Programy nauczania języka polskiego jako obcego do celów akademickich – stan obecny i propozycje na przyszłość
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.31.22Słowa kluczowe:
język polski jako obcy, język polski do celów akademickich, programyAbstrakt
Celem artykułu jest dokonanie przeglądu literatury i stanu badań na temat stylu naukowego oraz języka polskiego do celów akademickich. Autorka prezentuje także aktualną ofertę programową związaną z tym zagadnieniem oraz propozycje na przyszłość. W artykule zwraca uwagę na potrzebę umieszczania w pomocach dydaktycznych do nauczania języka polskiego do celów akademickich zadań rozwijających kompetencję słownikową w zakresie słownictwa specjalistycznego, gramatyczną dotyczącą składni tekstów naukowych oraz tę, która umożliwia tworzenie gatunków.
Sygnalizuje konieczność budowania programów w oparciu o komponenty takie jak: ustalenie grupy odbiorczej, analizę potrzeb, wyznaczenie celów, dobór metody i treści, ewaluację i ocenę. Dwa z podanych komponentów – analiza potrzeb oraz ewaluacja i ocena stanowią największe wyzwanie dla twórców programów, ponieważ nie mają one jeszcze dostatecznej reprezentacji w polskiej literaturze przedmiotu.
Bibliografia
Anthony L., 2018, Introducing English for Specific Purposes, London. https://doi.org/10.4000/asp.7251
Google Scholar
Bajor E., Madej E., 2012, Wśród ludzi i ich spraw, Łódź.
Google Scholar
Busiło S., 2022, Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie, „Poradnik Językowy”, t. 1/2022, s. 226–247. http://dx.doi.org/10.33896/porj.2022.1.12
Google Scholar
Coxhead A., 2011, The Academic Word List 10 Years On: Research and Teaching Implications, “TESOL Quarterly”, vol. 45, s. 355–361.
Google Scholar
Cummins J., 2008, BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction, w: B. Street, N.H. Hornberger (red.), Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Vol. 2: Literacy, New York, s. 487–499. http://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_36
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 15, s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19
Google Scholar
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa dnia 12 czerwca 2018 roku, Poz. 1125, Rozporządzenie Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego z 5 czerwca 2018 w sprawie podejmowania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestnictwa w badaniach naukowych i pracach rozwojowych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001125/O/D20181125.pdf [26.07.2023]
Google Scholar
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław.
Google Scholar
Gajda S., 1994, Styl naukowy, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. 2: Współczesny język polski, Wrocław, s. 173–189.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 255–268.
Google Scholar
Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin.
Google Scholar
Gajewska E., Sowa M., 2020, Czego spodziewać się po pracowniku z certyfikatem z języka biznesowego, czyli o kłopotach z testowaniem umiejętności językowych w kontekście zawodowym, w: A. Dąbrowski, R. Kucharczyk, A. Leńko-Szymańska, J. Sujecka-Zając (red.), Kompetencje XXI wieku: certyfikacja biegłości językowej / Competences of the 21st century: Certification of language proficiency, Poznań, s. 203–215.
Google Scholar
Grucza F., 1991, Terminologia – jej przedmiot, status i znaczenie, w: F. Grucza (red.), Teoretyczne podstawy terminologii, Wrocław, s. 11–44.
Google Scholar
Hutchinson T., Waters A., 1987, English for Specific Purposes, a learning-centred approach, Cambridge.
Google Scholar
Hyland K., 2006, English for Academic Purposes, London, New York. https://doi.org/10.4324/9780203006603
Google Scholar
Jasińska A., 2019, B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego jako obcego dla celów akademickich, „Neofilolog, Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego”, t. 51/3, s. 129–142. https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.9
Google Scholar
Jordan R.R., 2009, English for Academic Purposes, A guide and resource book for teachers, Cambridge.
Google Scholar
Klemensiewicz Z., 1953, O różnych odmianach współczesnej polszczyzny, Warszawa.
Google Scholar
Kugiel-Abuhasna I., 2019, Studiologia, Kraków.
Google Scholar
Kugiel-Abuhasna I., 2021, Tekst naukowy pod glottodydaktyczną lupą. O potrzebie polskiej Academic Word List, w: B. Maliszewski, M. Rzeszutko (red.), Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku, t. 3, Lublin, s. 295–304.
Google Scholar
Kurkowska H., Skorupka S., 2001, Stylistyka polska. Zarys, Warszawa.
Google Scholar
Lewandowski J., 2002, Paratypologie i quasi-klasyfikacje polskich języków profesjonalnych, w: J. Lewandowski (red.), Problemy technolingwistyki, Warszawa, s. 27–40.
Google Scholar
Mangiante J.-M., Parpette Ch., 2011, Le français sur objectif universitaire, Grenoble. https://doi.org/10.4000/books.apu.13673
Google Scholar
Rachwałowa M., 1986, Słownictwo tekstów naukowych, Wrocław.
Google Scholar
Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków.
Google Scholar
Skubalanka T., 1976, Założenia analizy stylistycznej, w: H. Markiewicz, J. Sławiński (red.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, Kraków, s. 250–273.
Google Scholar
Swales J., 2007, Genre Analysis: English in Academic and Research Settings, Cambridge.
Google Scholar
Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.
Google Scholar
Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar
Zarzycka G., 2017, Język polski w odmianie akademickiej, propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 135–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10
Google Scholar
Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Google Scholar
Zwiers J., 2014, Building Academic Language, San Francisco.
Google Scholar
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/najpopularniejszy-kierunek-to-zarzadzanie-raport-opi-cudzoziemcy-na-uczelniach-w-polsce [26.09.2023].
Google Scholar
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-04 - (2)
- 2024-09-06 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.