Online Language “Journey” to Georgia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.05

Keywords:

intercultural education, cultureme, teaching Polish culture online, public diplomacy

Abstract

The subject of the article is the analysis of an online didactic project – promotional and educational – conducted thanks to the cooperation of the Embassy of the Republic of Poland in Georgia, the Polish Institute in Tbilisi and Polonicum of the University of Warsaw. This project is called “ĄĘ” – [Online] Polish Language Festival in Georgia. The aim of the festival, the 4th edition of which was held on March 15–18, 2022, is to create a database of materials for self-improvement of Polish language skills and learning about various aspects of Polish culture. The role of the festival goes beyond the educational goals. It is also an activity to integrate the community of people interested in the Polish language and culture. This article is an opportunity to ask questions on how to continue the project, based on contemporary research on linguistic and cultural education, and therefore with an emphasis on interculturality. To what extent is the knowledge of Georgia and the contexts related to this country necessary to conduct an educational event intended for this specific audience? How to plan and organize an online educational event and what can this act mean for building mutual relationships?

References

Czerniewska K., 2012, Ala ma kota, Klara drukarkę 3D, „Dwutygodnik”, nr 94, https://www.dwutygodnik.com/artykul/4059-kultura-20-ala-ma-kota-klara-drukarke-3d.html [24.04.2004].
Google Scholar

Gębal P., Miodunka W., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.
Google Scholar

Janowska I., 2010, Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków.
Google Scholar

Janowska I., 2015, Błędy metodyczne w planowaniu i prowadzeniu lekcji, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, s. 155–171.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.11

Kajak P., 2021, Współdziałanie dyplomacji publicznej z glottodydaktyką polonistyczną na przykładzie Chin, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 37–55. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.37-55

Kułak B., 2020, Hasło z planowanego „Leksykonu emblematów kultury polskiej” a praktyka glottodydaktyczna. Propozycje rozwiązań, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 307–322. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.17
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.17

Miodunka W. (red.), 2004, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – perspektywy, Kraków.
Google Scholar

Rak M., 2015, Co to jest kulturem?, „LingVaria”, nr 20, s. 305–315. https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.23
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.12797/LV.10.2015.20.23

Skoczek J., 2021, Nauczanie języka polskiego jako zadanie i narzędzie dyplomacji publicznej, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 21–36. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143.pp.21-36

Smoleń-Wawrzusiszyn M., 2020, Emblematy kultury polskiej z perspektywy cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 323–338. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.18
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.18

Wegner T, 2020, Muzyka alternatywna jako punkt wyjścia do dialogu międzykulturowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 291–306. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.16
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.16

Wierzbicka A., 2007, Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa.
Google Scholar

Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J., 2019, Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Poznań.
Google Scholar

Zarzycka G., 2019, Kulturemy polskie – punkty widzenia, techniki ich wydobywania i negocjowania. Stosowanie perspektywy etnolingwistycznej w glottodydaktyce polonistycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 425–441. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.29

Zieniewicz A., 2020, Nauczanie kultury i pragnienie opowieści, w: J. Zych (red.), Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, Warszawa, s. 15–28. https://doi.org/10.31338/uw.9788323546597
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323546597.pp.15-28

Zych J., 2020, Najnowsze polskie powieści jako źródło wiedzy o życiu codziennym współczesnych Polaków, w: J. Zych (red.), Literackie obrazy kultury. Perspektywa glottodydaktyczna, Warszawa, s. 67–94. https://doi.org/10.31338/uw.9788323546597
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323546597.pp.67-94

Zych J., 2021, Rozwijanie kompetencji międzykulturowej za pomocą książek o Polsce napisanych przez cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 75–94. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.05
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.05

„ĄĘ” – [Wirtualny] Festiwal Języka Polskieog w Gruzji, linki do materiałów festiwalowych: https://www.youtube.com/channel/UCAwyTvqgYFTMhBG5V3id3wA/playlists [24.04.2022].
Google Scholar

Europejskiego portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków, https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823 [20.04.2022].
Google Scholar

Gruziński po polsku, kanał YouTube, https://www.youtube.com/channel/UCnYblaR424qXMVwkZzbJLkg [24.04.2022].
Google Scholar

Instytut Polski w Tbilisi, https://instytutpolski.pl/tbilisi/pl/ [24.04.2022].
Google Scholar

Strategia Polskiej Polityki Zagranicznej 2007–2021, https://www.gov.pl/documents/1149181/1150183/Strategia_Polskiej_Polityki_Zagranicznej_2017-2021.pdf/6657ade1-dc7a-7614-6712-fc9b-71fd1257 [24.04.2022].
Google Scholar

Urząd ds. Cudzoziemców, https://www.gov.pl/web/udsc/obywatele-gruzji-w-polsce---raport [24.04.2022].
Google Scholar

Published

2022-12-29

How to Cite

Wegner, T. (2022). Online Language “Journey” to Georgia. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 29, 67–78. https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.05