Słownik tematyczny jako źródło kompetencji kulturowej (na przykładzie słownika chińsko-polskiego)

Autor

  • Elżbieta Sękowska University of Warsaw, Faculty of Polish Studies, Institute of Applied Polish Studies, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28. 02-927 Warsaw https://orcid.org/0000-0002-5897-150X

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.19

Słowa kluczowe:

kompetencja kulturowa, lingwakultura, socjokultura, nauczanie języka polskiego jako obcego, słownik tematyczny

Abstrakt

Celem artykułu jest omówienie słownika tematycznego wybranego języka (na przykładzie słownika chińsko-polskiego) jako pomocy dydaktycznej przydatnej w nauce danego języka i kultury. Poszukując miejsca słownika tematycznego w nauczaniu języka odwołano się do pojęcia kompetencji kulturowej oraz zagadnień związanych z jej wprowadzaniem w procesie dydaktycznym. Kompetencja kulturowa obejmuje bowiem słownictwo i wiedzę (lingwakultura) oraz reguły interpretacyjne i elementy realioznawcze z zakresu socjokultury. Zawartość tych obszarów kultury danej wspólnoty jest omawiana w glottodydaktyce polonistycznej w pracach teoretycznych oraz programach nauczania języka polskiego jako obcego. Ukierunkowanie tych działań znajduje się między innymi w standardach wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej.
Słownik tematyczny może służyć jako jedno ze źródeł wprowadzania elementów kultury ze względu na zawartość słownictwa, ilustrującego odmienności danego języka i kultury. W charakterystyce słownika tematycznego chińsko-polskiego skupiono się na opisie makrostruktury, zawartości wybranych kręgów tematycznych oraz wskazaniu przydatności w doskonaleniu znajomości leksyki, ilustrującej swoistość rzeczywistości pozajęzykowej.

Bibliografia

Batko-Tokarz, B., 2008, Tematyczny podział słownictwa w Wielkim słowniku języka polskiego. in: P. Żmigrodzki, R. Przybylska (eds.), Nowe studia leksykograficzne 2, Kraków, pp. 31–48.
Google Scholar

Batko-Tokarz, B., 2019, Tematyczny podział słownictwa współczesnego języka polskiego. Teoria, praktyka, leksykografia, Kraków.
Google Scholar

Garncarek P., 2005, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – próba definicji, in: P. Garncarek (ed.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, pp. 17–23.
Google Scholar

Jakoby, M., 2016, Chiny bez makijażu, Warszawa.
Google Scholar

Li Y., 2012, Po polsku nie tylko się mówi! Metodyka nauczania kultury polskiej w dydaktyce polonistycznej w Chinach, „Postscriptum Polonistyczne”, issue 2 (10), pp. 263–273.
Google Scholar

Masoit I., Rutkovska K., Patiejūnienė E., 2007, Tematyczny słownik polsko-litewski, Vilnius.
Google Scholar

Miodunka W. (ed.), 2004, Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, Kraków.
Google Scholar

Mo Y., 2012, Obfite piersi, pełne biodra, Warszawa.
Google Scholar

Otwinowska B., 1990, Słowniki, in: T. Michałowska (ed.), Słownik literatury staropolskiej, Wrocław, pp. 778–783.
Google Scholar

Sarek K., 2016, Symbolika nefrytu w języku i kulturze chińskiej, Warszawa.
Google Scholar

Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego, in: Dziennik Ustaw RP, Warszawa, 30 March 2016.
Google Scholar

Zaręba L., Kochan B., 2002, Tematyczny słownik języka francuskiego dla początkujących, Kraków.
Google Scholar

Zarzycka G., 2005, Linguakultura polska – próba opisu (na marginesie powstającego Podręcznego leksykonu kultury polskiej dla cudzoziemców), [in:] P. Garncarek (ed.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej, Warszawa, pp. 313–326.
Google Scholar

Zarzycka G., 2008, Kultura, lingwakultura, socjokultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego, in: A. Seretny, E. Lipińska (eds.), Rozwijanie i testowanie biegłości w języku polskim jako obcym, Kraków, pp. 143–160.
Google Scholar

Zhang Wenying, Sun Shuxue, Ao Danna, Zou Yanyan (eds.), 2013, Chińsko-polski słownik tematyczny, Hong Kong.
Google Scholar

Życie wśród piękna. Świat chińskiego uczonego. Folder from an exhibition at the National Museum in Warsaw, 1 Oct 2016–8 Jan 2017.
Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U., 2012, Kompetencja międzykulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, “Postscriptum Polonistyczne”, issue 2 (10), pp. 19–30.
Google Scholar

Opublikowane

2020-12-23

Jak cytować

Sękowska, E. (2020). Słownik tematyczny jako źródło kompetencji kulturowej (na przykładzie słownika chińsko-polskiego) . Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 27, 339–348. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.19