Curricula for teaching Polish as a foreign language for academic purposes – present situation and proposals for the future. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 31, 367–377. https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.22